Pomorske havarije u šibenskom akvatoriju

ŠIBENIK – Povodom obilježavanja dana svetog Nikole Udruga pomorskih kapetana i časnika  u šibenskoj knjižnici u petak, 1. prosinca organizira predavanje ‘Pomorske havarije u šibenskom akvatoriju’.

Predavanje će održati Petar Čičin – Šain koji je za Morski.hr podijelio nekoliko crtica o iznimno dragocjenim podacima koje će iznijeti javnosti.

Koliko je bilo poznatih havarija u šibenskom akvatoriju?

– U prezentaciji koju sam pripremio izabrao sam 28 primjera. Opisane su pomorske nezgode i nesreće do 1977. godine.  To je samo mali izbor od preko par stotina zabilježenih havarija. Kroz 20. stoljeće. U 2. svjetskom ratu bombardirana je zgrada lučke kapetanije i sav arhiv je nepovratno izgubljen. Ostali smo prikraćeni za period 19. i prve polovine 20. stoljeća. Otišlo je u dim šibensko parobrodarstvo,  dnevnici odlaska i dolaska brodova kao i očevidnici pomorskih havarija. Prezentacija ne opisuje stradavanja u ratovima u šibenskom akvatoriju, odgovara Čičin Šain i nastavlja:

– Najpoznatija su potonuća Brigitte Montanari, putničkih parobroda  Karađorđa i Prestolonaslednika. Petra kod Zlarina,  razarača Ljubljana i Galatee u gradskoj luci.  Ne možemo zaboraviti Proleterku, Njegoša, Iliriju, Ursu, Triestinu, Citta di Venezia. Svi ti brodovi spadaju u klasične primjere brodoloma na moru. Posebno bih naglasio stradavanje talijanskih brodova Triestina i Argo zbog stradalih pomoraca.

Vađenje olupine / Fotografiju ustupio: Petar Čičin Šain

Božićno stradavanje

Izdvojio bih pomalo zaboravljen brodolom parobroda Isea kod otočića Mala Smokvica. Nemili događaj zbio se na Božić 1911. godine. Totalna havarija, izgubljenog broda i tereta. Požar koji je izbio u strojarnici naglo se proširio cijelim brodom. Posada se spasila skokom u hladno more. Na mostu je ostao kapetan i nasukao je brod na otočić Mala Smokvica. U zadnji tren se spasio skokom u more jer je uslijedila eksplozija brodskog kotla. Doplivavši do otočića pronašao je promrzlu posadu u stanju beznađa. Nekoliko mornara imalo je opekotine i pomoć je bila prijeko potrebna. Na njihovo iznenađenje ugledali su četiri rogoznička leuta. Ribari su spazivši gusti dim odmah krenuli prema Smokvici. Stigli su u pravi čas, pokupili brodolomce i smjestili ih u Rogoznici po kućama.

Župnik Ivan Katalinić  i nadučitelj Ante Bumber  istakli su se u prikupljanju pomoći. Iz Šibenika je stigao dr. Julio Kovatz s broda Schwarzenberg i zbrinuo ozlijeđene. Kapetan Ivan Kalačić izvijestio je brodovlasnika, konzorcij Dalmatia o gubitku broda. Ujedno se zahvalio mješatnima Rogoznice. Zapaljeni parobrod isea pod udarcima valova potonuo je za par dana u dubinu. Bilo je to Božićno Stradavanje. Srećom bez ljudskih žrtava i sa sretnim završetkom za posadu.

Brod Citta di Venezia prije potonuća / Fotografiju ustupio: Petar Čičin Šain

Najopasniji dio za plovidbu

– Rekao bih najzahtjevniji i gdje je potrebna povećana pozornost.  To je nesumnjivo kanal svetog Ante, a pogotovo na ulazu između Burnog i Južnog Turna gdje su jake morske struje. Pogledom na akvatorij vidimo da razvedenost obale, mnogobrojni otoci, hridi i pličine zahtijevaju povećan oprez u navigaciji. Pogotovo u lošim vremenskim uvjetima. Jadransko more je najljepše ali zna biti i surovo, završava Čičin Šain, čije će izuzetno zanimljivo predavanje ljubitelji morskih priča moći poslušati 1. prosinca u Gradskoj knjižnici Jurja Šižgorića, s početkom u 18.30 sati.

Predavanje “Havarije u akvatoriju Šibenik” uz brojne popratne fotografije i ilustracije organizira Udruga pomorskih kapetana i časnika Šibenik, a nakon predavanja je predviđeno druženje pod motom ‘Mislite globalno, kušajte lokalno’ uz Marka Škugora i klapu Romansa.

D.G.