PREMIJERA HRVATSKOG IZUMA Solarni paneli za morske uvjete

Solarni paneli na malim plovilima donedavno su zvučali kao teško izvediva misija koju su konačno hrvatski stručnjaci doveli do razine praktične primjene i patentiranja. Upućeni se slažu da je ovo projekt koji bi mogao promijeniti način razmišljanja o dobivanju struje na manjim jedrilicama i brodovima, a glavni i odgovorni za ovu ideju je Slobodan Varga koji je rekao i malo više za Morski.hr.

– Prvi od naših novih projekata približava se realizaciji. Solarni paneli za morske uvjete, iznimne efikasnosti, najmanje površine za predanu snagu te dvostruka funkcija: Osim što proizvodi struju, ujedno i grije toplu vodu. Ovo je najmanji model, 100W El. struje i 200 W toplinske energije… Patentiranje je u tijeku! – uvodno je opisao Slobodan Varga.

Slobodan Bobo Varga Photo: Facebook

– Činjenica je da su najveći broj solarnih ploča koje danas upotrebljavaju na jedrilicama ili manjim plovilima, u pravilu solarne ploče koje uopće nisu prilagođene upotrebi na njima, budući da su svojim dizajnom, dimenzijama i izvedbom, predviđene za ugradnju na fiksne objekte, građevine. S obzirom na veliku konkurenciju na tržištu, proizvođači se masovno okreću proizvodima koji će biti cjenovno prihvatljiviji od drugih nastojeći cijenom privući kupce. Budući da je tržište kojem su okrenuti dovoljno veliko, ne zamaraju se upotrebnom vrijednošću u našem, nautičkom segmentu. U nedostatku boljih rješenja, ljudi su ih počeli ugrađivati na plovila

Najveća je novost u činjenici da se naše solarne ploče bitno razlikuju po funkciji, dizajnu i upotrebnoj vrijednosti. Nastojali smo učiti na tuđim greškama, te gotovo usput riješili neke od stvarno prisutnih najvećih problema vezanih na instalaciju na plovila.

Koje su prednosti Vaše inovacije?

Kao prvo, to je dizajn i izvedba prilagođena ugradnji na plovila, razvijena za jedriličare i pomorce od strane jedriličara. Dizajnom je bliska oku najžešćih kritičara kad se govori o ljepoti, naših ženskih članova posade. Izvedbom slijedi liniju modernih plovila. Kućište je izrađeno od staklo plastike, (za razliku od uobičajenih aluminijskih profila koji čine okvir).

Staklena ploha je temperirano staklo izrazite čvrstoće, lijepljeno na kućište posebnim ljepilom otpornim na sve vanjske utjecaje (kao na automobilskim vjetrobranima). Staklo je obrađeno nano tehnologijom, kako bi se olakšalo čišćenje i gotovo eliminirala kristalizacija soli koja smanjuje providnost.

Tehničke karakteristike standardnih modela:

 

 

Model

 

Nominal PE power (W)

 

Vout          (V)

 

Vout oc   (V)

 

Iout         (A)

 

Isc           (A)

 

Thermal power min/max       (W)

100PV 107 37 44 2,90 3,04
100PVT 107 37 44 2,90 3,04 200/300
200PV 215 37 44 5,80 6,08
200PVT 215 37 44 5,80 6,08 400/600
300PV 322 37 44 8,70 9,12
300PVT 322 37 44 8,70 9,12 600/800

A prednosti su slijedeće:

