Počelo suđenje okrivljenima za krivotvorenje pomorskih knjižica, protiv trojice izostalih pomoraca postupak razdvojen
RIJEKA - U riječkom Županijskom sudu počelo je suđenje optuženima koji se terete da su upleteni u lanac u makinacija - lažiranja oko pomorskih knjižica i upisivanja neodrađenog plovidbenog staža.
– Razumio sam optužnicu. Ne smatram se krivim – izjavila su sva šestorica optuženih kojima je u ponedjeljak u riječkom Županijskom sudu počelo suđenje pod optužbom da su upleteni u lanac makinacija, lažiranja oko pomorskih knjižica i upisivanja neodrađenog plovidbenog staža. Polovina okrivljenih kojima je počelo suđenje su nezaposleni, a jedan je u mirovini.
Na optuženičku klupu trebala su tako sjesti devetorica okrivljenih, ali su sa rasprave izostala trojica, pomorci za koje su njihovi odvjetnici objasnili da se nalaze na brodu.
Vijeće Županijskog suda u Rijeci, kojim predsjeda sutkinja Jesenka Kovačić, prihvatilo je prijedlog tužiteljice USKOK-a da se razdvoji postupak za one koji nisu došli, a da suđenje počne onima koji su došli u sudnicu.
Većina odvjetnika devetorice okrivljenih protivila se razdvajanju postupka, ali je sudsko vijeće ipak donijelo takvu odluku, nakon što su dva posljednja ročišta bila odgođena zbog nedolaska pojedinih okrivljenika, piše Burin.hr
Optužnica USKOK-a podignuta je protiv 37 okrivljenika, ali se u međuvremenu većina nagodila s USKOK-om oko kazni, tako da na kraju na optuženičkoj klupi sjedi manjina koja je odlučila u sudskom procesu tražiti šanse za bolji prolazak u kaznenom postupku.
Prvooptuženi u procesu je Riječanin Siniša Mišković (52), koji se tereti za primanje mita, zlouporabu položaja i ovlasti, krivotvorenje isprave i ovjeravanje neistinitog sadržaja. Ostali okrivljenici terete se za davanje mita, poticanje na zlouporabu položaja i ovlasti, krivotvorenje isprave i ovjeravanja neistinitog sadržaja.
Za Miškovića USKOK navodi da je kaznena djela počinio kao odgovorna osoba u tvrtki Macon d.o.o. Rijeka, koja je dopusnicom Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture stekla pravo na upise plovidbenog staža pomoraca u CIMIS (Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav Ministarstva mora), a ujedno je bio odgovorna osoba u tvrtki Alioth Shipping and Trading LTD.
Na teret mu se stavlja da je od 2013. do 2017. godine, u Rijeci, Zadru, Šibeniku i Splitu, osobno ili uz pomoć jednog kompanjona pronalazio pomorce koji su, kako bi ostvarili pravo na stjecanje pojedinih zvanja pomoraca te pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi o osposobljenosti pomoraca, bili zainteresirani da im se za određeni novčani iznos u CIMIS i pomorske knjižice upiše i ovjeri plovidbeni staž koji nisu odradili.
USKOK tereti Miškovića da je prvo, radi prikazivanja da su pomorci odradili plovidbeni staž, u više navrata izrađivao fiktivne ugovore o radu s većim brojem pomoraca koje je ovjeravao svojim potpisom i pečatom svojeg inozemnog trgovačkog društva.
Potom je na temelju tako sačinjenih ugovora u CIMIS i pomorske knjižice pomoraca upisivao neodrađeni plovidbeni staž te je pomorske knjižice ovjeravao potpisima časnika broda i pečatom broda. Po potrebi je, tvrdi USKOK, potpisima časnika broda i pečatom broda ovjeravao i stranice dnevnika prakse pojedinih pomoraca i podnosio njihove pomorske knjižice na ovjeru neodrađenog plovidbenog staža Lučkoj kapetaniji u Rijeci, na temelju čega su ti pomorci neosnovano ostvarivali pravo na stjecanje pojedinih zvanja te pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi o njihovoj osposobljenosti, donosi Burin.
Postupajući na ovakav način Mišković je od okrivljenih pomoraca – ukupno njih 35 – preuzeo najmanje 7.100 eura i 6.300 kuna, tvrdi USKOK.
U ovom tjednu predviđena su tri raspravna dana, a okrivljenici bi svoju obranu trebali iznijeti pri kraju suđenja.
Afera je buknula u listopadu 2017. godine, kada je privedeno svih 37 aktera slučaja, a prvookrivljeni Mišković pritvoren. Prvi rezultati istrage pokazali su da je raspolagao i s nekoliko pečata brodova, od kojih je jedan prije više godina izrezan, a drugi su promijenili naziv.
Tada se ispostavilo da je među osumnjičenima, mimo dvojice glavnih aktera, najveći broj pomoraca sa srednjom stručnom spremom, ali da ima i dizaličara, elektroničara, vozača, automehaničara, strojobravara, brodostrojara, ugostitelja i skladištara, piše Burin.hr.
I.G.