Skiperi jahti u otvorenom pismu Butkoviću: “Ministre, mijenjajte Pravilnik, treba nam sigurnija obuka pomoraca!”
Skiperi ujedinjeni u Udrugu hrvatskih skipera i članova posada jahti poslali su ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću otvoreno pismo, nezadovoljni sigurnosnom situacijom, uzrokovanom neadekvatnom edukacijom skipera u Hrvatskoj. Traže brzu i odgovornu reakciju u obliku reguliranja ove prometno-turističke grane koja raste brže, nego li je prate hrvatski pravilnici i zakoni.
Brodice i jahte su sve veće i puno brže nego prije. Svakog ljeta je sve veći broj nezgoda koje su uzrokovane nepoznavanjem osnovnih tehnika plovidbe. Skiperi se čude logici da osoba koja hoće upravljati brodicom, bez obzira na snagu motora, treba samo izaći na ispit u Lučkoj kapetaniji, bez ikakve posebne obuke te nakon položenog teorijskog ispita sjesti za kormilo i upravljati jahtom do 18 metara. Zaprepašćuje stoga da takvi u Hrvatskoj smiju sasvim legalno zaploviti brzinom od preko 30 čvorova! Skiperi upozoravaju da je „jahting“ za vrijeme donošenja Pravilnika o brodicama i jahtama 2005. godine bio tek u povojima, dok je u 2020. godini, ovo vrlo velika i dobro razvijena industrija. Broj velikih i brzih jahti je u odnosu na prije 15-ak godine je nemjerljiv.
Pismo Udruge hrvatskih skipera i članova posada jahti, prenosimo u cijelosti:
Poštovani ministre Butkoviću,
Pravilnik o brodicama i jahtama donesen je 2005. godine, a koji je, ako se ne varam, prvi put u našem zakonodavstvu propisao pojam zapovjednika jahte. Istim pravilnikom propisani su i uvjeti stjecanja svjedodžbi od voditelja brodice kat. A do zapovjednika jahte kat B. Za zapovjednike jahti, među tim uvjetima, nalazio se i stanoviti broj dana plovidbe u određenom svojstvu koji se morao odraditi na manjim plovilima. Izmjenama istog Pravilnika koje su donesene 2006. godine, ovaj uvjet “dani plovidbe” je ukinut, stvarajući mogućnost osobi koja nikad nogom nije kročila na brod da polaže tečaj za zapovjednika jahte kategorije B, odnosno da upravlja jahtom od 500 BT.
Dana 01. veljače 2020. godine donesen je novi Pravilnik. Ovaj novi, promijenio je dosta toga, međutim nije dotaknuo svjedodžbe osim u jednom segmentu, a to je opis. Obveza polaganja tečaja nije mijenjana. Program nije promijenjen kao niti preduvjeti koji bi bili nužni/potrebni za pristupanje obuci i polaganju ispita . Uglavnom ništa bitno nije se promijenilo. Imam dojam kako smo svi skupa zaboravili da je u Hrvatskoj „jahting“ 2005. godine bio tek u povojima, dok je „jahting“ 2020. godine jedna vrlo velika i dobro razvijena industrija. Jahte su sve veće i veće, a njihov broj u odnosu na prije 15-ak godine je nemjerljiv.
Zbog čega Vam se ovako obraćam? Prvi razlog je taj što nisam dobio odgovor kad sam Vam se prije nekoliko godina obratio privatnim emailom. Drugi razlog je taj što sam mišljenja da je došlo vrijeme za temeljite promjene obuke pomoraca koji rade ili žele raditi na jahtama, bilo privatnim ili komercijalnim. Mislim da je sad idealan trenutak da se stvore svi uvjeti za bolju i kvalitetniju obuku koja će za sobom povući i veću sigurnost na moru, ali i veću zaštitu našeg prekrasnog mora.
Brodice veće i brže, a zbog nepoznavanja osnova, sve veći broj nesreća
Naime, brodice i jahte su, kao što rekoh, sve veće, a svjedoci smo i puno brže nego prije. Svjedoci smo, svakog ljeta, velikom broju nezgoda koje su uzrokovane nepoznavanjem osnovnih tehnika plovidbe. Ima li logike da osoba, ako hoće upravljati samo malom brodicom bez obzira na snagu motora, treba samo izaći na ispit u Lučkoj kapetaniji, bez ikakve posebne obuke te nakon položenog teorijskog ispita sjesti za kormilo i upravljati brodicom ili jahtom – prije do 30 BT, sada do 18 metara, i zaploviti brzinom od preko 30 čv.? Ima li logike da osoba koja nikad nikakvu vrstu broda vidjela nije, ali je navršila 25 godina, vidi i čuje, nakon odslušanog tečaja od 214 sati, gdje ga budimo realni, instruktor u 45 sati prakse ne može niti približno upoznati sa karakteristikama jahte od 500 BT, nakon položenog teorijskog ispita može sjesti za kormilo te iste jahte? Po meni nema.
