Problemi za 3. Maj - neće na vrijeme isporučiti navogradnju Kanađanima!
"Algoma Endeavour", zadnja novogradnja koju trećemajci moraju završiti prije odlaska u stečaj matičnog društva, neće biti predana u ugovornom roku koji istječe 15. lipnja, piše Novi list.
Na brodu, koji je porinut s navoza sredinom veljače ove godine, radi se opremaški dio posla, ali stvari ne teku glatko i ova novogradnja neće biti spremna za isporuku barem još naredna dva mjeseca, a možda i dulje.
Zna se samo da "Algoma Endeavour" mora biti završen do početka rujna, što je zadnji rok u kojem se ovaj brod mora otisnuti na preplov Atlantika kako bi uplovio u sjevernoamerička Velika jezera prije zime i zaleđivanja tamošnjih kanala.
U »3. maju« pozivaju se na višu silu, odnosno probleme i debelo kašnjenje koje se dogodilo kod isporuke »booma«, odnosno iskrcajne grane na uređaju za samoiskrcavanje tereta na brodu.
Jamstva Vlade
Novogradnja 527, kako glasi radni naziv "Algoma Endeavoura", podsjetimo, ugovorena je u proljeće 2022. godine za iznos od 46,77 milijuna eura, pri čemu je pola cijene ugovoreno u kanadskim dolarima (31,5 milijuna), a ostatak u eurima (23,5 milijuna). Već su tada kalkulacije iskazivale gubitak na ovoj novogradnji, koja je bila položena na navoz i oko 30 posto u fazi gotovosti, od 2,57 milijuna eura što se »3. maj« obvezao da će pokriti iz vlastitih sredstava. To je bio uvjet temeljem kojeg je Vlada izdala državna jamstva za prvi kredit za završetak ovog broda u ljeto 2022., i to u iznosu u kojem je brod i ugovoren s Kanađanima. Ujesen prošle godine, podsjetimo, nakon što je postalo bjelodano da ta sredstva neće biti dovoljna "3. maju" da završi i kompletira brod, Vlada daje jamstva za novi kredit, ovog puta u iznosu od 23,45 milijuna eura.
Nakon tri isporučena broda, koji su zatečeni nakon sloma Uljanik grupe i završeni prema posebnom programu, novogradnja 527 bila je u fazi gradnje na navozu, a riječko je brodogradilište trebalo još vremena za pripremu i oživljavanje tvrtke kćeri "3. maj Rijeka 1905", na koju se planira prenijeti djelatnost, koncesija i dio zaposlenika sadašnjeg "3. maja", sve u cilju da se brodogradnja u Rijeci ipak nekako održi. S druge strane, specifičnost novogradnje 527, u naravi samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta, drastično sužava broj potencijalnih kupaca. Takav tip broda, konstruiranog i građenog za plovidbu jezerima, čini tek oko 1,5 posto u svjetskoj tržišnoj niši brodova za rasuti teret. S Algomom se oko ove novogradnje dugo pregovaralo i očito je prevagnulo da su ovoj kompaniji bili zadovoljni brodovima koje im je isporučio "3. maj". Riječ je o istom tipu brodova, samo nešto manjih dimenzija i nosivosti u odnosu na "Endeavoura", koji je dugačak 225 metara i nosivosti 29.300 dwt.
J.T.