U promet pušten prvi električni hidrogliser
STOCKHOLM - Švedska tvrtka Candela postala je prvi proizvođač električnih trajekata koji je uveo električni hidrogliserski trajekt u javnu službu. Tako je Candela P-12 Nova sada je postala dio transportnog sustava u Stockholmu, započinjući pilot projekt koji već privlači pozornost diljem svijeta.
Prvu plovidbu s 30 putnika Nova je imala u utorak 29. listopada 2024. godine. Leteći tiho metar iznad površine vode, završila je 9 nautičkih milja dugu rutu od predgrađa Tappström do gradske vijećnice u Stockholmu za nešto više od 30 minuta.
Za putnike prvog električnog hidroglisera na svijetu koji je ušao u promet, uobičajeno jutarnje putovanje na posao gotovo je prepolovljeno.
Smanjenje potrošnje energije za 80 posto!
Nova je prvi Candelin novi model P-12 koji je ušao u službu. Računalno upravljana krila hidroglisera podižu trup iznad vode, smanjujući potrošnju energije za 80% u usporedbi s konvencionalnim plovilima smanjujući trenje vode.
- Konvencionalni brodovi nisu puno evoluirali u 100 godina i među najmanje su energetski učinkovitim načinima prijevoza, a može im konkurirati samo borbeni tenk - kaže izvršni direktor i osnivač Candele Gustav Hasselskog.
Izazov s konvencionalnim brzim plovilima je taj što troše ogromne količine energije pri velikim brzinama, orući kroz vodu. To njihovu elektrifikaciju čini izazovnom, jer je njihov domet ograničen čak i s velikim baterijama.
Otprilike 70 brodova javnog prijevoza u Stockholmu koristi više fosilnih goriva nego svi gradski autobusi i vlakovi zajedno, unatoč tome što predstavljaju samo mali udio u ukupnom broju putnika.
Ipak, mnogi putnici uživaju u putovanju vodom, a Stockholm ima za cilj prebaciti sva plovila na obnovljivu energiju, s ciljem smanjenja emisija CO2.
Candela kaže da je tehnologija hidroglisera P-12 ključna za rješavanje ovih izazova.
Budući da Nova leti iznad vode, umjesto da se gura kroz nju kao konvencionalni trupovi plovila, stvara minimalno trenje. Nova radi na 100% obnovljivu električnu energiju i emitira minimalnu buku čak i pri velikim brzinama, zahvaljujući svojim električnim C-POD motorima bez mehaničkog prijenosa.
Njegova tehnologija hidroglisera znači da Nova nije samo najbrži električni trajekt u funkciji na svijetu, već i najbrži u floti javnog prijevoza u Stockholmu, krstareći brzinom od 25 čvorova - nadmašujući trajekte klase V na dizelski pogon koji su prethodno držali rekord u brzini.
Sa svojom energetskom učinkovitošću, Nova ne zahtijeva specijaliziranu infrastrukturu pristaništa, kaže Candela, umjesto toga puni se običnim brzim punjačem za automobile u gradskoj vijećnici. Veliki domet P-12 omogućuje mu da odgovara rasporedu konvencionalnih dizelskih trajekata, s punjenjem tijekom tipične pauze za ručak.
Tehničke specifikacije
- Duljina: 11,99 metara
- Širina: 4,5 metara
- Težina: 10 tona
- Kapacitet: 30 putnika, sjedećih + 1 posada
- Pogon naprijed: 2 x Candela C-POD
- Baterije: 4×63 kWh
- Punjenje: do 175 kW istosmjerne struje
- Brzina: 25 čvorova
- Domet: 40 nautičkih milja pri radnoj brzini od 25 čvorova
D.G.
PROČITAJTE JOŠ: