PROJEKT OSMoSIS Softverska rješenja za pomorski nadzor i akcije traganja i spašavanja na Mediteranu
OPATIJA – Jučer je u Opatiji završena dvodnevna konferencija projekta MED OSMoSIS – „Mediteransko upravljanje strateškim pomorskim nadzorom i pitanjima sigurnosti“, koji okuplja 10 partnera iz osam država Mediterana: Grčke, Španjolske, Italije, Portugala, Francuske, Slovenije, Crne Gore i Hrvatske. Riječ je o strateškom projektu usmjerenom na razvoj inovativnih rješenja za pomorski nadzor, sufinanciranom iz programa Interreg MEDITERAN.
Prvi dan konferencije bio je posvećen prezentaciji rezultata i pilot-studija održanih u Francuskoj, Italiji, Grčkoj i Španjolskoj, dok je drugog dana fokus bio na prijenosu i kapitalizaciji rezultata, stečenih znanja i iskustava.
Na otvaranju konferencije, vrlo zanimljivu prezentaciju na temu navigacijskih i meteoroloških upozorenja u RH održao je Željko Bračić, glavni inženjer za radio-elektroničke poslove Plovputa:
– Hrvatska raspolaže s tri obalne radio stanice koje su tijekom prošle godine na VHF kanalu 16 i DSC kanalu 70 (Digital selective call) zaprimile ukupno 1361 poziv. Najviše poziva odnosilo se na nedostatak pogona i nemogućnost upravljanja plovilima. U svrhu podizanja sigurnosti plovidbe i ljudskih života na moru, obalne radijske postaje emitirale su ukupno 4366 redovna vremenska upozorenja odmah po zaprimanju, 4380 redovnih vremenskih emisija putem VHF sustava, 510 radionavigacijskih oglasa te 4374 NAVTEX emisija (International and National NAVigation TEleX). Pri opasnim uvjetima na moru tj. kada je stanje mora jednako ili veće od 6 bofora (visina vala 4-6 m), jačina vjetra iznad 50 čvorova i vidljivost manja od 200 metara, od 2009. g. meteorološka upozorenja se vrše s dodatnim ponavljanjem, što je specifično ali se pokazalo i iznimno korisnim svima koji plove Jadranom – rekao je Bračić.
Tijekom drugog dana konferencije, kap. Valter Suban je predstavio sustav prikupljanja pomorskih podataka u Sloveniji, a Ministarstvo kapitalnih investicija iz Crne Gore predstavilo je njihov sustav upravljanja u pomorstvu i razmjeni podatka te planirana poboljšanja.
Ivica Petrović, inspektor za nautičke poslove Plovputa, prezentirao je ulogu i značaj svjetionika i ostalih objekata sigurnosti plovidbe u RH. ”Vizualni objekti pomorske signalizacije i dalje su najpouzdaniji sustav označavanja pomorskih opasnosti i plovnih putova.“ – istaknuo je Petrović.
Poseban interes sudionika tijekom drugog dana konferencije izazvalo je izlaganje o Registru objekata sigurnosti plovidbe koji se prikazuje na GIS platformi i koja omogućava prijavu neispravnosti objekta sigurnosti plovidbe. GIS platforma je dostupna na poveznici: rosp.plovput.hr .
Joaquim Ballabrera iz Španjolske pokazao je korištenje novog besplatnog softvera „cosmo-view“, koji uz atlas strujanja mora može biti vrlo koristan u akcijama traganja i spašavanja.
Glavni komunikacijski partner projekta, Martina Antunović iz Klastera intermodalnog prijevoza (KIP), koja je ujedno zaslužna i za uspješnu organizaciju konferencije, istaknula je mogućnosti redovnog informiranja svih dionika o aktivnostima i znanjima iz projekta MED OSMoSIS putem prijave na newsletter.
Zaključno, Projekt MED OSMoSIS pridonio je identifikaciji važnih aktivnosti pomorskog nadzora i dionika uključenih u pomorski nadzor, podataka koji se prikupljaju, senzora koji se koriste i različitih rješenja za razmjenu podataka u upotrebi. Također, dobiven je i kvalitetniji uvid u razlike među institucijama što doprinosi boljem razumijevanju trenutačnog stanja i definiranju aktivnosti koje je potrebno poduzeti za unaprjeđenje pomorskog nadzora na nacionalnim razinama i na Mediteranu općenito. S ciljem prikupljanja dodatnih znanja, pokrenut je i blog MED OSMoSIS projekta, te je Katja Božić, voditeljica projekta ispred Plovputa, pozvala uključene u pomorski promet i nadzor da se uključe s komentarima.
Svi partneri tijekom protekla dva dana, uključujući i francuske partnere (Shom), oduševili su se susretom i razmjenom informacija u Opatiji, te je u sklopu programa predstavljen i projekt EUREKA kojeg provodi Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH.
MED OSMoSIS je projekt ukupne vrijednosti 3 milijuna eura i provodi se do kraja rujna 2022. godine. Vodeći partner u projektu je Ministarstvo pomorstva i otočkih politika Grčke, a uz hrvatske partnere KIP – Klaster intermodalnog prijevoza i Plovput d.o.o., ostali partneri na projektu su: DGAM – Autoridade Maritima Nacional – Portugal, Valencia Port Fundacion – Španjolska, CSIC – Consejo Superior de Investigaciones Cientificas Španjolska, Shom – French Naval Hydrographic and Oceanographic Service- Franscuska, NIB – Nacionalni inštitut za biologijo – Slovenija, Regija Abruzzo – Italija i Ministarstvo kapitalnih investicija Crne Gore.
Sponzorirani sadržaj