Tko su Česi koji žele preuzeti Luku Rijeka i zašto postoji otpor od strane uprave i radnika?
RIJEKA - Češka grupacija CI Industries nakon kupovine slavonskobrodskog Đure Đakovića i dvije ponude za kupnju Uljanika u stečaju, želi zagospodariti i Lukom Rijeka.
Češka grupacija CI Industries pokazuje velike ambicije za proboj na hrvatsko tržište. Nakon kupovine slavonskobrodskog Đure Đakovića i dvije ponude za kupnju Uljanika u stečaju, želi zagospodariti i Lukom Rijeka.
Međutim, nakon objave ponude za preuzimanje oglasili su se menadžment i radnici koji nisu oduševljeni razvojem situacije.
Češka tvrtka Port Acquisitions, povezana s grupacijom CI Industries, objavila je prošlog tjedna javnu ponudu za preuzimanje Luke Rijeka nakon što su prethodno otkupili 33,73 posto vlasničkog udjela od poljskog OT Logisticsa i investicijskog fonda Fundusz Ekspansji Zagranicznej.
Potencijalni preuzimatelj najveće hrvatske luke je holding koji djeluje na europskim tržištima željezničkog prometa, recikliranja sirovine i energije. Riječ je o jednoj od brojnih kompanija Jaroslava Strnada, jednog od najmoćnijih čeških poslovnih ljudi koji je poslovnu karijeru počeo devedesetih vodeći odlagalište otpada, no brzo se okrenuo biznisu s oružjem preprodavajući otpisanu sovjetsku vojnu opremu.
Strnadovi poslovi tijekom godina izrasli su u golem konglomerat koji danas broji stotinjak kompanija i glavni je češki proizvođač vojne opreme. Njegove tvrtke zapošljavaju oko 12.500 tisuća radnika, a godišnji prihodi dosežu im dvije milijarde eura. Posljednjih godina trudi se usmjeriti i u druge djelatnosti, posebno u radarsku tehnologiju i željeznicu.
Oko Strnadova poslovnog carstva vežu se brojne kontroverze. U nizu članaka 'War dog millionaire', objavljenim 2018. godine na istraživačkoj platformi OCCRP, na kojoj objavljuju poznati svjetski istraživački novinari, analizirani su njegovi biznisi u Albaniji, Makedoniji i Srbiji.
Kako se navodi, ono što im je zajedničko to je da se pretežno odvijaju u sivim zonama stečajeva i rubnih privatizacija vojno-industrijskog kompleksa te da su u njih često uključeni kontroverzni lokalni likovi povezani s kriminalom i tajnim službama, prenosi Tportal.
Češki industrijalac sudjelovao je u Hrvatskoj u spašavanju posrnulog slavonskobrodskog diva Đure Đakovića, a pokazao je i interes za preuzimanje pulskog Uljanika, brodogradilišta koje je prije nekoliko godina završilo u stečaju.
U pogledu strateških planova za Luku Rijeka, iz češkog holdinga navode tri važna cilja: povećanje prekrcajnog tereta godišnje za najmanje 10 posto, rast kontejnerskog prometa za najmanje 10 do 15 posto godišnje te povećanje lučkih kapaciteta s postojećih cca 10 milijuna tona suhog tereta na cca 20 milijuna tona. Najavljuju i unapređenje upravljanja uspostavljanjem novog modela u kojem bi primarni naglasak bio na operativnim ulogama izvršnih direktora.
Planovi češkog ulagača nisu naišli na odobravanje aktualnog menadžmenta riječke luke i radnika. U očitovanju, objavljenom u četvrtak, Uprava je oštro kritizirala objavljene planove češke kompanije.
Menadžment riječke luke ističe da očekivanja snažnog rasta prometa nisu obrazložena konkretnim mjerama. U pogledu kontejnerskog prometa naglašavaju da Luka Rijeka nije koncesionar kontejnerskog terminala u kontejnerskom prometu. Što se tiče povećanja lučkih kapaciteta, Uprava navodi da nije predstavljen nikakav plan koji bi mogao dovesti do realizacije navedenih ciljeva.
Pritom upozoravaju da se planovi češkog ulagača temelje isključivo na pretpostavci izgradnje nizinske željezničke pruge, na koju niti ponuditelj, a ni Luka Rijeka ne mogu utjecati ni na koji način.
'Dakle kao glavni uvjet za povećanje lučkih kapaciteta navodi se izgradnja nizinske pruge, a koja nije ni blizu početka. Stoga je neutemeljeno navodno povećanje kapaciteta na 60 milijuna tona tereta do kraja koncesijskog ugovora', zaključuje Uprava.
Cijeli članak pročitajte na POVEZNICI.
B.K.
PROČITAJTE JOŠ: