U riječkom škveru nižu se financijski problemi - Nadzorni odbor dao zadatak da se riješe do kraja mjeseca
Ovih dana se u “3. maju” skuplja novac za isplatu rujanskih plaća. U tim je okolnostima Nadzorni odbor održao sjednicu i, premda to nije bila direktna točka dnevnog reda, upravi brodogradilišta dan je zadatak da do kraja ovog mjeseca nađe rješenje, kako za isplatu plaća, tako i za namirenje duga prema kooperaciji.
Potvrdio je to za Novi list predsjednik NO-a Juraj Šoljić, a na direktan upit kada radnici mogu očekivati plaće, poručio je da se na tome intenzivno radi te da postoji mogućnost da to bude već ovih dana. Novinari Novog lista su pokušali doći i do direktora “3. maja” Edija Kučana, no nije im uzvratio pozive.
Šoljić je bio prilično suzdržan po ostalim pitanjima oko čega se u petak, 13. listopada, više sati raspravljalo iza zatvorenih vrata u “3. maju”, no iz više izvora potvrđeno je da je središnja tema bila osiguranje financiranja završetka novogradnje 527, koja je lani u svibnju ugovorena s kanadskom kompanijom Algoma, a prema posljednjim informacijama trebala bi biti isporučena do kraja prvog polugodišta iduće godine.
Ovaj samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta, koji u ovom trenutku na navozu čeka isporuku glavnog brodskog motora, “3. maj” završava iz kredita s obzirom na to da je ugovor s Kanađanima takav da oni kupoprodajnu cijenu plaćaju pri isporuci broda. Vlada je za tu namjenu izdala državna jamstva u iznosu od 23,5 milijuna eura i 31,5 milijuna kanadskih dolara početkom srpnja prošle godine.
Bilo je to baš uoči primopredaje car-carriera Neptune Barcelona koji je prodan na međunarodnom tenderu Grcima za iznos nešto veći od 50 milijuna eura.
Još kod izdavanja državnih jamstava za završetak novogradnje 527 bilo je evidentno da postoji razlika između ugovorne cijene te troškovnih kalkulacija završetka ovog broda od 2,57 milijuna eura, za koje su se u “3. maju” obvezali da će ih pokriti iz vlastitih prihoda.
Svakako da je kod pregovaranja utjecaja imala i činjenica da je riječ o specifičnom brodu koji je projektiran i građen isključivo za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima te da je iznimno uzak krug brodara koji žele i trebaju takav brod.
Međutim, danas je situacija takva da riječko brodogradilište nasušno treba nova kreditna sredstva da bi novogradnju 527, zajedno s kooperacijom, uspješno privelo kraju.
O kojem je iznosu riječ u ovom trenutku nemoguće je dobiti bilo kakvu informaciju, ali kako doznaje Novi list, predstavnici države u Nadzornom odboru inzistiraju na maksimalnoj transparentnosti novih kalkulacija.
Nakon što se ispostavilo da Onega Gulf, s čijim su brodovlasnikom krajem prošle godine ugovorili završetak ovog tankera, neće tako brzo i lako iz splitskog škvera, trećemajski su se kapaciteti dijelom uspjeli popuniti gradnjom dva pontona za susjedni “Viktor Lenac” i to tako da materijal i svu potrebnu opremu koja se ugrađuje u te pontone osigurava “Lenac”, a “3. maju” svaki se mjesec plaća za obavljeni rad, prema stupnju gotovosti.
Taj projekt je u punom jeku i plaćanja “Lenca”, kako Novi list piše, i više su nego promptna.
S druge strane, riječko je brodogradilište još od ranije u poslu s tvrtkom Itaqua, i to kao podizvođač u gradnji trupa za seriju jahti koje su Talijani direktno ugovorili s Benettijem, a o dinamici ovih plaćanja prema “3. maju” nema pouzdane informacije.
I.B.