RUSKI BOGATAŠ TUŽI HRVATSKU Zbog blokade jahte traži više od 35 milijuna eura!
Protiv Republike Hrvatske podnesena je tužba teška preko 35 milijuna eura zbog zapljene jahte "Royal Romance" u vlasništvu tvrtke Lanelia holdings, iza koje stoji ruski poduzetnik Aleksej Inkin, prenosi N1 u kronologiji događaja. Podsjetimo, o ovoj jahti prvi je pisao Morski HR, kad smo otkrili da je u Rijeci, te da su u grupi "Ukrajinci u Hrvatskoj" najavili da će je zapaliti.
Jahta je blokirana u luci u Trogiru na zahtjev ukrajinskog tužiteljstva. Ono ju povezuje s Viktorom Medvedčukom, ruskim tajkunom protiv kojeg se u Ukrajini vodi pretkazneni postupak. Blokada jahte zatražena je kako bi se naplatila navodna šteta koju je prouzročio Medvedčuk.
Kronologija optužbi
Slučaj je iznimno složen i do sada je u javnosti o njemu bilo niz dvojbenih informacija. Nagađalo se da je riječ o plovilu koje je blokirano zbog međunarodnih sankcija nametnutih Rusiji nakon agresije na Ukrajinu, no Inkinovi odvjetnici tvrde da je “Royal Romance” zadržana u Hrvatskoj u sklopu procesa protiv Medvedčuka.
Ukrajinsko tužiteljstvo, navode dalje odvjetnici, tereti ga za veleizdaju, točnije za zaključenje skupih ugovora o nabavi ugljena još 2015. godine. Iako se ova istraga vodi od 2016., do suđenja još nije došlo, a 2022. ukrajinsko tužiteljstvo je izdalo zahtjev za blokadom luksuzne jahte koja više nije Medvedčukova već Inkinova.
Jahta je sada već gotovo dvije godine u luci u Trogiru, a Inkin smatra da Hrvatska nije imala razlog da mu zaplijeni luksuzni brod. Smatra da je u dvije godine oštećen za više od 35 milijuna eura budući da mu se nezakonito ograničava vlasništvo. Jahtu, čija se vrijednost procjenjuje na oko 130 milijuna eura, morao je održavati te plaćati vez u trogirskoj marini, a nije ju mogao iznajmljivati kako je planirao. Trošak je zato, kažu odvjetnici, premašio 35 milijuna eura, što je Inkin specificirao u tužbi protiv Hrvatske.
Sudska borba za jahtu
Za to vrijeme traje natezanje oko jahte na Županijskom sudu u Splitu koji je u više navrata pokušao iz Ukrajine dobiti relevantne informacije o cijelom slučaju. Prije nekoliko dana splitski sud odlučio je produljiti mjeru o oduzimanju jahte Inkinovoj tvrtki, koja je formalni vlasnik, te ju predati Armi, ukrajinskoj agenciji za upravljanje imovinom stečenom korupcijom i drugim zločinima.
No ova odluka još nije pravomoćna pa jahta još nije predana ukrajinskim vlastima.
Inkinov odvjetnički tim iz Odvjetničkog ureda Gajski, Grlić, Prka i partneri tvrdi da nema nikakvih dokaza na osnovu kojih bi se jahta mogla oduzeti i predati Ukrajini.
Zapljena luksuzne jahte
Inače, jahta “Royal Romance” sa zastavom Kajmanskog otočja od svibnja 2022. blokirana je u luci u Trogiru i to na osnovi odluke Županijskog suda u Splitu. Bila je zaustavljena u Rijeci, a zatim prevezena u Trogir.
Jahta je u Hrvatskoj zadržana, kako bi se, stoji u rješenju Županijskog suda u Splitu, osigurala naplata nezakonito stečene dobiti. Radi se o postupku protiv Medvedčuka kojeg se, prema dostupnim informacijama, tereti da je još tijekom 2015. u Ukrajini sklopio sumnjive ugovore za nabavku ugljena teške oko tri milijarde UAH-a odnosno oko 165 milijuna eura. No ne precizira se, tvrde Inkinovi odvjetnici, je li pri tome išta nezakonito zaradio.
Ipak, jahta je, pojašnjavaju, privremeno oduzeta na temelju rješenja o oduzimanju imovinske koristi, iako, dodaju, Medvedčuka i nepoznate osobe koje se sumnjiče zajedno s njim ukrajinsko tužiteljstvo ne tereti ni za kakvu imovinsku korist.
Kolika je šteta učinjena?
Sasvim konkretno, ukrajinsko tužiteljstvo sumnja da je Medvedčuk kupujući po visokim cijenama ugljen od tvrtki s područja Luganska i Donjecka “stavio energetski sektor Ukrajine u ovisnost o Ruskoj federaciji i tamošnjim terorističkim organizacijama”.
