5 min. čitanja

Čudnu preprodaju nekad Jadrolinijine Prizne preuzeo INTERPOL!

Čudnu preprodaju nekad Jadrolinijine Prizne preuzeo INTERPOL!
Foto: RTV Herceg Novi / Screenshot

Postoji osnovana sumnja da se o kupnji trajekta Prizna pregovaralo i prije nego je objavljen natječaj za nabavu, pokazuje istraživanje crnogorske Televizije E prezentirano u emisiji “Bez pravila”. Podsjetimo, Morski HR je pisao o tome kako su o ovome i Crnogorci već pokrenuli istragu. U sve se naposljetku uključio i INRERPOL!

Sumnju na netransparentnost prilikom nabave trajekta pobuđuje činjenica i to što je brod, prema dostupnim informacijama, isplovio iz luke Lamljani kraj Zadra prema Crnoj Gori još 28. veljače, dok su poziv ponuditelju, kompaniji ABM Tours i natječajna dokumentacija objavljeni – 15 sati kasnije, prenosi portal Pobjeda.

Prizna je u Luku Zelenika uplovila 3. ožujka, a odluka Morskog dobra o izboru najpovoljnije ponude donesena je dan kasnije. Brod je, dakle, uplovio u crnogorske vode prije nego je donesena odluka o izboru najpovoljnije ponude i prije nego je ugovor o nabavi zaključen, prenosi Pomorac.hr.

JP Morsko dobro je – dan prije otvaranja ponude – napravilo izmjenu natječajne dokumentacije: izmijenilo je lokaciju za isporuku broda, što bivši član crnogorske Komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki Tomo Miljić smatra simptomatičnim.

“Vjerojatno se podrazumijevalo da je tamo gdje će se taj brod i koristiti. Onda je izmjenom rečeno da je mjesto isporuke u Luci Bijela – to je nešto simptomatično. Zašto je to promijenjeno? Možda kao razlog stoji da taj brod nije mogao u tom trenutku pristati u odredišnu luku Kamenari – Lepetane, pa je morao tamo pristati da bi se nešto prilagodilo… Možda postoji i neki drugi razlog, ali to treba svakako sagledati i razjasniti da ne bi ostalo sporno”, rekao je Miljić gostujući na Televiziji E.

Poslovanje s gubitkom

Tada pod imenom Prizna, a danas Trideseti Avgust, zadovoljavao je tehničke specifikacije koje su se kasnije i pojavile u natječajnoj dokumentaciji. Sve osim širine pristaništa.

Upravo zbog toga, Morsko dobro je promijenilo natječajnu dokumentaciju dan prije otvaranja ponuda i brod s traženim karakteristikama kupilo od hrvatske tvrtke ABM Tours, koja, prema službenim podacima, godinama posluje s gubicima.

To je otvorilo još jedno pitanje – odakle ovoj tvrtci bez kreditnog rejtinga novac.

ABM Tours je mikro poduzeće koje je u Hrvatskoj osnovano 1995. godine. Prema podacima hrvatske Porezne uprave ABM Tours je tvrtka za trgovinu, ugostiteljstvo i ribarstvo, a glavna djelatnost je “putnička agencija”. U posljednjih pet godina najveći godišnji prihod je imala 2018., i to 101.984 eura, u 2020. godini 7.878 eura, a u 2021. ABM Tours imao je 29.796 eura prihoda.

U posljednje dvije godine, ABM Tours poslovao je s gubitkom, a od prošle godine ima samo jednog zaposlenog – vlasnika i osnivača Antu Milolovića.

Gostujući na Televiziji E, novinar Siniša Luković je ukazao na to da će banke teško odobriti kredit od preko 350.000 eura klijentu koji posluje s gubitkom ili vrlo malom ostvarenom dobiti. Upravo toliku pozajmicu ABM Tours dobio je prošle godine, a onda kupio Priznu od Jadrolinije

“Kada malo zagledate i zagrebete dalje po tim papirima, istovremeno vidite da ABM Tours u svojim poslovnim knjigama nije prikazao nikakav trošak kamata, niti čak trošak obrade kredita, što bi se moralo prikazati za kredit visine preko 350.000 eura, pa samo to nameće zaključak da je tu bila neka vrsta ‘prijateljske pozajmice’”, kazao je Luković.

Crnogorsko Specijalno državno tužilaštvo (SDT) nakon kupnje ovog trajekta pokrenulo je istragu o načinu nabave. Što je do sada utvrđeno, javnosti još nije poznato.

