SLUČAJ ILOVIK Cirkus oko Mrtvaške: Gradi se nova luka, a otočani blokiraju radove – Zašto?

ILOVIK/MALI LOŠINJ – Prethodnih tjedana s otoka Ilovika stižu samo pritužbe na sve i svakoga, prosvjedi i javni apeli, jer su u uvali Mrtvaška na otoku Lošinju napokon počeli radovi nakon kojih će se ovo malo pristanište pretvoriti u pristojnu luku. Situacija nije nimalo pojednostavljena, ali ukratko, otočani se bune jer će sada do svojih škola, radnih mjesta, liječnika i dalje prema kopnu, umjesto 10-15 minuta, putovati višestruko dulje prema Malom ili Velom Lošinju. Situacija je eskalirala u ponedjeljak, kad su se otočani okupili na prosvjedu u spomenutoj uvali, jer ni brodovi više nisu plovili. Brodari su se opravdavali da ne plove jer nisu plaćeni, no doznajemo i to kako plaćeni nisu jer nisu htjeli potpisati ugovor.

Neki su ovih dana išli i toliko daleko da su javno objavljivali informacije kako je veza Ilovika s kopnom prekinuta, da se zakida otočane i slično tome. No prava je istina da se nekim otočanima jednostavno ne sviđa projekt koji se trenutno u Mrtvaškoj radi, isti tako traže faznost radova u kojoj će na neki način uvijek moći pristajati baš u tu uvalu, te u konačnici visinu rive na koju će moći pristajati i njihovi brodovi. U konačnici, brodovi su nakratko prestali prevoziti otočane s Ilovika, pa su se zbog svega ovoga i sigurnosnog i zakonski propisanog ograđivanja gradilišta jučer digli na noge i prosvjedovali, a stigla je i policija.

Svi su znali za ovaj projekt puno prije početka radova

Cirkus oko uvale Mrtvaška traje već neko vrijeme, iako su svi odavno znali kad će projekt započeti, potvrdio nam je to i ravnatelj Županijske lučke uprave Mali Lošinj, Filip Balija.

– Ilovičani su luku u Mrtvaškoj tražili niz godina i stalno su pitali kad će se više izgraditi. I sad kad je bio onaj poziv Ministarstva mora za sufinanciranje u razdoblju 2014. do 2020. godine, mi smo imali taj projekt koji datira još iz 2006. godine, a prva dozvola je izdana 2009. godine. Taj projekt je radio netko i prije mene i prije aktualnog vodstva Lučke uprave – kazuje nam Balija.

– Mi smo napravili reviziju projekta i aktivirali smo građevinsku dozvolu i kad je postala pravomoćna, išli smo u javnu nabavu. Dobili smo od ministarstva 15%, a od EU 85% sredstava u iznosu od 81 milijun kuna i nakon potpisa ugovora, ta složena javna nabava trajala je osam mjeseci. Nakon toga počeli su i zemljani radovi i Ilovčani su svi znali što slijedi. Kad smo počeli raditi, obavijestili smo Agenciju za obalni linijski promet da uskoro kreću potpisi ugovora za radove i sami radovi, te da nudimo četiri alternativne luke, jer neminovno je da je Mrtvaška kao luka postala gradilište, a na gradilište se pristati ne može, ni brodom, ni gumenjakom, ni barkom – ničim. Međutim, AZOLP nije odgovorio, već su nam rekli da se dogovorimo s Mjesnim odborom Ilovika. Takav slučaj do sad nismo imali. Ako su sva tijela prije izvođenja investicije dala svoje suglasnosti, mi prema pravomoćnoj građevinskoj dozvoli radimo. Najbitnije je kazati da Lučka uprava ni Grad ne mogu izmještati linije, jer mi nemamo tu ovlast. Jedino tko to može je AZOLP i Ministarstvo mora – pojašnjava Balija.

Foto: Facebook

Lučka kapetanija zabranila uplovljavanje u Mrtvašku

– Treba reći i nešto što se zanemaruje, a to je da je Lučka kapetanija izdala u ožujku 2021. zabranu pristajanja i uplovljavanja u samu luku dok god traju radovi, a trajanje je godinu i 10 mjeseci. I još ovo; AZOLP je izmjestio, a ne ukinuo liniju, dakle ne možemo govoriti o nikakvom ukidanju, već izmještanju u alternativne luke Mali ili Veli Lošinj, jer smo tražili alternativu s obje strane otoka, ovisno i o vremenskim neprilikama – zaključuje ravnatelj ŽLU Mali Lošinj.

