3 min. čitanja

HIDROGLISER Sjećate li se letećeg broda?

HIDROGLISER Sjećate li se letećeg broda?
Krila Dubrovnika

Hidrogliseri su 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća bili vrlo popularni, a bili su u to vrijeme čudo tehnologije. Brodovi koji se pri ubrzanju dižu iznad mora i lebde na “krilima”, najčešće su prometovali akvatorijem srednje i južne Dalmacije.

Rakete i Komete

Ovi brzi i neobični brodovi su dizajnirani u Sovjetskom Savezu ranih 1960-ih. Jedan od prvih hidroglisera koristio se za prijevoz rijekama, a plovio je pod imenom Raketa. Morima, pa tako i Jadranom, plovio je drugi tip nazvan Kometa.

Krila Splita

Bio je jedan od najuspješnijih oblika hidroglisera na svijetu. Jednim brodom bi upravljalo pet članova posade, a mogao je prevesti stotinu putnika. Komet je plovio brzinom od 60 km/h, pa se u to vrijeme ubrajao među najbrže komercijalne brodove na svijetu.

Nakon raspada Sovjetskog Saveza, hidrogliseri su često pretvarani u barove i restorane. Njihova komercijalna upotreba se smanjuje, najviše zbog ogromne potrošnje goriva i troškova održavanja. S vremenom su ih zamijenili praktičniji brzi brodovi i katamarani, pa su danas hidrogliseri prava rijetkost i atrakcija.

Krila Splita ispred Hvara

Krila Jadrana

U Hrvatskoj prvu komercijalnu uporabu hidroglisera uviđa splitska zračna luka koja nabavlja hidrokrilne brodove za prijevoz avioputnika iz Kaštela dalje u Split i na odredišta prema otocima.

Najprije su krajem 1960-ih stigli Krila Splita, Krila Jadrana i krila Budve
zatim krila Dalmacije, Krila Istre, Krila Dubrovnika i Krila Zadra. Brodovi se koriste u svrhu prijevoza turista ili pak prekojadranskih šoping linija. Početkom 70-ih floti se pridružuju i Krila Kostrene koji nakon rashoda originaknog Krila Dubrovnika, dobiva to ime. Sve brodove posjeduje tvrtka Atlas koja početkom 80-ih kupuje još dva nova Krila Brača i Krila Hvara.

Nijedan od brodova nabavljenih 1968. i ranije ne plovi nakon 1991., a Krila Zadra su nastradala u propucavanju brodova Jugoslavenske ratne mornarice 1991. godine.

Popis hidroglisera na Jadranu

Prema podacima s ruske internet stranice posvećene ovoj vrsti brodova, u bivšoj Jugoslaviji su na moru prometovali ovi hidrogliseri tipa ,, Kometa”:
– ,,Krila Splita”, proizvedena 1966. god. u brodogradilištu u gradu Poti
– ,,Krila Budve”, proizvedena 1967. god. u brodogradilištu u gradu Poti
– ,,Krila Jadrana”, proizvedena 1967. god. u brodogradilištu u gradu Poti
– ,,Krila Istre”, proizvedena 1968. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu
– ,,Krila Dubrovnika”, proizvedena 1968. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu
– ,,Krila Dalmacije”, proizvedena 1968. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu
– ,,Atlanta”, proizvedena 1970. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu, prodana 1971. god. u Italiji
– ,,Krila Kostrene”, proizvedena 1971. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu, 1989. god. preimenovana u ,,Krila Dubrovnika”, izrezana 2005 god.
– ,,Krila Zadra”, proizvedena 1971. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu

Krila Zadra

– ,,Krila Šibenika”, proizvedena 1977. god.
– ,,Krila Kornata”, proizvedena 1978. god.
– ,,Zman”, proizvedena 1978. god.
– ,,Zverinac”, proizvedena 1978. god.
– ,,Krila Pirana”, proizvedena 1979. god. u brodogradilištu ,,More” u Krimu, prodana 1992. god. u Grčkoj
– ,,Krila Primorske”, proizvedena 1980. god. u brodogradilištu u gradu Poti, prodana 1989 god. u Italiji
– ,,Krila Brača”, proizvedena 1982. god.
– ,,Krila Hvara”, proizvedena 1982. god. u brodogradilištu u gradu Poti,
– ,,Krila Portoroža
– ,,Krila Slovenije
– ,,Krila Briona

Osim hidroglisera tipa ,,Kometa” kasnije su nabavljani i hidrogliseri tipa ,,Kolhida,,:
– ,,Mimoza”, proizvedena 1985. god., prodana 1992. god. Grčkoj
– ,,Magnolija”, proizvedena 1985. god., 1994. god. preimenovane u ,,Krila Dalmacije
– ,,Kamelija”, proizvedena 1985. god., 1994. god. preimenovane u ,,Krila Istre
– ,,Mirta”, proizvedena 1985. god.

Hidrogliser u rezalištu

Rusi najavili moderni hidrogliser

Međutim Komet se vraća na velika vrata, u vidu novog hidroglisera nazvanog „Kometa 120M“, a koštati će više od 6 milijuna dolara.

Izvor fotografija

I.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.