SLIJEDI LI NESTAŠICA HRANE? Ozbiljno poremećen globalni lanac opskrbe

Foto: Pixabay / Ilustracija

Pandemijska zatvaranja i klimatske promjene negativno su utjecale na globalni lanac opskrbe. Uz nestašicu ili manjak određenih proizvoda tu je kašnjenje i poskupljenje isporuke robe. Sve to utjecat će i na cijenu proizvoda koje kupujemo u trgovinama.

Nepregledna mreža luka, kontejnerskih brodova i transportnih kompanija koje prevoze robu diljem svijeta vrlo je isprepletena, a troškovi dostave vrtoglavo rastu. To je zabrinjavajuća vijest za maloprodaju i nadolazeće blagdanske kupovine, piše CNN.

Foto: Pixabay

Problem opet stiže iz Kine, točnije s terminala u luci Ningbo-Zhoushan južno od Šangaja, koji je zatvoren od 11. kolovoza nakon što je jedan lučki radnik bio pozitivan na Covid-19. Glavne međunarodne brodarske kompanije, među kojima su Maersk, Hapag-Lloyd i CMA CGM prebacile su zbog toga poslove u druge luke, no to je dovelo do znatnog kašnjenja isporuke robe.

Djelomično zatvaranje treće najprometnije kontejnerske luke na svijetu poremetilo je poslovanje i u drugim kineskim lukama, usporavajući opskrbne lance koji su ionako već poremećni zbog nedavnih problema u luci Yantian, zatim stalnog nedostatka kontejnera, zatvaranja tvornica zbog koronavirusa u Vijetnamu i dugotrajnih učinaka blokade Sueskog kanala u ožujku.

Špediterske kompanije očekuju nastavak globalne krize, što će znatno povećati troškove premještanja tereta, a time i povećati potrošačke cijene. Stabilizacija tržište ne očekuje se prije proljeća iduće godine.

Rastu troškovi isporuke robe iz Kine

Troškovi isporuke robe iz Kine u Sjevernu Ameriku i Europu posljednjih mjeseci rapidno rastu, pokazuju podaci londonskog Drewry Shippinga, čiji Svjetski kontejnerski indeks pokazuje da su ukupni troškovi isporuke kontejnera od 15 metara na osam glavnih ruta u smjeru istok-zapad u tjednu do 19. kolovoza dosegli 9613 dolara, što je 360 posto više nego prije godinu dana.

Najveći skok cijene dogodio se na ruti od Šangaja do Rotterdama u Nizozemskoj, a cijena kontejnera od 15 metara porasla je za 659 posto, na 13.698 dolara. Porasle su i cijene kontejnerske dostave na rutama od Šangaja do Los Angelesa i New Yorka.

Foto: Pixabay

– Trenutačne povijesno visoke cijene prijevoza posljedica su nezadovoljene potražnje. Jednostavno nema dovoljno kapaciteta – upozorio je nedavno Soren Skou, izvršni direktor kontejnerskog diva Maerska.

Zatvaranje pojedinih kineskih kontejnerskih luka utjecalo je na zagušenje drugih kontejnerskih luka diljem svijeta. To pak utječe na distribuciju robe do krajnjih potrošača. Gužve u lukama prelit će se na gužve u skladištima, a to bi u konačnici moglo preopteretiti kapacitet cesta i željeznica.

Zbog zagušenosti kontejnerskih luka, veće količine tereta slijevaju se u zračne luke. U nekim od većih američkih zračnih luka, poput Chicaga, preuzimanje tereta kasni i po dva tjedna. Napori za suzbijanje Covida-19 nedavno su poremetili promet u zračnim lukama Shanghai Pudong i Nanjing u Kini.

Sve navedeno itekako će utjecati na krajnje kupce jer će zbog kašnjenja i brojnih poremećaja u globalnim opskrbnim lancima, značajno narasti cijene proizvoda i usluga.

 

K.B.