  1. Veća generirana snaga po m2 od ostalih proizvođača. Naš osnovni modul, nominalne snage 100W ima efektivnu maximalnu izlaznu snagu od 107Wpv, i u PVT verziji 200-300Wpt, koju generira iz osunčane površine od samo 0,34m2, što je 50-ak% manja površina od standardnih 100W pnela na tržištu.
  2. To je moguće stoga, što osim što koristimo trenutno najbolje solarne ćelije na tržištu, Američke Sunpower Maxeon Gen III, s efikasnošću od preko 22%, koristimo našu osobnu tehnologiju, tzv. MIRR, za koju očekujemo patent.
  3. Ta tehnologija omogućava da naši paneli budu montirani pod bilo kojim kutom, od horizontale do vertikale. Drugim riječima, paneli funkcioniraju na način da su sposobni upiti energiju sunca i pod vrlo malim kutovima, (čime povećavaju efektivan broj osunčanih sati), uključujući i refleksiju od površine mora. Dakle mogu biti montirani i na krmenu ili pramčanu košaru, ili ogradu, i za vrijeme plovidbe.
  4. Problem sjene na dijelu panela je riješen upotrebom tzv. “idealne diode”, koja omogućava pad napona do 30 puta manji od standardnih dioda.
  5. Osim što proizvodi električnu energiju, dio toplinske energije koristi za zagrijavanje tople vode, čime hladi ćelije i time im povećava efikasnost.
  6. Voda se može zagrijavati direktno, cirkulacijom vode kroz grijač i rezervoar tople vode, ili indirektno, koristeći medij poput antifriza, ukoliko rezervoar tople vode ima ugrađenu petlju za zagrijavanje rashladnom tekućinom iz motora. Indirektno zagrijavanje po meni, ima niz prednosti, od kojih su najbitnije da se sustav ne mora prazniti zimi, već se može, uz dodatke koristiti za odvlaživanje prostora u plovilu zimi.
  7. Osim što su predviđena tri osnovna modela od 100W, 200W i 300W, naša tehnologija nam omogućava izradu po narudžbi, bez obzira da li se radi o snazi ili obliku.

– Naravno, naš sustav je u potpunosti kompatibilan s modernim, postojećim solarnim instalacijama. Za one koji kreću iz početka, uz ćelije nudimo i komplete za ugradnju, bez obzira na verziju za koju se odluče. Naravno, bit će tu i dodatne opreme: po sitemu plug-and play. Naš odnos s klijentima ne prestaje u trenutku kad plate i dobiju naš proizvod na svoju adresu.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219710290567547&set=oa.748993458818154&type=3&theater&ifg=1

Upravo smo to htjeli pitati. Vaše ime se često sreće na raznim forumima ili FB stranicama, gdje odgovarate na razna pitanja vezana na plovila, i solarne sustave.

– Cilj mi je pomoći ljudima da dođu do informacija o iskustvima iz prakse. Nakon 35 godina u poslu s malim plovilima, laskam si da imam što za reći.

Pitanja postavljaju ljudi iz cijelog svijeta. Zašto baš Vama?

– Ne postavljaju ih baš meni, to su pitanja na koja se očekuje nečiji odgovor. Ako vidim da je netko kompetentno odgovorio, ne miješam se. Nažalost, puno je više odgovora koji neki ismijavaju, no što stvarno pomažu. Smatram da je pravo svakog da dobije informaciju koja mu treba.

Nije li to na neki način i samopromocija?

– Možete to i tako vidjeti. Je, ukoliko smatrate da će ljudi koji se uvjere da znate o čemu pričate, lakše pristupiti i postaviti vam konkretno pitanje.

Imate li konkretnih upita za vaš novi proizvod?

– Da. Imamo upite iz Novog Zelanda, SAD-a, Europe, i iz Hrvatske. Iz SAD-a smo dobili upit od strane jednog od većih distributera nautičke opreme. Imamo interes i od nekih proizvođača Kampera iz Njemačke. Konkretan je i upit jedne katamaranske charter flote iz okolice Splita, koji žele povećati komfor svojim korisnicima.

Znači li to da ste okrenuti i izvozu?

– Budući je naša tvrtka Easy Way Techniques već izvoznik, (jedan naš inovativni proizvod, solarni kontroler za grijanje vode, je kroz distributera iz Francuske, za koga smo ga razvili i proizveli) prisutan u Europi i SAD. Razvijamo i sekvencijalne kontolere za desalinizatore, za naručioce iz Europe, te je izvoz logičan slijed.