Istovremeno, prema dostupnim sudskim dokumentima, u Ukrajini je Medvedčuku već blokirana imovina vrijedna preko 5.6 milijardi UAH-a iz čega će se, ako bude proglašen krivim, moći naplatiti potencijalna šteta.
Inkinovi odvjetnici tvrde da blokada jahte nije potrebna, jer Medvedčuk nije ni osumnjičen da ju je kupio nezakonito zarađenim novcem, te zatim eventualno preprodao drugom tajkunu da prikrije tu ilegalnu zaradu. Situacija je pravno složena, no po stavu Inkinovih odvjetnika upravo je nepostojanje nezakonite zarade ključan argument protiv blokade skupocjene jahte. To su i istaknuli u žalbi o kojoj će sada odlučivati izvanraspravno vijeće Županijskog suda u Splitu.
Kakofonija raznih informacija
Zanimljivo je da se oko ovog slučaja već mjesecima šire različite neslužbene informacije - od onih da je riječ o jahti koja je blokirana zbog sankcija protiv određenih ruskih tajkuna, da hrvatske vlasti pritišću sud da ju preda Ukrajini, do onih da je predaja Ukrajini već riješena iako je, kako nam je potvrdio sud, donesena tek nepravomoćna odluka.
Inače, Medvedčuk je bio ukrajinski oligarh i osobni prijatelj Vladimira Putina. Nakon ruske agresije na Ukrajinu skrivao se u Kijevu, ali je na kraju optužen za veleizdaju zbog posla s ugljenom. Razmijenjen je za skupinu ukrajinskih zarobljenika te sada živi u Rusiji iako se postupak protiv njega, zbog gospodarskih malverzacija u Ukrajini, vodi već više od sedam godina.
Kronologija je ključna
U sklopu istrage u Hrvatsku je stigao zahtjev za blokadom Inkinove jahte. Plovilo je ranije bilo u vlasništvu Medvedčukove supruge, odnosno njezine firme, pa ukrajinske vlasti vjeruju da ju je Inkin kupio kako bi spasio dio Medvedčkove imovine od oduzimanja. Pri tome, kako proizlazi iz za sada dostupnih informacija u sudskom spisu, ukrajinsko tužiteljstvo tvrdi da Inkin skriva Medvedčukovu jahtu. Zahtjev za predajom jahte poslali su 2022. bez, kako smatraju Inkinovi odvjetnici, ikakvih dokaza.
Inkin nakon toga prilaže dokumentaciju da je preko svoje tvrtke jahtu počeo nabavljati još krajem 2020., dakle mjesecima uoči iznenadne ruske agresije na Ukrajinu. Tada je prvi put i pregledana jahta u čiju se kupovinu krenulo.
U to vrijeme ni Medvedčuk ni njegova supruga ni njihova tvrtka koja je formalno prodavala jahtu, kažu, nisu bili na popisu međunarodnih sankcija. Medvedčuk i supruga su, nakon izbijanja rata, proglasom predsjednika Ukrajine završili na listi internih mjera ograničavanja u Ukrajini. Riječ je o svojevrsnim sankcijama koje se, međutim, ne primjenjuju u EU, napominju Inkinovi odvjetnici. Njihova tvrtka, koja nije bila registrirana u Ukrajini već na Maršalovim otocima, nije bila obuhvaćena ovim mjerama. Ni Inkinova tvrtka, također sa sjedištem na Maršalovim otocima, koja je jahtu kupovala, nije bila na popisu nakon proglasa predsjednika Ukrajine, navode odvjetnici.
Hoće li Rus ostati bez jahte?
Kao još jedan od argumenata protiv moguće odluke o predaji jahte Ukrajini, Inkinovi odvjetnici su, u ranije podnesenoj ustavnoj tužbi, a sada i u žalbi, naveli činjenicu da je jahta građena od 2011. do 2015. kada je isplaćena zadnja rata. Sumnje u Medvedčukov kriminal datiraju u 2016., a navodne malverzacije dogodile su se 2015. godine. Zaključuju zato da se jahta nikako ne može povezati sa sumnjivim ugovorima zbog kojih ukrajinske vlasti istražuju Medvedčuka.
Ipak, sudac istrage Županijskog suda u Splitu zaključio je da Hrvatska ovu jahtu treba predati Ukrajini. Iako odluka još nije konačna, čelnica Arme Olena Duma nedavno je nakon sastanka s hrvatskom veleposlanicom u Ukrajini Anicom Đamić izjavila da očekuje skoru prodaju Medvedčukove jahte. “Prodajom oduzete imovine želimo popuniti državni proračun i osnažiti naše obrambene sposobnosti”, izjavila je Duma.
Hrvatska je pak zbog ove diplomatsko-pravne zavrzlame sada završila u sudskom sporu teškom nešto više od 35 milijuna eura. Ako jahta doista bude predana Ukrajini, Inkinovi odvjetnici najavljuju da će tužbu dopuniti cijelim iznosom njezine vrijednosti od 130 milijuna eura.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ: