Situacija u pomorskom prometu utječe na globalnu trgovinu - Tranzit Sueskim kanalom pao za čak 42 posto!

Napadi u Crvenom moru zajedno s postojećim geopolitičkim i klimatskim izazovima preoblikuju globalne trgovačke rute s potencijalom velikih gospodarskih i ekoloških implikacija, prema novom izvješću Konferencije Ujedinjenih naroda za trgovinu i razvoj (UNCTAD).

Pomorski trgovački putovi kroz Sueski kanal ozbiljno su poremećeni zbog nedavnih napada Huta u Crvenom moru, što utječe na globalnu trgovinu. Ovo pitanje je pogoršano tekućim poremećajima u Crnom moru zbog rata u Ukrajini, koji su izmijenili tradicionalne trgovačke rute nafte i žitarica, prenosi Pomorac.hr.

Panamski kanal, vitalna veza između Atlantskog i Tihog oceana, suočava se sa sve manjim razinama vode. Ove gotovo neviđene situacije izazvale su zabrinutost oko dugoročne otpornosti globalnih opskrbnih lanaca, naglašavajući ranjivost svjetske trgovinske infrastrukture.

IBF: “Crveno more i Adenski zaljev područja su visokog rizika, pomorci imaju pravo odbiti plovidbu”
Organizacije Međunarodnog pregovaračkog foruma (IBF) sve su više zabrinute zbog napada Huta koji ugrožavaju sigurnost pomoraca i plovila u tranzitu Crvenim morem. Zbog toga u standardni ugovor uključuju pravo pomoraca da odbiju ploviti definiranim područjem visokog rizika, priopćili su u zajedničkoj izjavi iz IBF-a. Nakon kontinuiranih incidenata u južnom Crvenom

Izvješće otkriva da su se tranziti Sueskim kanalom smanjili za 42 %. Glavne kompanije u pomorskoj industriji privremeno su obustavile tranzit Suezom, što je dovelo do pada od 67 % u tjednom tranzitu kontejnera. Isto tako, Panamski kanal zabilježio je pad ukupnog tranzita od 49 % u usporedbi s vrhuncem jer Uprava Panamskog kanala nastavlja ograničavati dnevne tranzite u nastojanju da očuva vodu.

Ti poremećaji uzrokuju i ekonomske i ekološke troškove, a posebno utječu na gospodarstva u razvoju. Porast prosječnih kontejnerskih spot vozarina bio je značajan, dosegnuvši rekordni tjedni porast od 500 USD u zadnjem tjednu prosinca. Prosječne cijene prijevoza kontejnera iz Šangaja više su se nego udvostručile od početka prosinca, s više od trostrukim povećanjem za Europu i iznadprosječnim povećanjem za zapadnu obalu Sjedinjenih Država, unatoč tome što ne idu preko Sueza, piše Pomorac.

Brodovi sada izbjegavaju tranzit Sueskim i Panamskim kanalom, što znači veće udaljenosti putovanja tereta, rastuće trgovinske troškove i povećane premije osiguranja. Štoviše, emisije stakleničkih plinova također rastu zbog većih udaljenosti i brzina potrebnih za kompenzaciju ovih zaobilaznica.

Dugotrajni prekidi u kontejnerskom prijevozu prijete globalnim opskrbnim lancima i mogu odgoditi isporuke, što dovodi do viših troškova i inflacije. Uz to, cijene energije rastu kako se tranzit plina prekida, što izravno utječe na opskrbu energijom i cijene, a potencijalno i na globalne cijene hrane.

Pomorska industrija smanjuje brzine više od desetljeća kako bi smanjila troškove goriva i riješila pitanje emisije stakleničkih plinova. Povećana potrošnja goriva, zbog udaljenije rute plovidbe, mogla bi dovesti do porasta emisije stakleničkih plinova od 70 % za povratno putovanje Singapur-Rotterdam.

UNCTAD naglašava da su zemlje u razvoju posebno osjetljive na ove poremećaje. Organizacija poziva na brzu prilagodbu brodarske industrije i snažnu međunarodnu suradnju kako bi se upravljalo brzim preoblikovanjem globalne trgovine, naglašavajući hitnu potrebu za održivim rješenjima.

A.N.