Piratstvo se povećava s opadanjem riblje populacije i obrnuto

Studija o žarištima piratstva u istočnoj Africi i Južnom kineskom moru otkrila je da se piratstvo povećava kada riblje populacije opadaju i obrnuto.

Smanjenje ribljih zaliha uzrokovano klimatskom krizom dovodi do porasta piratskih napada, prema novoj studiji koja se bavi dvama žarištima piratstva u posljednja dva desetljeća, prenosi The Guardian.

Toplija mora negativno su utjecala na ribarstvo u istočnoj Africi, jednom od najgorih svjetskih područja po pitanju piratstva, dok je u Južnom kineskom moru, još jednom žarištu napada, to imalo suprotan učinak - riblje populacije su porasle.

Ovaj je fenomen stvorio "rijedak prirodni eksperiment" u kojem se testiraju veze između klimatskih promjena i rizika od piratstva, prema Garyju LaFreeu, profesoru kriminologije i kaznenog pravosuđa na Sveučilištu Maryland i jednom od koautora rada, objavljenog u časopisu Američkog meteorološkog društva Weather, Climate, and Society (WCAS).

- Htjeli smo testirati hipotezu povećava li se piratstvo kada proizvodnja ribe opada, a smanjuje li se kada ribe ima više? - rekao je LaFree. Odgovor je, da!

- Napravili smo višestruku analizu kako bismo utvrdili je li temeljna teorija statistički značajna, i jest - izjavio je.

Studija koja je proučavala više od 2000 napada u istočnoj Africi i Južnom kineskom moru u proteklih 20 godina, otkrila je da su trendovi u piratstvu povezani s utjecajem toplijih mora na riblji fond.

U istočnoj Africi, gdje riblje populacije opadaju zbog toplijih mora, stope piratstva su porasle. No, porast temperature mora imao je suprotan učinak u Južnom kineskom moru. Tamo su se populacije riba povećale, a stopa piratstva smanjila.

- U vremenskom rasponu od otprilike 20 godina, otkrivamo statistički značajne, mjerljive razlike - rekao je LaFree.

- Iznenadilo me koliko brzo se te promjene događaju, pogotovo kada pomislite da će se klimatske promjene najvjerojatnije ubrzati u budućnosti - dodao je.

Prethodne studije citirane u radu pokazuju da su ribari, koji već imaju pomorske vještine i spadaju među najsiromašnije zajednice na svijetu, na meti kriminalnih grupa koje se bave piratstvom. Naime, oni ih vrbuju da im se pridruže.

- Odrastao sam u Singapuru. U obližnjim morima ima puno ribara koji su poznati kao 'pirati u pripravnosti' - rekao je Bo Jiang, docent na Fakultetu društvenih znanosti na Sveučilištu Macau i glavni autor studije.

Veza između zagrijavanja mora, ribarstva i piratskih napada bila je značajna, čak i nakon provjere drugih utjecaja kao što su ekonomski stres, privatni zaštitari na brodu i lokalna politička korupcija, navode autori. Također je pokrenulo pitanja o tome kako pomoći ribarima.

- Za vlade Somalije i Kenije te obalnih država u istočnoj Africi, ovo je gorući problem kojim se treba pozabaviti - smatra Jiang.

- Ako su naši argumenti točni, a temperatura mora nastavi rasti u doglednoj budućnosti, borba protiv piratstva u istočnoj Africi postat će sve teža - zaključuje se u studiji.

Piratstvo brodarsku industriju godišnje košta 9 milijardi dolara i predstavlja veliku sigurnosnu prijetnju. Oko 90 posto robe kojom se u svijetu trguje prevozi se morem.

B.K.

PROČITAJTE JOŠ:

Nakon više od pet tjedana spašeni pomorci oteti s Monjasinog tankera
Danska kompanija Monjasa potvrdila je da su pomorci, koji su krajem ožujka oteti u piratskom napadu u Gvinejskom zaljevu, spašeni u Nigeriji. Brod Monjasa Reformer otet je 25. ožujka oko 140 nautičkih milja zapadno od Port Pointe-Noirea u Republici Kongo. Brod je potom nestao na nekoliko dana, a pr…
OTKUPNINE PIRATIMA Tko ih upće plaća? | | Morski HR
Svaka plovidba je na neki način pomorska avantura. Svi avanturisti dijele i određene rizike. Primjerice, ako se brod nasuče, brodovlasnik snosi troškove ponovnog odsukavanja i štetu zbog oštećenja