Ipak, neki će mu prigovoriti da se moglo malo stati na loptu i popustiti, pa projekt podijeliti na faze, tako da Ilovčani što dulje ipak mogu uplovljavati u Mrtvašku. Činjenica je da se unatoč zabranama i radovima, u Mrtvašku unatoč svemu, prešutno ipak uplovljava. Logično je onda zapitati se – čemu onda prosvjedi?

Foto: Facebook / Spasimo Otok Ilovik

Račun podmiren, brodovi plove

Od ravnateljice Agencije za obalni linijski promet Paole Vidović doznajemo i koja je pozadina ove jedinstvene situacije na Jadranu, gdje se za otočane gradi nova luka, a čiji se proces gradnje u samom početku dovodi u pitanje.

– Račun za putovanja prema Malom Lošinju brodaru Porat Ilovik d.o.o. nije bio podmiren do jučer, međutim da bi se isti račun podmirio, bilo je  potrebno  da brodar potpiše sporazum sa Gradom Malim Lošinjom i Primorsko-goranskom županijom. Brodar je to jučer i učinio te nam je dostavio na znanje potpisani primjerak sporazuma kao i račun koji je prema našim saznanjima  brodaru plaćen – kazuje Vidović.

Brodar je riskirao raskid ugovora, pa je bio i upozoren na obvezu izvršavanja ugovornih obveza te pozvan da normalizira održavanje linije što je naposljetku i učinio.

– Ističemo kako brodar ima s Agencijom sklopljen ugovor za obavljanje javnog  prijevoza isključivo na relaciji Ilovik – Mrtvaška, te je obveza pristajanja u Mali Lošinj odobrena na zahtjev Grada Malog Lošinja i regulirana upravo Sporazumom između brodara, Grada Malog Lošinja i Primorsko-goranske županije. Dakle, brod u državnoj liniji broj 311  Ilovik – Mrtvaška – Mali Lošinj  neće pristajati  u luci Mrtvaška, sve dok u istoj luci traju radovi na izgradnji novog  pristaništa. – pojašnjava Vidović.

Nakon što je sporazum o financiranju potpisan između brodara i Grada Malog Lošinja i Primorsko-goranske županije, brodaru se platio račun te se linija odvija sukladno redu plovidbe.

– Agencija je također ugovorila dodatna putovanja i to na brzobrodskoj liniji 9308 i brodskoj liniji 310 , za vrijeme izvođenja radova i prekida linije na relaciji Ilovik – Mrtvaška , kako bi se otočanima i dalje osigurala opskrba i povezanost otoka. Također postoji i opcija da brod poveže Ilovik sa lukom Veli Lošinj, obzirom da se radi o dosta kraćoj relaciji,  pa se i ta opcija može razmatrati ukoliko bi otočanima bila prihvatljivija – pojašnjava ravnateljica agencije.

Problem s plaćanjem održavanja izmještene linije od 1. siječnja će, prema riječima Paole Vidović, riješiti Agencija za obalni linijski pomorski promet koja će preuzeti financiranje plovidbe.

Foto: PGŽ

Brodar: “Brod na novoj ruti plovi 66 milja dnevno, a mornari u plovidbi provode 10 sati dnevno!”

U međuvremenu se oglasio i prozvani brodar Porat Ilovik, priopćenjem u kojem kaže da su se jučer u medijima, od strane Primorsko-goranske županije i Grada Malog Lošinja, pojavile netočne izjave i interpretacije u vezi s prekidom brodske linije na relaciji Ilovik – Mali Lošinj,“Ranija linija Ilovik – Mrtvaška danom 4. listopada izmještena je na novu rutu Ilovik – Mali Lošinj.

Do sklapanja ugovora o financiranju nove linije trebalo je doći prije dana izmještanja linije, ali smo, nakon što smo prijedlog novog ugovora o financiranju neuspješno čekali više dana, na kraju zamoljeni da počnemo vršiti prijevoz na novoj ruti, s time da ćemo naknadno dobiti prijedlog ugovora.

Već prije izmještanja linije dali smo svoju ponudu, izrađenu prema pravilima o financiranju državnih brodskih linija koja su vrlo kompleksna, s time da smo naglasili da iznos troška buduće linije za Mali Lošinj mora biti plaćan u dva mjesečna obroka zbog velikih troškova nove rute (brod plovi 66 milja dnevno, a mornari u plovidbi provode po 10 sati dnevno).

