Sve što trebate znati o novom Pravilniku o plovilima

Photo: Boris Kačan

Burnu raspravu potaknuo je novi Pravilnik o plovilima koji je na snazi od 1. veljače ove godine. Brojne su novosti za vlasnike plovila, a cilj mu je uvesti red u pomorski promet, povećati sigurnost plovidbe, spriječiti onečišćenje mora i pojednostaviti upis brodova. Javile su se i brojne nedoumice i krive interpretacije Pravilnika. Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver nam je razjasnio ključne stavke koje bi trebali znati svi vlasnici plovila u Hrvatskoj. 

Novi Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama je zamijenio Pravilnik o brodicama i jahtama još iz 2005. godine. U posljednjih petnaest godina Pravilnik je mijenjan nekoliko puta, međutim, sve te promjene nisu adekvatno pratile stanje u pomorskom prometu kao i sve promjene koje su se dogodile. U međuvremenu, iz godine u godinu bilježi se rast turizma, pa je došlo vrijeme za temeljite promjene i prilagodbe zakonskih odredbi.

Od trenutka stupanja na snagu ovih propisa najveći interes javnosti i medija privukle su nove odredbe koje se tiču utvrđivanja sposobnosti za plovidbu brodica, odnosno tzv. „tehnički pregledi brodica“. Nažalost, zbog nekoliko netočnih interpretacija i krivih tumačenja novih odredbi, vlasnici brodica dovedeni su u zabunu vezano za njihove obveze koje proizlaze iz novih propisa. Za pojašnjenje smo pitali državnog tajnika u Ministarstvu mora, Josipa Bilavera.

Državni tajnik Josip Bilaver – Foto: MPPI

Vlasnici brodova se bune jer odjednom moraju raditi tehničke preglede. Što se tu zapravo mijenja?

– Mijenja se nekoliko stvari. Prije svega pojednostavljujemo upisnik brodova kojih je bilo nekoliko, a sad je jedan jedinstveni. Možemo to usporediti s uvođenjem OIB-a.Svi zatvoreni prostori na brodicama moraju imati u svakoj prostoriji detektor CO. Svaki od njih na tržištu košta između 150 i 200 kuna. Smatramo da to nije pretjerano visoka cijena, s obzirom da se višestruko povećava sigurnost putnika – pojašnjava Bilaver.

U odnosu na odredbe koje su bile na snazi do 31. siječnja ove godine, novim Pravilnikom, period između redovnih pregleda brodica koje se koriste za prijevoz putnika, izjednačen je s periodom koji se primjenjivao na sve ostale brodice za gospodarsku namjenu kao i za javne brodice tako da se redovni pregled za sve ove brodice obavlja svako dvije godine. Za jahte i brodice koje se koriste za iznajmljivanje uveden je potpuno novi sustav utvrđivanja sposobnosti za plovidbu, tzv. „mini ISM“, a za skoro sve potpuno nove jahte i brodice ukinuta je obveza osnovnog pregleda koja se obavlja kod prvog upisa u upisnik brodova. 

Novost je i odredba koja propisuje obvezu obavljanja redovnog pregleda svakih pet godina brodica za osobne potrebe, duljine trupa veće od 7 metara ili snage porivnog uređaja većeg od 15 kW, ukoliko su opremljene sanitarnim čvorom, kuhinjom sa ugrađenim plinskim trošilom, ugrađenim porivnim strojem ili imaju ugrađeni spremnik benzinskog goriva te ukoliko su predviđene za višednevni boravak na moru.

– Tehnički pregled imat će, dakle, brodovi iznad 7 m snage porivnog uređaja veće od 15 Kw. To će se plaćati 100 kuna, pregled obavlja Lučka kapetanija, a vrijedit će 5 godina. Za sve one brodice do 5 godina starosti, postepeno se uvodi ta obveza provođenja tehničkog pregleda – kaže državni tajnik.

