POSJETILI SMO PLOVPUT Tvrtka se razvija kroz ulaganja u obnovu flote i zelenu energiju
SPLIT - Splitski Plovput zanimljiv je iz više razloga. Prvi od njih je taj što se radi o jednoj od nekoliko hrvatskih tvrtki koje su najpozvanije govoriti o sigurnosti plovidbe na moru u Republici Hrvatskoj. Drugi je razlog naš nedavni posjet ovoj tvrtki, kojeg smo završili s izrazito pozitivnim dojmovima, iznenađeni zatečenim. Kako ono što rade, ne može stati u jedan članak, ni jedan posjet, odlučili smo pratiti rad Plovputa, a čitatelje realno i objektivno informirati o njenim aktivnostima, odnosno o sigurnosti plovidbe na hrvatskom dijelu Jadrana.
Aktualni projekti te projektiranje i proizvodnja novog hrvatskog proizvoda
Tako smo kroz protekli period pisali o aktivnostima i projektima iz različitih domena poslovanja ovog trgovačkog društva u državnom vlasništvu. Svi projekti su, u pravilu, od javnog interesa, no neke valja i posebno istaknuti. To je, primjerice, projekt postavljanja pet oceansko-meteoroloških plutača za DHMZ. Posao za projekt postavljanja plutača Plovput je dobio sudjelovanjem na međunarodnom javnom natječaju (op.a. nije učestalo vidjeti da se državne tvrtke natječu na međunarodnom tržištu). Nadalje, projekt je to koji je opisan nizom tehnološki zahtjevnih procesa, kao što je dubina sidrenja blokova na dubine veće od 210 m, iznimno velike mase sidrenih blokova - cca 30 T, kontrolirano polaganje blokova, preciznost pozicioniranja od 3 m i dr.).
Pisali smo i o plutači Plovput, koja je projektirana i proizvedena u Plovputu. Plutača je to koja kvalitetom i dizajnom konkurira plutačama najvećih svjetskih proizvođača, a i ekološki je prihvatljiva. Plutača ima i međunarodni IALA certfikat, što je stavlja u rang s drugim svjetskim proizvođačima plutača.
Naravno, nepravilno bi bilo ne spomenuti i niz „standardnih“ projekata Plovputa, koje ovo Društvo realizira kroz svoje investicijske radove. To su izgradnje novih objekata pomorske signalizacije, sanacije porušenih pristana za iskrcaj na svjetionike, modernizacije svjetionika i obalnih svjetala LED rasvjetnom opremom te mnogi drugi. Objekata pomorske signalizacije na hrvatskoj strani Jadrana, o kojima skrbi Plovput je preko 1250, iz čega je vidljiv opseg iznad spomenutih radova.
Projekt obnove svjetionika
Jedan od značajnijih projekata Plovputa, pokrenut prije nekoliko godina, je projekt obnove pomorskih svjetionika duž Jadrana. Tako je do sada obnovljen svjetionik Daksa, a radovi obnove pomorskog svjetionika Vnetak (otok Unije) u samoj je završnici te ćemo naše čitatelje i o tome rado informirati u narednim danima. U razgovoru s Upravom Plovputa dano nam je naslutiti kako je 2024. godine izvjesna i obnova pomorskog svjetionika Trstenik, jednog od najvećih svjetionika koji je više desetljeća u derutnom stanju.
Povratak svjetioničarske posade na svjetionike
Posebno nas raduje popunjavanje svjetioničarske posade pomorskih svjetionika. Nekada smo pisali o tome što svjetioničarska služba znači za sigurnost plovidbe, a zapošljavanje dvaju mladih svjetioničara putem javnog natječaja u ovoj i prošloj godini pozdravljamo u svakom smislu. Kako nam govore u Plovputu, i unutar tvrtke postoji interes djelatnika za obavljanjem svjetioničarske službe pa je izvjesno da se uskoro mogu očekivati i „novi“ svjetioničari.
Kako se sve navedeno realizira
Prije nekoliko mjeseci pisali smo o tome kako se izgrađuju objekti pomorske signalizacije, opisali procese izgradnje, ali i radne brodove i brodice koji su neizostavan dio ovog procesa. Nažalost, radi se o relativno staroj floti brodova (op.a. osim radnog broda Plovput Split, izgrađenog 2016. g.). Ipak, iz Plovputa nas ohrabruju s nekoliko ključnih informacija:
- Društvo je apliciralo prema sredstvima iz EU fondova za izgradnju dva nova radna broda i pet brzih brodica u iznosu od gotovo 20 mil. €,
- Prva od pet brzih brodica ugovorena je i u fazi je izgradnje u šibenskom brodogradilištu Iskra Shipyard,
- U tijeku je i natječaj za nabavu druge manje operativne brodice za potrebe održavanja objekata pomorske signalizacije u plovnim područjima.
Pomorska i radijska služba i kibernetička sigurnost
Sukladno Svjetskom pomorskom sustavu za pogibelj i sigurnost (GMDSS – Global Maritime Distress and Safety System) istočni dio Jadranskog mora spada u morsko područje A1 u kojem je Republika Hrvatska dužna osigurati pokrivenost VHF, VHF DSC i NAVTEX signalom, a Zakonom o Plovputu definirano je da navedene poslove u ime Republike Hrvatske obavlja tvrtka Plovput. Osim navedenog, Plovput u funkciji sigurnosti plovidbe koristi i niz dodatnih tehničkih sustava kao što je AIS sustav, Sustav nadzora objekata pomorske signalizacije, vlastita VPN mreža i drugi, a sve sukladno vrlo strogim standardima kibernetičke sigurnosti. Neki od sustava implementirani su u posljednjih nekoliko godina, a svi ostali u navedenom periodu nadograđeni su kako bi bili u skladu s najnovijim tehnološkim standardima.
Svjesni sve većih izazova u kibernetičkom prostoru, kojeg su dio i svi sustavi u funkciji sigurnosti plovidbe, ali i temeljem Zakona o kibernetičkoj sigurnosti operatora ključnih usluga i davatelja digitalnih usluga, Plovput je bio jedan od prvijenaca u implementaciji kibernetičke sigurnosti na svim ključnim sustavima iz svoje temeljne djelatnosti.
Ekologija i zelena tranzicija
Poznato je da se prilikom izgradnje i održavanja objekata pomorske signalizacije posebna pozornost posvećuje ekologiji. Dokaz su tomu i značajna godišnja ulaganja u već spomenutu LED rasvjetnu opremu na svjetionicima, koja troši oko sedam puta manje električne energije, što implicira manju količinu akumulatorskih baterija, solarnih panela i sl.
A i Plutača Plovput izrađena je u najvećem dijelu od ekološki prihvatljivih materijala.
Na tom tragu, iz Plovputa nas informiraju kako je u završnoj fazi i sunčana elektrana na operativnoj hali Plovputa na Stinicama, što pozdravljamo i očekujemo više informacija u narednim tjednima.
Sponzorirani sadržaj