Umjesto prijedloga ugovora, dobili smo potpisan ugovor od strane Grada Malog Lošinja koji nije sadržavao ono što smo tražili. Zbog toga smo od tada, a to je bilo 10. listopada, do danas, u više navrata tražili da se tekst ugovora izmijeni u skladu s ranijim dogovorom i našim zahtjevom, ali nam na naše dopise, koji su svaki puta bili upućivani Gradu Malom Lošinju i na znanje Agenciji za obalni linijski pomorski promet, nitko nije odgovarao, a trošak linije nije plaćen.

U posljednjim dopisima koje smo slali, te u usmenim kontaktima koje smo imali, naglasili smo da ćemo, ako se ugovor ne potpiše i ne plati trošak, morati obustaviti liniju.

Kako niti na te dopise nitko nije odgovorio, a posljednji je poslan u srijedu 17. studenog, nakon punih sedam tjedana obavljanja linije i prijeđenih oko 3000 milja bez da nam je uplaćena jedna kuna troška, morali smo obustaviti liniju.

Jučerašnja objašnjenja Grada Malog Lošinja i PGŽ-a, osim što su netočna, u cijelosti ili djelomično, proizlaze i iz nepoznavanja kompleksnih pravila financiranja brodskih linija.

Sve dopise koje smo slali možemo svakom mediju javno obznaniti”, stoji u priopćenju kojeg potpisuje Brodar Porat Ilovik d.o.o.

Foto: ŽLU Mali Lošinj
Projekt nove luke Mrtvaška -Foto: ŽLU Mali Lošinj

Butković: “Ako treba, obustavit će se financiranje projekta!”

O problemima u vezi s lukom Mrtvaška na novinarski upit je odgovorio i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.

– Uključeni smo jer financiramo taj projekt i treba učiniti sve da se završi i da se iskoriste sredstva do 2023. te da se, ako je moguće, pomogne stanovnicima Ilovika, da mogu funkcionirati. Imam informaciju da je za srednjoškolce i hitne slučajeve ostavljena mogućnost i kako treba vidjeti što se događa s plaćanjem i što se to u ponedjeljak dogodilo. Problem je zapravo u tome što projekt ne uključuje mogućnost da za vrijeme radova linija neometano traje i tu je, po meni, napravljen propust lučke uprave, ali nenamjeran. Investitor je Županijska lučka uprava i oni su u projekt trebali uključiti mogućnost da linija prometuje cijelo vrijeme – istaknuo je Butković.

Ocijenio je da je situacija sada takva kakva jest, da je upitno je li moguće intervenirati, mijenjati građevinske dozvole i projekt a da se ne ugrozi financiranje projekta jer se novac mora potrošiti do kraja 2023.

– To je pitanje za sve nas, treba sjesti i vidjeti što napraviti i ako treba, obustavit će se financiranje projekta, ali smatram da to nije dobro – kazao je Butković i dodao da njegovo Ministarstvo stoji na raspolaganju ako je potrebna dodatna financijska pomoć.

Zašto Saljani s Dugog otoka ne prosvjeduju?

U mjestu Sali na Dugom otoku luka je od 15. studenog također zatvorena za pomorski promet zbog kapitalne izgradnje lukobrana u vrijednosti od 90 milijuna kuna i to sve do 2023. godine. Brodska povezanost središta Dugog otoka privremeno će preseliti u Zaglav s kojim će Općina Sali organizirati i plaćati autobusnu liniju koju održava Liburnija s dva autobusa. Logično nam je bilo onda postaviti pitanje, zašto Saljani ne prosvjeduju?

– Situacija na Dugom otoku ipak je drugačija, odnosno postoji na otoku alternativna luka, te se ne može usporediti sa situacijom vezano za izgradnju luke Mrtvaška, niti možemo govoriti da bi otočani sa Dugog otoka bili u privilegiranom položaju – odgovorila je na ovo pitanje ravnateljica Agencije za obalni linijski promet Paola Vidović.

U golemom projektu, kojeg Butković voli nazvati “Renesansom lučke i pomorske infrastrukture na hrvatskoj obali”, uz golemu financijsku injekciju iz Europske unije, financira se obnova i gradnja čak 32 luke na hrvatskim otocima i priobalju. Od 24 potpisana ugovora, ovo je jedini slučaj gdje s gradnjom nove luke (koje se nisu gradile ni obnavljale još od Austro-ugarske), ima problema. Službeno rješenje još uvijek se ne nazire, a za dobro otočana i novčanika svih građana, nadajmo se da će to biti ipak uskoro i da će na kraju prevladati – razum.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

Ilovičani projekt dogradnje luke Mrtvaška prijavili Europskom uredu za borbu protiv prijevara