Prevencija onečišćenja mora s fekalijama

Protekle godine cijela javnost je svjedočila slučajevima onečišćenja mora fekalijama s jahti i ostalih plovila. Upravo zbog sve većeg broja prijava i zahtijeva za poduzimanjem odgovarajućih mjera za sprječavanje onečišćenja mora nove odredbe su usmjerene prema boljoj kontroli ispravnosti plovila i njihovoj ekološkoj prihvatljivosti. Osim toga, novosti u Pravilniku predstavljaju i odgovarajuću mjeru za smanjenje broja pomorskih nesreća koje se nažalost događaju svake godine, a odnose se na eksplozije i požare na brodicama kao posljedica neispravne opreme, izostanka održavanja ili nepoznavanja pravila korištenja, drže u Ministarstvu mora. 

Od ukupno 125.700 brodica na približno 16.000 će se odnositi nove odredbe

Naime, dosadašnji sustav periodičkih redovnih pregleda brodica za osobne potrebe odnosio se na brodice čija je duljine trupa veća od 7 metara  i koji su bili opremljeni motorima snage veće od 15 kW, zbog čega jedan značajan broj brodica nakon upisa više nikada nije pregledan kako bi se utvrdila ispravnost ranije navedenih ugrađenih sustava. U ovom trenutku u Hrvatskoj je upisano oko 125.700 brodica a prema trenutno raspoloživom podacima, nove odredbe vezane uz novi sustav redovnih pregleda, odnosit će se na približno 16.000 pretežito motornih stakloplastičnih brodica s i bez kabina, gumenih brodica sa stakloplastičnim dnom i ugrađenim motorima i spremnicima goriva, kao i na vodene skutere.

Vlasnici 16.000 brodica namijenjenih za osobne potrebe, na koje se odnose nove odredbe, a koji do sada nisu bili u obvezi obavljati redovne preglede, dužni su postupno podnositi zahtjev za obavljanje redovnog pregleda nadležnim kapetanijama i ispostava i to za brodice čija starost ne prelazi 5 godina najkasnije do 31. prosinca 2025., za brodice čija je starost između 5 i 10 godina, najkasnije do 31. prosinca 2023., a za brodice čija starost prelazi 10 godina, najkasnije do 31. prosinca 2021. godine.

– Treba reći i kako je dano je prijelazno razdoblje vlasnicima brodica da usklade svoje brodice sa zahtjevima novog pravilnika, a ne kako je pogrešno protumačeno da se vlasnici brodica za osobne potrebe radi obavljanja pregleda moraju javiti najkasnije do 1. lipnja 2020. godine. 

Redovni pregled brodica za osobne potrebe obavlja se svakih 5 godina i to kao pregled u vodi, dok se pregled ovakvih brodica na suhom zahtijeva isključivo kada se pregledom u vodi utvrdi da je stanje trupa brodice izrazito loše. Naknade za obavljanje tehničkih pregleda nisu se mijenjale i ostale su iste kao ranijih godina pa tako za npr. brodicu duljine do 7 metara s porivnim uređajem snage do 15 kW iznosi 100 kuna (svakih 5 godina), a za brodicu duljine do 7 metara i s porivnim uređajem snage preko 15 kW iznosi 300 kuna (svakih 5 godina) – napominje Bilaver.

– Sve ove promjene u konačnici znače kako je samo efikasna kontrola jedini jamac ispravnosti i sigurnosti plovila a naknade za tehnički pregled zasigurno neće predstavljati značajan problem, poglavito kada uzmemo u obzir korist koja se želi postići, a to je zaštita ljudskih života i očuvanje bioraznolikosti našeg Jadrana – zaključuje državni tajnik u Ministarstvu mora.

Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama objavljen je u  Narodnim novinama br. 13/20., a u cijelosti ga možete pročitati OVDJE.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

NOVI PRAVILNIK Tehnički pregledi za brodice, ukinuta trajna registracija, stroži sigurnosni standardi