Proboj druge cijevi tunela Učka sve bliži, do ljeta počinje gradnja punog profila do Matulja
RIJEKA - Izgradnja druge cijevi tunela Učka trenutno je najveće ulaganje u cestovnu infrastrukturu u Hrvatskoj vrijedno oko 200 milijuna eura, a radovi na trasi od tunela do Matulja započet će u prvom polugodištu ove godine i trajati ukupno tri godine i dva mjeseca.
Europska komisija odobrila je plan za produljenje koncesijskog ugovora između Hrvatske i tvrtke Bina-Istra za upravljanje i proširenje 145 kilometara duge mreže autocesta, takozvanom Istarskom ipsilonu, do 2041. godine, sukladno pravilima EU-a o državnim potporama.
Odobrenje je izdano na temelju predviđenih ulaganja Bina-Istre u izgradnju punog profila autoceste na dionici od tunela Učka do Matulja, uz dovršenje punog profila na sjeverozapadnom kraku Ipsilona, odnosno vijadukta Limska Draga i mosta preko Mirne.
Komisija je ispitala plan u skladu s pravilima EU-a o državnoj potpori za usluge od općeg gospodarskog interesa, koja dopuštaju državama članicama, pod određenim uvjetima, kompenzaciju tvrtkama kojima su povjerene obveze javnih usluga za dodatne troškove pružanja tih usluga, kao i prema pravilima EU-a o javnoj nabavi, posebnoj Direktivi EU-a o dodjeli ugovora o koncesiji.
Dugogodišnji rad
- Komisija je utvrdila da je mjera nužna i primjerena za osiguranje sigurnosti autoceste i smanjenje prometnih gužvi. Komisija je zaključila da je mjera proporcionalna jer Bina-Istra neće dobiti prekomjernu naknadu te neće narušiti tržišno natjecanje i trgovinu među državama članicama - stoji u priopćenju Komisije.
Hrvatska je obavijestila Komisiju o svojim planovima za produljenje koncesije do 2041. godine kako bi Bina-Istra mogla izvesti dodatne radove vrijedne 204 milijuna eura. Produženje koncesije omogućit će Bina-Istri izgradnju drugog kolnika između tunela Učka i čvora Matulji, na sjeveroistočnom dijelu autoceste, i dovršetak drugog kolnika sjeverozapadnog kraka.
- Jako nas veseli ova odluka, to je rezultat dugogodišnjeg rada i priprema u razvoju projekta Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na čelu s ministrom Butkovićem i njegovim timom te Bina-Istre, a sve kako bismo pripremili tehničku i projektnu dokumentaciju, kao i ugovor o koncesiji prema EU regulativi i Hrvatskim zakonodavstvom.
Europska komisija je prepoznala napore koncesionara i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u postizanju veće protočnosti, veće sigurnosti prometovanja, bolje povezanosti Istre s ostatkom Hrvatske, smanjenja zagađenja i povezivanja Istarskog ipsilona s mrežom Hrvatskih autocesta u punom profilu na čvoru Matulji - komentirao je odluku Komisije generalni direktor Bina-Istre Dario Silić, najavljujući da će radovi započeti u prvom polugodištu ove godine, kada se stvore svi neophodni preduvjeti, a trajat će ukupno tri godine i dva mjeseca.
Velike investicije
Odluku Komisije komentirao je i Oleg Butković, potpredsjednik vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture.
- Zadovoljstvo mi je to čuti jer nakon potpisanog Memoranduma o razumijevanju, svih pripremnih faza i uloženih napora, kako koncesionara tako i nas u Ministarstvu, ovim odobrenjem Komisije osiguran je nužan korak za nastavak projekta prema Matuljima, odnosno izgradnju Istarskog ipsilona u cijelosti. Time je praktički zaokružena realizacija ovog projekta koji, s jedne strane već odlično napreduje u izgradnji druge cijevi tunela Učka, pa ćemo nakon sljedećeg ljeta u prometu imati obje cijevi tunela, dok će radovi na ovom dijelu prema Matuljima početi već ove godine. Više sam puta rekao da je dovršetak Istarskog ipsilona velik i značajan projekt, ne samo za sigurnost prometa i bolju povezanost Istre već i za ukupna ulaganja u prometnu infrastrukturu ovog dijela Hrvatske.
Kada uzmete u obzir ovaj projekt pa završen čvor Rogovići - Lindarski Križ, obilaznicu Buzeta, nove vlakove koji će doći na istarski poluotok, uz sve ono što se danas radi na riječkom području koje je veliko gradilište, mi danas govorimo o snažnom investicijskom ciklusu usmjerenom u ovaj dio Hrvatske s kojim nastavljamo dalje, kako u Istri i riječkom području tako i na razini cijele države - rekao je Butković.
Bina-Istra upravlja Istarskim ipsilonom od 1995. godine, koncesijskim ugovorom, a Europska komisija već je dva puta odobrila izmjene i dopune koncesije i trajanja ugovora, u lipnju 2018. i u kolovozu 2020, također na temelju ulaganja u izgradnju punog profila autoceste, posebno druge cijevi tunela Učka čija je izgradnja u tijeku, kao i dionice od Pazina do tunela, na istarskoj strani.
Na ljeto proboj druge cijevi tunela Učka, opremanje 2024.
Istarski ipsilon, s tunelom Učka, jedan je od najprometnijih cestovnih pravaca u Hrvatskoj, kojim tijekom ljetne sezone prolazi čak 30 posto turističkog prometa u Hrvatskoj. Izgradnja druge cijevi tunela, duge 5,6 kilometara, trenutačno je najveće ulaganje u cestovnu infrastrukturu u Hrvatskoj, vrijedno oko 200 milijuna eura. Dosad je probijeno 2.300 metara tunelske cijevi s istarske i 1.700 metara s kvarnerske strane, odnosno oko 70 posto ukupne duljine nove tunelske cijevi. Za izgradnju tunela koristi se, ističu iz BIna-Istre, najsuvremenija tehnologija, a tijekom iskapanja nove cijevi promet postojećom odvija se normalno, osim u kratkim prekidima za vrijeme miniranja. U izgradnji tunela specifičan je i proboj paralelnih galerija koje će povezivati dvije tunelske cijevi, a nužne su zbog sigurnosnih standarda, kada obje budu u prometu, piše Novi List.
U tunelu Učka ukupno će ih biti 24, od čega 12 pješačkih prolaza, sedam za interventna i pet za ostala vozila. Druga tunelska cijev trebala bi biti probijena na ljeto ove godine, a radovi na postavljanju obloge tunela, asfaltiranju i opremanju druge cijevi trebali bi biti gotovi do sredine iduće godine.
PROČITAJTE JOŠ: