U promet pušten prvi električni hidrogliser

STOCKHOLM - Švedska tvrtka Candela postala je prvi proizvođač električnih trajekata koji je uveo električni hidrogliserski trajekt u javnu službu. Tako je Candela P-12 Nova sada je postala dio transportnog sustava u Stockholmu, započinjući pilot projekt koji već privlači pozornost diljem svijeta.

Prvu plovidbu s 30 putnika Nova je imala u utorak 29. listopada 2024. godine. Leteći tiho metar iznad površine vode, završila je 9 nautičkih milja dugu rutu od predgrađa Tappström do gradske vijećnice u Stockholmu za nešto više od 30 minuta.

Za putnike prvog električnog hidroglisera na svijetu koji je ušao u promet, uobičajeno jutarnje putovanje na posao gotovo je prepolovljeno.

Smanjenje potrošnje energije za 80 posto!

Nova je prvi Candelin novi model P-12 koji je ušao u službu. Računalno upravljana krila hidroglisera podižu trup iznad vode, smanjujući potrošnju energije za 80% u usporedbi s konvencionalnim plovilima smanjujući trenje vode.

- Konvencionalni brodovi nisu puno evoluirali u 100 godina i među najmanje su energetski učinkovitim načinima prijevoza, a može im konkurirati samo borbeni tenk - kaže izvršni direktor i osnivač Candele Gustav Hasselskog.

Izazov s konvencionalnim brzim plovilima je taj što troše ogromne količine energije pri velikim brzinama, orući kroz vodu. To njihovu elektrifikaciju čini izazovnom, jer je njihov domet ograničen čak i s velikim baterijama.

Otprilike 70 brodova javnog prijevoza u Stockholmu koristi više fosilnih goriva nego svi gradski autobusi i vlakovi zajedno, unatoč tome što predstavljaju samo mali udio u ukupnom broju putnika.

Ipak, mnogi putnici uživaju u putovanju vodom, a Stockholm ima za cilj prebaciti sva plovila na obnovljivu energiju, s ciljem smanjenja emisija CO2.

Candela kaže da je tehnologija hidroglisera P-12 ključna za rješavanje ovih izazova.

Budući da Nova leti iznad vode, umjesto da se gura kroz nju kao konvencionalni trupovi plovila, stvara minimalno trenje. Nova radi na 100% obnovljivu električnu energiju i emitira minimalnu buku čak i pri velikim brzinama, zahvaljujući svojim električnim C-POD motorima bez mehaničkog prijenosa.

Njegova tehnologija hidroglisera znači da Nova nije samo najbrži električni trajekt u funkciji na svijetu, već i najbrži u floti javnog prijevoza u Stockholmu, krstareći brzinom od 25 čvorova - nadmašujući trajekte klase V na dizelski pogon koji su prethodno držali rekord u brzini.

Sa svojom energetskom učinkovitošću, Nova ne zahtijeva specijaliziranu infrastrukturu pristaništa, kaže Candela, umjesto toga puni se običnim brzim punjačem za automobile u gradskoj vijećnici. Veliki domet P-12 omogućuje mu da odgovara rasporedu konvencionalnih dizelskih trajekata, s punjenjem tijekom tipične pauze za ručak.

Foto: Candela

Tehničke specifikacije

  • Duljina: 11,99 metara
  • Širina: 4,5 metara
  • Težina: 10 tona
  • Kapacitet: 30 putnika, sjedećih + 1 posada
  • Pogon naprijed: 2 x Candela C-POD
  • Baterije: 4×63 kWh
  • Punjenje: do 175 kW istosmjerne struje
  • Brzina: 25 čvorova
  • Domet: 40 nautičkih milja pri radnoj brzini od 25 čvorova

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

HIDROGLISER Sjećate li se letećeg broda? | Morski HR
Hidrogliseri su 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća bili vrlo popularni, a bili su u to vrijeme čudo tehnologije.