PROJEKT GUTTA Optimizacijom trajektnih linija do smanjenog intenziteta ugljičnog otiska u atmosferi
Može li se i koliko optimizacijom ruta smanjiti intenzitet ugljičnog dioksida u trajektnom prijevozu te koja je uloga valova i struja glavna su pitanja na koja se pokušalo odgovoriti u okviru projekta GUTTA. Rezultati projekta bit će predstavljeni na završnoj konferenciji koja će se 9. i 10. ožujka održati u Hotelu Bristol u Opatiji.
U suradnji sa partnerskim institucijama Europsko-mediteranski centar za klimatske promjene od 2019. godine provodi projekt GUTTA („savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region“ odnosno „ušteda goriva i smanjenje emisija iz pomorskog prometa u Jadranskom moru“) kojim se želi doprinijeti uspostavi „zelenijih“ trajektnih linija između Hrvatske i Italije. Rezultat ovog projekta je program/numerički model za operativno planiranje putovanja broda (DSS- decision support system), s najmanje CO2, ovisno o prognoziranim meteo pomorskim uvjetima.
Jadransko more bilo je optimalan izbor za provođenje istraživanja budući da njime prolazi nekoliko trajektnih linija koje povezuju luke u Hrvatskoj i Italiji, a samo more je relativno malo i mirno. Stoga, ako je pomorske trajektne linije moguće optimizirati na ovom području može se proširiti i na veća mora, odnosno oceane. Uz to, trajekti su relevantni za istraživanje emisija ugljičnog dioksida budući da čine oko 10 posto emisija u Europskom gospodarskom prostoru.
Glavni cilj projekta, je dekarbonizacija postojećih pomorskih veza i priprema terena za nove putničke veze između Italije i Hrvatske pomoću optimiziranih procesa, potpora provedbi MRV Uredbe 2015/757 Europske unije o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji i ostvarivanje tri specifična cilja. Prvi je uspostava pilot – sustava za planiranje i pružanje optimalnih trajektnih ruta koji se temelji na operativnim meteo pomorskim prognozama, a kojima se smanjuju emisije ugljičnog dioksida.
Temeljiti će se na znanju predviđanja stanja mora i atmosfere te modeliranju postrojenja za pogon plovila. Korisnici mogu od 8.listopada 2021. godine pristupiti ovom sustavu podrške odlukama putem posebnog sučelja koji koristi osnovne informacije o stvarnom putu (dolasci/polasci iz luke, datum i vrijeme polaska, vrsta plovila) za pokretanje operativnog modela za optimizacije rute. Model optimizacije rute i korisničko sučelje izgrađeni su u bliskoj suradnji s krajnjim korisnicima, slušajući njihove stvarne potrebe i angažirajući ih u testiranju prototipa, kako bi bio jednostavan za korištenje.
Drugi specifični cilj je procjena dodane vrijednosti informacijskog sadržaja podataka o emisijama ugljičnog dioksida koji se prikupljaju prema Uredbi Europskog parlamenta i vijeća o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji. Treći specifični cilj je analiza prošlih i sadašnjih trendova pomorske mobilnosti između Hrvatske i Italije, također nakon pandemije COVID 19.
Ukupna vrijednost projekta iznosi 1.200.000,00 eura, a financiran je iz Europskog fonda za regionalni razvoj kroz operativni program Interreg Italija – Hrvatska 2014. – 2020.. Partneri na projektu su Sveučilište u Zadru, Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Lučka uprava južnog Jadrana (Luka Bari, Brindisi, Manfredonia, Barletta i Monopoli). Za više informacija o GUTTA-inim ciljevima, partnerima i financiranju pogledajte OVDJE.
Sponzorirani sadržaj