S ovim se proizvodom, međutim, prvi put pojavljujemo pod svojim imenom. Naravno da nećemo zanemariti ni domaće tržište.

Mi smo u ovom trenutku okrenuti postizanju najboljih mogućih rezultata glede kvalitete konačnog proizvoda, a do toga da proizvod bude spreman za komercijalizaciju, treba još nešto vremena i puno posla. Prototipovi su napravljeni, mjerenja završena, konačni dizajn je u fazi dotjerivanja detalja, i sada smo u fazi pronalaženja partnera za outsourcing. Tržišta će se definirati sama po sebi. Taj smo put već prošli ranije.

Želite li reći da se nećete upuštati u proizvodnju?

– Ni slučajno! Naša je koncepcija da ne dupliramo pogone. Ako netko već radi nešto što mi trebamo kao dio, zašto bismo ulagali u strojeve, tehnologiju i ljude, ako on to zna i može bolje, a mi možemo proizvod naručiti od njega i tako proširiti broj zaposlenih na projektu. Mi ćemo se koncentrirati na konačnu montažu i kontrolu kvalitete.

Planiramo otvoriti desetak novih radnih mjesta, još ove godine.

Koji profil radnika ćete zapošljavati? Ima li mjesta i za radnike s invaliditetom?

– Profil je jednostavan. Osnovna tehnička kultura, spremnost za učenje nečeg novog, marljivost i lojalnost.

Što se hendikepa tiče, i sam sam hendikepiran na način da mi je unutar posljednjih godinu dana svaki fizički posao postao gotovo nemoguć.

Ako ima mjesta za mene, ima i za druge, naravno ako zadovoljavaju gore navedene preduvjete.

Kad možemo  očekivati prve isporuke?

– Po planu, početkom druge polovine ove godine.

Jesu li to jedine novosti koje nam pripremate?

– Ne. Sklopili smo ugovor o zastupanju jednog velikog proizvođača elektromotora, vanbrodskih elektromotora, i još nekih drugih predmeta bliskih upotrebi solarne energije na plovilima.

Krajem godine ćemo izaći i sa zamjenskim pogonom naše vlastite konstrukcije baziranom na tzv. “Brushless DC” elektromotorima. Stari Diesel van, novi elektromotor i baterije unutra. Proces CE certifikacije je već pokrenut, i očekujemo ga kroz koji mjesec. Vanbrodski motori su u rasponu od cca 3-20 kW, i stižu ranije. No o tom, potom.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219710291007558&set=oa.748993458818154&type=3&theater&ifg=1

I za kraj, naša nautička javnost vas najčešće prepoznaje kao čovjeka koji je dugo gradio drvene brodove. Zašto i kako ste se okrenuli solarnoj energiji?

– Drvena brodogradnja je nešto što sam počeo davne 1984. Prvi brod koji sam izgradio bio je “Mali Marko” za Barbu Jožu Horvata, Amigo 22, američkog projektanta Glen-L. Nakon par godina, izgradili smo mu i drugi brodić, radnog imena “Malo Veći Mali Marko”, koji je ujedno bio i moj prvi projekt. Od tada je prošlo puno plima i oseka, a iz moje je radionice izašlo ukupno 28 brodića, od kojih su neki otplovili u druga mora… Od sjevernog mora do Atlantika. Kao što rekoh ranije, više to ne ide.

Pitate zašto solarna energija? Vjerujte, sva dosadašnja rješenja za iskorištavanje solarne energije na plovilima koja znam, toliko mi se nisu sviđala, da sam pomislio: to se mora moći bolje! I nastojim to i učiniti.

A solarna je energija budućnost. Vrijedi ulagati u nju. Dosta smo prljali, pokušajmo vratiti djeci bolju zemlju no što smo je mi naslijedili.

A više o ovom projektu možete doznati OVDJE.

Tomislav Pavleka