>
  4 min. čitanja

Riječki peljari, čuvari sigurnosti brodova, luka i morskog okoliša

Riječki peljari, čuvari sigurnosti brodova, luka i morskog okoliša
Foto: Vedran Karuza/Novi List

Bez njih ne započinje, niti završava gotovo ni jedna plovidba brodova u svijetu. Oni su zaduženi za sigurnost brodova, luka i morskog okoliša prilikom svakog uplovljavanja i isplovljavanja u svim svjetskim lukama.

Osim te odgovorne i zahtjevne zadaće, ujedno su i oči i uši pomorskih vlasti i lučkih kapetanija, po pitanjima sigurnosti plovidbe, brodova, putnika, posada i tereta i samih luka, kao i zaštite okoliša. Oni su lučki peljari, popularno zvani piloti, školovani i vrhunski obučeni pomorci koji će sa svakim brodom, po svim vremenskim uvjetima, sigurno uploviti u luku ili isploviti iz nje, piše Novi List.

Malo ljudi uopće zna za njihov izrazito odgovoran i zahtjevan posao, oni koji i znaju često ih brkaju sa zaposlenicima lučkih uprava ili kapetanija, ali riječ je o vrhunskim stručnjacima u svom poslu, redom visokoobrazovanim pomorcima s dugogodišnjim iskustvom plovidbe koji svojim sveobuhvatnim znanjem kako o brodovima i plovidbi, tako i o specifičnostima luka u kojima rade, svakodnevno daju nemjerljivi doprinos cjelokupnom pomorskom prometu i sigurnosti brodova i pomoraca na njima.

O zahtjevnosti ovog posla možda najbolje govore podaci iz različitih studija diljem svijeta, prema kojima je riječ o jednom od najstresnijih zanimanja uopće, koje od onih koji ga obavljaju zahtijeva ne samo znanje, već i fizičku spremu, kao i sposobnost donošenja odluka o kojima ovise i ljudski životi i milijunima vrijedni brodovi i teret na njima, u vrlo kratkom vremenu, bez »prava« na grešku.

U povodu ovotjednog obilježavanja svetog Nikole, zaštitnika pomoraca, o tom izuzetno važnom segmentu plovidbe koje počesto u sličnim prigodama ostaje u sjeni drugih pomorskih zanimanja, razgovarali smo riječkim lučkim peljarima Sinišom Matulićem, Maurom Uremovićem, Igorom Burićem i Marinom Radovićem iz tvrtke Croatia pilot koja je zadužena za peljarenje na širem području riječke luke, ali i drugih okolnih luka, poput Senja ili na otocima sjevernog Jadrana. Prvo smo ih pitali što je sve posao lučkog pilota, piše Novi List.

- Javnost najčešće uopće ne zna za naš posao. A posao peljara je da prilikom svakog dolaska ili odlaska broda većeg od 500 bruto tona, ide na brod i savjetima zapovjedniku omogući sigurno uplovljavanje ili isplovljavanje iz luke.

Zapovjednik broda je uvijek odgovoran za brod, posadu i teret, ali u stvarnosti kad mi dođemo na brod, mi smo ti koji dajemo zapovijedi kako uploviti ili isploviti, objašnjavaju piloti.

Njihova prisutnost na brodu je u »manovrama« nužna jer je riječ o najboljim poznavateljima lokalnih prilika u lukama, od vremenskih uvjeta, vjetra i valova, morskih struja, do pličina i drugih mogućih opasnosti.

- Uvijek vodimo računa o vjetru, valovima, strujama, plimi i oseki, dubini, udaljenosti od pojedinih objekata, koliko imamo zaustavnog puta, i još brojnim drugim faktorima koji određuju na koji način ćemo sa svakim pojedinim brodom pristati u luci ili isploviti iz nje - kažu peljari.

Beneficirani staž

Prilikom svakog uplovljavanja ili isplovljavanja, peljari se moraju ukrcati na brod ispred same luke ili se iskrcati s njega, a za neke vrste brodova to znači ukrcavanje ili iskrcavanje kod Crne Punte, između Istre i Cresa, praktički na otvorenom moru, gdje se moraju s »pilotine«, brodice koja prevozi peljare na brodove i s njih, brodskim ljestvama uspeti ili se spustiti s brodova u dolasku ili odlasku, ponekad po olujnom vjetru i valovima visine i po pet metara.

To zahtijeva ne samo dobru fizičku spremu već i iskustvo i koordinaciju pilota i posade pilotine, a može biti vrlo opasno.

- Brod se kreće, pilotina se kreće, a mi moramo s našeg plovila stupiti na brodske ljestve, i njima se uspeti na palubu broda ili njima sići niz bok broda i ukrcati se na pilotinu. Pritom je nadvođe broda na koji se ukrcavamo ili se s njega iskrcavamo visoko i po više od deset metara.

Sve to radimo i po vrlo lošim vremenskim uvjetima, kad pada kiša, puše jak vjetar ili po valovima visokim nekoliko metara. Pritom, ako mi i posada ne odradimo sve kako treba, može doći do pada u more ili prignječenja između broda i pilotine, pada s brodskih ljestava i ozbiljnih ozljeda ili još gore.

Osim što, nakon ukrcaja na brod, daju komande posadi kako će manevrirati prilikom uplovljavanja i isplovljavanja, ujedno upravljaju i radom tegljača, odnosno remorkera koji svojim manevrima pomažu u manevriranju brodova od kojih su neki dugi preko tristo metara, s masom od nekoliko stotina tisuća tona.

- Unutar jedne »manovre« broda je zapravo i cijeli niz manovri remorkera kojima mi dajemo naredbe što će i kada činiti, kako bismo osigurali da sve skupa prođe glatko i bez incidenata - objašnjavaju.

Treba naglasiti da je pri tom riječ »obuka« kod lučkih peljara samo krajnji dio dugogodišnje naobrazbe i stjecanja iskustva u pomorstvu jer je riječ isključivo o ljudima sa završenim pomorskim fakultetom koji su već prethodno prošli sve »stepenice« napredovanja na brodovima u međunarodnoj plovidbi te položili takozvani kapetanski ispit, pri čemu je većina njih već plovila u svojstvu zapovjednika broda, piše Novi List.

Jedna od najvažnijih sposobnosti pilota, dodaju, je sposobnost donošenja odluka u trenutku, posebno kod nekih kritičnih situacija s kojima se susreću.

- Upravo kad se dogode situacije poput blackouta, kad brod usred »manovre« ostane bez pogona, nemamo vremena za savjetovanje, ne možemo sazvati sastanak i raspravljati što poduzeti, nego moramo trenutno donijeti odluku koja proizlazi iz iskustva koja smo stjecali godinama - govore.

I.N.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.