PGŽ objavio pismo podrške mještanina Premude izgradnji luke Mrtvaška na otoku Lošinju
RIJEKA – Rijetko je koji projekt na Jadranu izazvao toliko negativnih konotacija kao što je to slučaj s izgradnjom luke Mrtvaška na otoku Lošinju. Mještani obližnjeg Ilovika negoduju zbog same prirode projekta, ali i zbog činjenice da im tijekom radova putovanje brodicom do Malog Lošinja traje puno dulje nego dosad.
Prosvjedovalo se protiv projekta, onemogućavali su se građevinski radovi, pokušao je urigirati i ministar Oleg Butković, a uredovala je čak i policija. No teško da itko može uvjeriti mještane Ilovika da je nova luka nužnost zbog koje će Ilovčani privremeno morati “malo pretrpjeti”. Nemoćni su i u Primorsko-goranskoj županiji pa su na svojoj službenoj internet stranici objavili pismo podrške projektu koje im je poslao stanovnik otoka Premude Leon Smirčić.
Pismo prenosimo u cijelosti:
Poštovani,
Ponukan nedavnim prosvjedima grupe stanovnika Ilovika koji se protive izgradnji luke Mrtvaška na otoku Lošinju smatram za potrebu obratiti se javnosti i iznijeti svoje stavove.
Očito je da jedan dio stanovnika Ilovika, radi osobnih interesa, ne želi da se u luci Mrtvaška izgradi moderna luka. Oni se vjerojatno ne bi složili da se otoci Lošinj i Ilovik spoje mostom. Boje se da bi brodar sa Ilovika izgubio koncesiju za brodsku liniju 311. Izgradnjom nove luke za koncesiju brodske linije 311 natjecalo bi se više brodara koji posjeduju veće i udobnije brodove, a koji sada nisu u mogućnosti pristajati na staru rivu u Mrtvaškoj koja je izgrađena za vrijeme Franje Josipa. Isto tako putnike i teret sa Mrtvaške na Ilovik ne bi prevozili brodicama za koje je upitno posjeduju li valjane dozvole za obavljanje takvog prijevoza.
Ovo bi trebale provjeriti nadležne državne institucije. Poznato mi je da privatnici sa Ilovika prevoze putnike sa Mrtvaške na Ilovik, Olib, Silbu i Premudu. Cijena prijevoza sa Mrtvaške do Premude iznosi 500 kuna za udaljenost od oko 8 NM ili 15 Km. Za pruženu uslugu prijevoza ne izdaje se račun. Kada putnici putuju ili prevoze teret brodom brodara koji ima koncesiju za određenu brodsku liniju, dužni su preko fiskalne blagajne od brodara kupiti putnu kartu ili teretnicu za teret.
Na naplaćeni iznos za putnu kartu ili teretnicu, brodar je dužan platiti PDV 25% i 6 % lučke naknade. Nadležne državne institucije trebale bi provjeriti plaćaju li privatne osobe koje prevoze putnike i teret na relaciji Mrtvaška – Ilovik PDV, Lučku naknadu, vode li evidenciju prometa, posjeduju li za to valjane dozvole.
Nezamislivo je da stopiraju izgradnju luke Mrtvaška koja se nalazi na drugom otoku koja je od izuzetnog značaja za otok Lošinj i sve susjedne otoke pa tako i Ilovik. Na Iloviku je nedavno izgrađena nova riva na koju mogu pristajati veliki katamarani što je omogućilo pristajanje katamarana za Mali Lošinj, Rijeku, Pulu i Zadar. Susjedni otoci te mogućnosti nemaju. Primjerice, ako automobilom trebate putovati iz Premude za Rijeku putovanje traje oko 9 sati (5,5 sati trajektom do Zadra zatim 3,5 sata cestom do Rijeke) Putovanje preko luke Mrtvaška trajalo bi oko 4 sata. Putovanje prema Zagrebu također bi se skratilo za 3 – 4 sata. Morskim putem udaljenost između otoka Premude i Malog Lošinja iznosi oko 18 NM ili 35 Km do Mrtvaške 8 Nm ili 15 km.
Ako sa Premude trebate putovati u Mali Lošinj to putovanje traje gotovo 10 sati, preko Mrtvaške trajalo bi manje od jednog sata. Kao što je vidljivo izgradnjom luke Mrtvaška znatno bi se skratilo putovanje sa susjednih otoka prema Lošinju, Rijeci, Puli i Zagrebu. U zimskom periodu otoci Ist, Olib, Silba i Premuda povezani su trajektom sa Zadrom tri puta tjedno, Malim Lošinjem jednom tjedno. Petkom trajekt produžuje putovanje do Malog Lošinja. Putovanje preko luke Mrtvaška skratilo bi se za više od jednog sata, dakle ovi otoci mogli bi biti povezani sa Lošinjem tri puta tjedno bez povećanja troškova za državni proračun RH.
Na otocima Olibu, Silbi i Premudi stalno živi oko 500 stanovnika, na Iloviku koliko mi je poznato oko 100. Nedavno je na Iloviku izgrađena nova, moderna luka gotovo istih karaktreristika kao luka u Mrtvaškoj. Ilovčani se tada nisu pobunili. Izgradnjom ove luke na Ilovik sada pristaju najveći katamarani koji promretuju uzduž hrvatske obale i otoka. Da nije izgrađena spomenuta luka Ilovčani nebi imali brzobrodsku liniju sa Malim Lošinjem, Rijekom, Pulom i Zadrom.
Molim sve koji su nadležni da poduzmu sve potrebne radnje kako bi se nastavila izgradnja luke Mrtvaška za dobrobit i budući razvoj svih susjednih otoka i njihovih stanovnika. Ilovčane također molim za malo više strpljenja i solidarnosti. Susjedni otoci Susak, Unije, Premuda, Silba i Olib nisu povezani sa općinskim centrom kao Ilovik. Moram napomenuti da je otok Ilovik od države dobio tekuću vodu sa otoka Cresa. Na Iloviku je država riješila odvodnju. Imaju 3 – 4 brodske linije sa općinskim centrom. Drugi naši otoci sa otprilike istim brojem stanovnika to nemaju. Uglavnom imaju jednu ili maksimalno dvije brodske linije saopćinskim centrom, piju kišnicu koja je upitne zdravstvene kvalitete, za odvodnju koriste crne jame koje prazne kako se tko snađe.
Molim da preispitate svoje stavove i prestanete stopirati izgradnju navedene luke. Stopiranjem izgradnje luke Mrtvaška ugrožavate razvoj susjednih otoka. Valjda stanovnici susjednih otoka imaju pravo na bolju povezanost i bolji život. Izgradnja luke i vaše duže putovanje do Malog Lošinja neće trajati vječno – stoji u otvorenom pismu podrške upućenom Primorsko-goranskoj županiji.
J.K.