“Staro željezo”

Kako navodi Pobjeda, novinar Luković ističe da je Jadrolinija Priznu smatrala zastarjelom te je oglasila na prodaju. Tijekom prve dvije licitacije, kada se nudila za oko 90 tisuća eura, nije bilo zainteresiranih, ali je prošle jeseni na trećoj licitaciji ponuđena po početnoj cijeni od 152 tisuće eura.

“Brod je izlicitiran i kupila ga je firma ABM Tours. Prijateljski ili kako god, Milolović je osigurao novac i kupio brod. Ono što bode oči u kupoprodajnom ugovoru s Jadrolinijom je glavni uvjet – Prizna se ne može koristiti kao trajekt u hrvatskim vodama”, ukazuje Luković.

Da je prošle godine plan bio da se trajekt proda u staro željezo u Turskoj vidi se iz mailova u koje je tim crnogorske emisije “Bez pravila” imao uvid, a koji su stigli s adrese hrvatskih brokera.

Prizna je ipak preživjela.

Preprodaja

To što ABM Tours trajekt nije knjižio kao osnovno sredstvo Luković smatra sumnjivim, ocjenjujući da je brod i kupljen samo da bi se brzo preprodao.

“Odjednom država Crna Gora nepunih dva mjeseca kasnije odlučuje navrat-nanos ukinuti privatnog operatera na trajektnoj liniji Kamenari-Lepetane i uslugu prepustiti državnoj firmi koja nije ni registrirana za pomorski promet i pomorsku djelatnost, nema nikakvog iskustva u tome, a što je najbitnije, nema nikakvih brodova – što znači da brodove treba kupiti”, ukazao je Luković.

Odgovore na pitanja za koje potrebe je Milolović kupio Priznu i na koji način je osigurao novac, ekipa emisije “Bez pravila“ nije mogla dobiti jer je Milolović odbio razgovor.

Uključio se i INTERPOL

Crnogorski državni tužitelj i glasnogovornik Vukas Radonjić kazao je u emisiji “Bez pravila” na TV E da je specijalni tužitelj zatražio preko INTERPOL-a provjeru tvrtke ABM tours od koje je JPMD kupilo trajekt Prizna, prenosi portal Analitika.me.

- Specijalni tužitelj je Specijalnom policijskom odjeljenju podnio pisani zahtjev da prikupi informacije od odgovornih osoba u “Javnom preduzeću Morsko dobro” Crne Gore te dokumentaciju koja se odnosi na kupnju plovila, a posredstvom INTERPOL-a pribavit će dokumentaciju od društva ABM Tours, koja se odnosi na kupnju plovila od društva Jadrolinija i njegovu daljnju prodaju “JP Morsko dobro”, dokumentaciju od društva Jadrolinija koja se odnosi na povlačenje iz operativne uporabe trajekta i njegovu prodaju društvu ABM Tours te konačno da o svemu utvrđenom sastavi pisanu izjavu - prioćio je Radonjić.

Dodaje da je prikupljanje informacija i dokaza u tijeku.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Crnogorci pokrenuli istragu zbog kupnje trajekta “Prizna”
Specijalno državno tužiteljstvo Crne Gore formiralo je predmet povodom kupnje trajekta Prizna, odnosno, kako su ga imenovali “Trideseti Avgust”. Osim činjenice da rampa trajekta ne odgovara pristaništima na liniji Kamenari – Lepetane, sporna je i kupoprodaja, gdje je tvrtka u minusu s dvoje zaposlen…
Crnogorci kupili Priznu, pa tek onda shvatili da moraju u rekonstrukciju pristaništa
Trajekt Prizna, koji je stigao prošlog tjedna u Boku kotorsku i usidren je u Zelenici, još nije počeo prometovati na liniji Kamenari – Lepetane. Postojeće širine trajektnog usjeka na obali su 7,5 metara, a širina rampe trajekta Prizna je osam metara, tako da rampa uopće ne može ući u postojeći
Crnogorci kupili 53 godine staru Priznu
Prvi od ukupno šest trajekata za čiju je hitnu kupovinu crnogorska Vlada dala zeleno svjetlo, Jadrolinijin je brod Prizna. On bi naime trebao stići u Boku Kotorsku do kraja tjedna. Jadrolinija je, naime, ovaj brod nedavno rashodovala zbog starosti i nedovoljnih kapaciteta. Priznu je Jadrolinija ku…
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.