Uvođenje reda u lučki nered na Splitsko-dalmatinskom području 1. dio: "Ne možete imati pet brodova koje iznajmljujete na komunalnim vezovima!"
Uvođenjem novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, lučke uprave diljem Jadrana u velikim su problemima, jer moraju uvesti red. Red znači i zamjeranje onima koji su navikli na nered, ali isto tako i, nadajmo se, pravedniji sustav raspodjele vezova na pomorskom dobru koji se više ne bi dodjeljivali po braći i stričevima, prodavali ispod banka na crno i nipošto koristili za komercijalnu djelatnost.
Kako će to biti u Splitsko-dalmatinskoj županiji? Razgovarali smo s ravnateljem Županijske lučke uprave, Domagojem Maroevićem. U prvom dijelu razgovora, donosimo novosti, vezane za komunalne vezove na području za koje je nadležna Županijska lučka uprava.
- Sukladno novom Zakonu i Pravilniku o kriterijima i određivanju namjene pojedinog dijela luke, trebali bi potpisati novi Komunalni ugovor na razdoblje od deset godina i ući u reviziju tih ugovora u našoj županiji. Tim više što zadnjih godina u županiji velik broj korisnika komunalnog veza umjesto za vlastite potrebe koristi plovilo za obavljanje gospodarske djelatnosti. U utvrđivanju komunalnih vezova, naišli smo na niz problema i pokušavamo ih riješiti uz komunikaciju s ljudima. Stoga pozivamo sve korisnike koji nemaju riješen status svog veza da se jave i podnesu zahtjev za promjenama na svom vezu, a takvih ima relativno puno - kaže nam Maroević.
Za vez prijave pasaru, pa dovuku gliser za turiste - to neće više ići!
Veliki problem su ljudi koji trguju vezovima?
- Naravno, relativno puno ima korisnika koji dođu na određena mjesta u luci, bez da se jave Lučkoj upravi, bez ugovora sklopljenog s nama, privežu se za tuđi vez i mi te stvari onda moramo regulirati i dovoditi u red. Teško je optužiti ikoga za trgovanje, no doista postoji velik broj korisnika komunalnog veza koji bez suglasnosti Lučke uprave dovuku svoje plovilo i na to mjesto dođe drugo plovilo koje u glavnom obavlja gospodarsku djelatnost.
Mi smo kao Lučka uprava čak i prihvatili izići u susret velikom broju ljudi, poštujući činjenicu da je sve veći broj korisnika unutar luke koji obavljaju gospodarsku djelatnost, na način da nam se jave, da zatraže gospodarski, odnosno paušalni ugovor od 1. svibnja do 31. listopada, a da im Lučka uprava u suradnji s korisnicima vezova, osigura taj vez i da potpišu ugovor. Međutim veliki broj korisnika se na to oglušio i dopušta nekome drugome da koristi komunalni vez, a komunalni vez je dobiven na korištenje isključivo za osobu i taj brod. Znači, ako dolazite u luku s bilo kojim drugim plovilom, primjerice duplo većih gabarita, a ne javite se Lučkoj upravi, naravno da Lučka uprava mora reagirati, poslati račun ili upozorenje da to plovilo ne može biti na vezu s kojim nije obuhvaćeno ugovorom - pojašnjava Maroević.
Vez se daje na korištenje, a korisnik nije vlasnik tog veza!
Znači, prijavljuju za vez pasaru, a dovuku recimo gliser za turiste - to više ne može ići?
- Tako je. Korisnik može imati vez samo uz odobrenje Lučke uprave i samo za taj brod, a ne na način da korisnik raspolaže tim vezom kako hoće. Vez se daje na korištenje, a korisnik nije vlasnik tog veza! To je ono što često naši ljudi brkaju. Intencija Lučke uprave je upravo ta da zaštitimo lokalno stanovništvo koje ima prebivalište na jedinici Lokalne samouprave, kako bi svoje plovilo i svoj vez koristili za sport ili razonodu, a ne komercijalne potrebe.
U Omišu se primjerice brodice vezu posvuda, pa i za sami most, gdje se ne bi smjeli vezati?
- Mi smo korisnike i upozoravali na taj dio, jer smo mi preuzeli tu luku 2016. godine. Radimo i na projektnoj dokumentaciji izgradnje gatova na samoj Cetini, kako bi osigurali svakome korisniku pristup vezu, a u međuvremenu radimo novu luku u Omišu, vrijednu preko 13 milijuna eura u kojoj će biti dio komunalnih vezova i dio operativne obale. Naravno da neće većina korisnika kod luke u Omišu imati vezove, jer će na Cetini biti puno veći broj vezova. Dobar dio korisnika koji su dobili kazne, tamo su ilegalno, jer niti su se javili Lučkoj upravi, niti su imali ikakve dozvole za korištenje veza. S najvećim dijelom korisnika smo i regulirali ugovor, međutim uvijek imate jedan dio ljudi koji na silu nastoji ući u luku i bez javljanja lučkim vlastima. Naš koncesionar u Omišu je komunalno društvo koje nama potpisuje Ugovor o komunalnom redu i na takav način funkcioniramo. I tako funkcioniramo, uvijek potpisujemo komunalni ugovor s lokalnom samoupravom - pojasnio je Domagoj Maroević.
U drugom dijelu priče o uvođenju reda u luke širom Splitsko-dalmatinske županije, donosimo više o lukama za komercijalne korisnike i brodare.
Jurica Gašpar