PRIJETI LI RIJECI KRIZA Kako se napadi u Crvenom moru odražavaju na jadranske luke?

Daljnja eskalacija sukoba posebno je zabrinjavajuća za mediteranske luke na sjevernom Jadranu jer bi one potencijalno mogle biti i najviše pogođene krizom i zbog promjena ruta ostati bez tereta, upozorava Poslovni dnevnik.

Cijeli ovaj kaos koji svakim danom u Crvenom moru postaje sve izraženiji za sada, po izjavama odgovornih, još uvijek nije toliko poremetio "normalan" život hrvatskih tvrtki. U Luci Rijeka tvrde kako je zasad produžen termin dolaska svega jednog broda i to sa siječnja na sredinu veljače. Riječ je o brodu koji plovi iz Australije.

Iako je teško predvidjeti u kojoj mjeri će daljnja eskalacija sukoba u Crvenom moru utjecati na poslovanje najveće hrvatske luke neke su stvari čisto zdravorazumske. Poremećaji će u prvom redu ovisiti o dužini trajanja ograničenja plovidbe i spremnosti svih brodara da održe postojeće linije ticanja luka. Ako dođe do promjene u programu ticanja luka, navodi Poslovni dnevnik, neke luke mogle ostati bez prometa.

Nemiri u Crvenom moru mogli bi tako rezultirati puno većim poremećajima u redu dolaska brodova za Adriatic Gate Container Terminal Rijeka – Jadranska vrata i to stoga što je riječ o linijskim ticanjima, na tjednoj bazi.

Potraju li promijenjene rute, sjevernojadranske će luke - Trst, Venecija, Kopar i Rijeka, ispaštati više nego one na sjeveru Europe. S ovom se tvrdnjom slažu stručnjaci poput predsjednika Uprave splitskog brodara Jadroplova kapetan Ivana Pavlovića koji ipak nije odviše zabrinut jer su brodari, tvrdi, odavno navikli na opasne situacije.

- Zone visokog rizika nisu novost, a samo preusmjeravanje rute oko Afrike nekima i neće predstavljati drastično povećanje troškova, jer i prolaz kroz Sueski kanal košta. No, promet će se odvijati duže, a ono što je osjetljivo je što slučaj u Crvenom moru dolazi u trenutku kada i drugi veliki trgovinski prečac, Panamski kanal, pati od suše, što povećava potencijalne ekonomske rizike - dodaje Pavlović te upozorava kako je ovo dobar "recept" za povećanje vozarina koje su sada prilično, zapravo rekordno, niske. I upravo bi tu mogle nastupiti prve bitne promjene po brodare.

Lakšeg shvaćanja radi, u vrijeme pandemije narasle su na 15 tisuća dolara, da bi za prijevoz 12 metarskih kontejnera od Kine do Hrvatske lani bile na razini od 2,5 do 3 tisuće. No, dodaje i da su se s problemima u Crvenom moru vozarine već udvostručile, na 6000 dolara.

Foto:Screesnshot/X

Poslovni dnevnik ističe i kako iz LNG Hrvatska kažu da kao operator terminala za ukapljeni prirodni plin na Krku još uvijek nisu osjetili nikakve poteškoće u radu.

Za sada ni cijena nafte, čiji prijevoz se uz LNG odvija kroz Sueski kanal, nije porasla. Baš nasuprot, prošli tjedan na globalnoj razini bilježi i pad. No, analitičari nisu suviše optimistični i smatraju kako će nastavak krize imati itekakav utjecaj na cijenu energenata kao i ostalih roba koje su se do sada vozile tom najkraćom rutom između Europe i Azije.

Drugim riječima, nastavili se sukob Hutija sa "zapadnim komercijalnim i vojnim silama" vjeruju kako nas očekuje nova svjetska sistemska kriza.

J.T.

Pročitajte još:

POČELA BITKA ZA CRVENO MORE Amerika i Britanija s mora i zraka žestoko napali Hute u Jemenu
Sjedinjene Američke Države i Velika Britanija pokrenule su napade iz zraka i mora na vojne ciljeve Hutija u Jemenu. Huti su proteklih gotovo dva mjeseca napadali brodove koji prolaze kroz Crveno more, a kao znak podrške Palestincima u Gazi Dužnosnici su otkrili da su napadi izvedeni zrakoplovima, brodovima i podmornicama,