Projektu broda na vodik koji će ploviti u floti Jadrolinije priključila se i tvrtka iz Slovenije
Slovenska tvrtka ZenLab sudjelovat će u izgradnji prvog putničkog broda na vodik na Jadranu. Prije se nisu bavili poslovima u pomorstvu, ali imaju plan razviti računalnu igru.
U Hrvatskoj je započeo veliki europski projekt izgradnje putničkog broda na vodik u kojem sudjeluje 14 partnera. Cilj im je izgraditi putnički brod na vodik koji će ploviti u floti Jadrolinije, prenosi Forbes Hrvatska.
Gradnju koordinira njemački brodarski div Lürssen, koji je prije nekoliko godina otvorio ured u Rijeci. Projekt je vrijedan gotovo 19 milijuna eura, od čega se 13,5 milijuna eura odnosi na potpore iz fonda Horizon Europe.
Putničkom brodu na vodik doprinijet će i Slovenija jer u projektu sudjeluje celjska tehnološka tvrtka ZenLab.
Slovenska tvrtka razvijat će sustave upravljanja.
- Naš zadatak je povezati sve sustave na brodu. Preko njih će se moći provjeriti snaga motora, optimalna brzina za optimizaciju potrošnje, visina valova i smjer vjetra. Također će biti moguće pratiti vremensku prognozu - objasnio je za Forbes Hrvatska svoju ulogu u projektu direktor tvrtke Robert Srdič Senčar.
Njihova je zadaća razviti i sustav koji će predvidjeti koji dijelovi na brodu trebaju održavanje ili zamjenu.
Brod će isploviti 2028. godine
Projekt izgradnje broda trajat će četiri godine. Sama izrada cjelokupne tehničke dokumentacije trajati 24 mjeseca. Sljedeći mjesec Srdič Senčar i njegovi kolege imat će obuku u Zagrebu jer im je potrebno određeno znanje o vodiku. Pred njima je veliki posao je će u brodu biti čak 35.000 senzora koje će biti potrebno povezati.
Za ZenLab je sudjelovanje u izgradnji vodikovog putničkog broda radnog naziva ZEAS (Zero-Emission Adriatic Ship) prvi doticaj s pomorstvom.
“Pozvani smo da se pridružimo ovom projektu financiranom iz Horizon Europe zbog naših referenci. Nekada smo radili nešto slično, povezivanje sustava, za Gorenje i Hisense, ali u drugom okruženju i manjem opsegu. Posjetili su nas, prezentirali smo im naša rješenja i uvjerili ih da smo sposobni to napraviti. Rekli su nam da smo jedna od rijetkih tvrtki s ovakvim iskustvom“, objasnio je Srdič Senčar kako je došlo do poziva i suradnje.
Zadatak brodograditelja Lürssena, koji je inače poznat po gradnji megajahti i plovila obalne straže, je izrada projektne dokumentacije za brod koji će demonstrirati održivi klimatski neutralni sustav goriva.
“Idejni projekt putničkog broda s pogonom na vodik ključna je faza u procesu gradnje broda, jer postavlja temelje za detaljni dizajn, konstrukciju i rad novog broda. Izrada ovog dokumenta planirana je za prvu fazu provedbe projekta, a bit će dostupan u drugoj polovici ove godine“, objasnila je direktorica Lürssena Teuta Duletić zašto još ne postoji skica broda, odnosno zašto nema više detalja.
Brodogradilište koje će graditi ovaj putnički brod bit će odabrano na javnom natječaju, dodao je Duletić.
Uz brod će biti potrebno izgraditi i punionicu vodika, koja je također dio projekta, a njezina lokacija ovisit će o izboru linije na kojoj će brod ploviti.
Vrlo važan partner u projektu je i norveška tvrtka TECO2030, specijalizirana za tehnologiju vodikovih gorivih ćelija za korištenje u pomorskom prometu. Norvežani su zajedno s tvrtkom Umoe Mandal nedavno predali dokumente norveškim pomorskim vlastima za odobrenje prvog brzog broda – katamarana – koji će pokretati vodik. Postizat će brzinu od 35 čvorova, doseg će mu biti 260 nautičkih milja, a moći će prevoziti 275 putnika.
Bave se integracijom sustava za velike tvrtke
ZenLab se bavi implementacijom rješenja u većim tvrtkama gdje povezuju sve postojeće sustave. Također su globalni integracijski partner njemačkog dobavljača softvera SAP.
Njihove tipični poslovi su integracije platforme za e-trgovinu, sustavi kataloga proizvoda, sustavi za upravljanje narudžbama i slično.
Cijeli članak pročitajte OVDJE.
I.N.