Štrajkovi, inflacija, rat – Za europsku turističku sezonu neizvjesnost na vrhuncu

Kako su pandemijska ograničenja malo pomalo ukidana, turistička se industrija nadala jakoj ljetnoj sezoni. Ali mogli  bi ostati razočarani. The New York Times donosi podatke u kojima stoji da je Hrvatska metaforički tresnula o pod, budući da je strancima na karti, ona centimetar od Ukrajine.

Turistički vodič na španjolskoj jugoistočnoj mediteranskoj obali Diego Sanz, sredinom veljače primio je prvu međunarodnu grupnu rezervaciju u više od godinu dana. Bio je to, mislio je, predznak boljih vremena.

– Ovdje živimo u raju i bili smo sigurni da kad se ukinu ograničenja Covida, više nećemo imati problema i da će nam se turisti vraćati kao ranijih godina, rekao je Sanz krajem ožujka u lučkom gradu Alicanteu.

Tada je Rusija napala Ukrajinu i zaustavila nove međunarodne rezervacije. Samo u prvom tjednu rata, zrakoplovne rezervacije unutar Europe pale su za 23 posto, a transatlantske rezervacije u europske zemlje pale su za 13 posto, prema podacima tvrtke za putničke podatke Forward Keys.

Mnoge europske zemlje, uključujući Španjolsku, Grčku, Italiju i Hrvatsku, koje uvelike ovise o turizmu, nadale su se da će rano započeti sezonu putovanja kako bi nadoknadile izgubljeni prihod od pandemije. To sada izgleda malo manje vjerojatno. Do sad su najteže pogođena odredišta u blizini Ukrajine, uključujući Poljsku, Bugarsku, Hrvatsku, Estoniju i Mađarsku, u kojima je zabilježen pad rezervacija između 30 i 50 posto, prema Forward Keysu. Mnogi putnički operateri u tim zemljama zaokupljeni su naporima da pomognu izbjeglicama koje bježe od ruskih snaga, ne mogu razmišljati o tome kakav bi utjecaj rat mogao imati na njihovu egzistenciju, piše The New York Times.

Širom kontinenta već se osjeća šteta zbog rastućih troškova goriva, problema u lancu opskrbe, inflacije i štrajkova radnika. Cijene energije u Italiji porasle su posljednjih mjeseci, zabrinjavajući hotelske operatere. Vozači kamiona u Španjolskoj su u štrajku više od 10 dana, uzrokujući sporadične nestašice hrane i robe. Hoteli i restorani trude se pronaći pristupačne zamjene za ključne zalihe poput pšenice i suncokretovog ulja, od kojih 75 do 80 posto svjetske ponude dolazi iz Rusije i Ukrajine, prema podacima Svjetskog programa za hranu Ujedinjenih naroda.

Hrvatska se često svrstava među europska gospodarstva koja najviše ovise o turizmu, a turizam čini oko jedne petine bruto domaćeg proizvoda male nacije, prema podacima Hrvatskog zavoda za statistiku. Glavna atrakcija zemlje, je njezin dio jadranske obale. Privukao je većinu od 13,8 milijuna posjetitelja i 84,1 milijun noćenja u Hrvatsku 2021. godine. To je dovelo do rasta GDP-a od 10,4 posto prema podacima Državnog zavoda za statistiku.

Iako su u Hrvatskoj do sada ove godine otkazivanja bila minimalna, zemlja također bilježi usporavanje rezervacija.

Jedna dubrovačka privatna izletnička i čarter tvrtka s velikom većinom klijenata iz Sjedinjenih Država, očekivala je rekordnu godinu prije rata. No tada je stopa rezervacija odjednom pala za 70 posto.

Za stranca smo na karti udaljeni jedan centimetar od Ukrajine – kaže vlasnik ove agencije.

Značajna briga ove godine za brodske čarter tvrtke su rastuće cijene plina i mogućnost nestašice goriva. Putovanje između vrućih točaka Dubrovnika i Hvara sad košta oko 750 dolara više nego prošle godine. Do sada tvrtka nije morala povećati cijene putničkih karata, ali će možda morati.

Nakon korone ljudi su siti svega i svi žele ponovno putovati. Ova sezona bi mogla biti jedna od boljih koje smo imali. Nije rekord, ali će biti jaka – zaključuju iz agencije.

U drugim dijelovima Europe, osobito u zemljama ovisnim o turizmu, izgledi su bili tmurniji. Otkazivanje u Italiji umanjilo je sve optimističniji stav među turističkim vodičima i operaterima, iako su neki izrazili nadu da će rat završiti i spasiti sezonu.

Z.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Svjetski turizam u siječnju s puno boljim rezultatima nego 2021. godine