Godinama sam instruktor na takvim tečajevima, i moj zaključak je: program i način obuke za upravljanje brodicama i jahtama nam je zastarjeo i neadekvatan. Temeljne tečajeve, voditelj brodice kat. B i kat. C treba pojačati sa praktičnom obukom na brodici i ispit se mora polagati na brodici gdje će polaznik pokazati osnovno znanje u upravljanju i vođenju brodice. Znači za kat. B uvesti tečaj sličan koji danas ima tečaj za kat. C, a za kat. C povećati broj dana praktične obuke. U šest sati praktične obuke, kakav je danas, ne može se napraviti ništa. Odgovorno to tvrdim, s pozicije instruktora koji je vodio takvu praksu.
Nadalje, za zapovjednika jahte kat. A, nekad jahta do 100 BT, danas do 24 metra, modernizirati tečaj na način da se on nastavlja na tečaj voditelja brodica, kao uvjet ubaciti obaveznu plovidbu u svojstvu voditelja brodice u određenom odgovarajućem trajanju čime se izbacuje potreba praktične nastave jer je pretpostavka da polaznik praksu posjeduje.
I na kraju, najvažniji zapovjednik jahte kat. B, odnosno jahte do 500 BT. Način obuke u ovom tečaju bi bilo potrebno promijeniti iz temelja. Prvo i najbitnije, a kako bi se našim pomorcima omogućila i veća konkurentnost na međunarodnom „jahtaškom“ tržištu, ovaj tečaj bi trebalo provoditi sukladno programu STCW konvencije. Ovo znači da moraju postojati uvjeti ulaska u tečaj. Prvi uvjet je iskustvo, znači plovidba na manjim jahtama u svojstvu časnika ili zapovjednika. Drugi uvjet je posjedovanje dodatnih ovlaštenja (GMDSS, Temeljna sigurnost na brodu, ARPA, ECDIS, itd., znači vrlo slično kao i D5, tečaj za časnika na brodovima do 500 BT). Na taj način ostvarila bi se bolja priprema polaznika i postigle određene prednosti. Prva je da u tom slučaju tečaj ne bi trebao trajati 214 sati. Druga prednost, praktična obuka ne bi bila potrebna jer dolaze ljudi koji posjeduju plovidbeno iskustvo (ovo bi olakšalo i učilištima, jer koje od njih posjeduje jahtu veću od 24 metra za obuku). Treća, sam tečaj ne bi bio učenje osnova, već učenje onog što bi zapovjednik na takvoj jahti, koja će ploviti i u međunarodnoj plovidbi, morao znati (međunarodno pomorsko pravo, astronomska navigacija, osnove stabiliteta i sl.) I četvrta prednost, najvažnija, omogućio bi se našim pomorcima ukrcaj na jahte pod stranim zastavama, odnosno mogli bi bez problema dobiti odobrenje države čiju zastavu brod vije, jer se radi o tečaju koji je rađen sukladno programu STCW konvencije. Bi li taj tečaj trebao ići kroz nekoliko modula kao neki postojeći „jahtaški“ tečajevi drugih država ili bi trebao biti sličan tečaju za časnika palubne straže na brodovima do 500 BT (već spomenuti D5), ostavljam Vama na odlučivanje, ali da bi ga trebalo prilagoditi tržištu, sigurno bi.
Mislim kako je sad idealno vrijeme za promjene. Kako je Pravilnik o brodicama i jahtama izmijenjen, a obuka za ove tečajeve bi trebala ući u Pravilnik o svjedodžbama, vrlo lako je sad sve prilagoditi njemu. Osim toga, Velika Britanija, koja trenutno drži monopol u ovom segmentu pomorstva, izlazi iz Europske unije čime se otvara ogroman prostor koji bi se brzom izmjenom našeg načina obuke mogao popuniti našim pomorcima.
U Vašem ministarstvu, a i na našim fakultetima i učilištima ima dovoljno dobrih stručnjaka koji mogu napraviti jedan odličan i moderan program obuke za zapovjednike na brodicama i jahtama. Možda istu stvar može napraviti i radna skupina u koju bi se okupilo stručnjake iz te domene. Tko bi se uhvatio tog posla u principu i nije bitno. Bitno je samo da se krene i poduzme nešto kako bi se sve to promijenilo i moderniziralo. Vjerujte mi, zajednica „jahtaša“, a koja nije mala, bila bi vrlo zadovoljna s tim. Možda za početak, a kako bi se bolje razjasnila problematika, organizirate kakav sastanak sa predstavnicima zainteresiranih udruga, odnosno učilišta, i svima onima koji bi mogli pomoći da se ovaj problem riješi i unaprijedi obuka naših pomoraca koji su svoj kruh našli u „jahtaškom“ svijetu.
U ime Udruge hrvatskih skipera i članova posada jahti,
Mr Pom. Prom. Damir Horvatović