EKSKLUZIVNO Šef uprave “Viktora Lenca” o razlozima odlaska iz brodogradilišta

EKSKLUZIVNO Šef uprave “Viktora Lenca” o razlozima odlaska iz brodogradilišta

2495
Podijeli objavu
Photo: Viktor Lenac
 RIJEKA – Predsjednik Uprave riječkog brodogradilišta “Viktor Lenac” Aljoša Pavelin, još je 25. ožujka otkazao ugovor o radu na toj poziciji, a osim nepomirljivih razlika između njega i Raffaella Palumba, sina glavnog šefa Palumbo grupe, više se o razlozima nije moglo čuti. Za Morski.hr Pavelin prvi put to otvoreno i potvrđuje, ali dodaje da je ključna točka neslaganja bila Lenčeva prodajna strategija.

Razgraničenje odgovornosti između vlasništva i upravljanja

Mnogi su iznenađeni Vašim odlaskom. Možete li konkretnije pojasniti razloge odlaska?

– Razlog moje ostavke su razlike u karakteru i poslovnim promišljanjima između mene i vlasnika koje nismo uspjeli pomiriti. Konkretno, ključna točka neslaganja je bila Lenčeva prodajna strategija gdje se ispostavilo da se mi suštinski, rekao bih čak svjetonazorski, razlikujemo. S obzirom da u dioničkim društvima, što Brodogradilište “Viktor Lenac” jest, postoji jasno razgraničenje odgovornosti u smislu vlasništva i upravljanja, inzistirao sam na tome da je donošenje poslovnih odluka, uključujući i prodaju, odgovornost Uprave i tu smo se razišli. Moram naglasiti da smo i vlasnik i ja imali isti cilj – uspjeh Lenca, ali su razmišljanja kako to postići bila drugačija. S obzirom da vlasnik ima potpuno pravo odlučiti u kojem će smjeru ići kompanija, situacija je okončana na jedini mogući način.

Lenac je ostvario dobre rezultate dok ste vodili Upravu. Koja je Vaša formula?

– Ne postoji formula, postoje samo nužni sastojci koje morate znati i htjeti primjeniti – znanje, integritet, odlučnost, poslovna etika te rad, rad, i, kad se umorite, još malo rada. To sam pokušao prenijeti na sve zaposlenike Lenca i želim vjerovati da sam u dobrom dijelu uspio.

U pogledu operativnog rezultata, nakon preuzimanja Lenca polovicom 2016. godine i izvlačenja pozitivnog rezultata u toj izazovnoj godini, u 2017. smo napravili sjajan posao i ostvarili rekordnu neto dobit u povijesti Lenca – pojašnjava Pavelin i ističe što je bio ključ uspješne poslovne strategije.

Photo: Wikimedia

Posao s Američkom ratnom mornaricom

– No, nije u pitanju samo rezultat, nego i činjenica da smo u jakoj međunarodnoj konkurenciji, uspjeli dobiti vrlo zahtjevni projekt za Američku ratnu mornaricu i odraditi ga kvalitetno i na vrijeme. Taj je projekt značajno podigao vrijednost Lenca na tržištu.

Nakon te uspješne 2017. godine, 2018. je pokazala svu nepredvidljivost tržišta remontne brodogradnje pa smo godinu zaključili s neugodnim neto gubitkom. Naš poslovni plan jest predviđao izazovnu godinu, ali nas je pad cijena usluga remonta ipak iznenadio. Potonuće turske lire od čak 40% u prvih devet mjeseci 2018. godine nismo mogli predvidjeti, a i da jesmo pitanje je koliko smo to mogli neutralizirati u tako kratkom razdoblju. Osim toga, u trećem i četvrtom tromjesečju je došlo do primjetnog pada opsega poslova koje su brodovlasnici odrađivali na svojim brodovima. U tom je smislu ključni razlog našeg minusa činjenica da je realizirani prihod bio 20% ispod plana – ističe Pavelin.

PROČITAJTE JOŠ: Šef uspješnog Viktora Lenca za Morski.hr: “Radili bismo kao u socijalizmu, a zarađivali kao u kapitalizmu”

Photo: Aljoša Pavelin

Pametno upravljanje novcem

– Ono što je bilo dobro je da smo troškove držali pod kontrolom i pametno upravljali tijekom novca. Odlukom o raspoređivanju neto dobiti iz 2017. godine u zadržanu dobit smo stvorili financijsku rezervu tako da smo sve svoje obaveze uredno servisirali tijekom cijele 2018. godine pa nitko nije osjetio krizu – ni zaposlenici ni dobavljači ni banke. Žao mi je što su dioničari ostali uskraćeni za dividendu, no sad je jasno da je to bila dobra odluka i u interesu Lenca.

Iskoristit ću ovu priliku za ispričati se svim dioničarima zbog negativnog financijskog rezultata u 2018. godini. Odgovornost je isključivo na meni, a glavni razlog leži u činjenici da sam propustio predvidjeti razmjer pada tržišnih cijena i, sukladno tome, odlučno i brzo smanjiti naš najveći fiksni trošak – trošak rada. Realno izvedivo smanjivanje tog troška ne bi spriječilo negativan neto rezultat, ali bi ga ublažilo.

Na kraju je važno naglasiti da smo, nakon te vrlo teške 2018., u prvom tromjesečju 2019. godine uspjeli preokrenuti negativan trend i odraditi jako dobar posao. To ne znači da će 2019. godina biti laka i jednostavna jer to nije niti jedna godina u remontnoj brodogradnji, ali je dobro odrađenim tromjesečjem stvorena određena zaliha za nastavak godine.

Kako gledate na svoj rad u Lencu?

– U Lencu sam proveo 3 jako lijepe godine, puno sam naučio i puno dao. Pokrenuli smo i proveli neke ključne promjene s ciljem podizanja produktivnosti rada i učinkovitosti proizvodnog procesa te značajno unaprijedili prodajni pristup. Napravili smo uistinu puno dobrih stvari i time postavili temelje jednog novog Lenca, spremnog za dinamiku i izazove suvremenog tržišta remontne brodogradnje. Međutim, to je tek “fixing the basics” i sad treba nastaviti transformaciju kako bi Lenac bio u stanju pratiti sve agresivnije tržišne promjene i nastavio kapitalizirati na svom brendu. Žao mi je što nisam do kraja dovršio započeti posao, ali to je život, netko će morati nastaviti gdje sam ja stao. Temelji su tu, sad samo treba uporno i dosljedno nastaviti provoditi dogovoreno. Moji najbliži suradnici u Lencu imaju i znanje i sposobnost za nastavak te Lenčeve transformacije, a uvjeren sam da će ih i novi vlasnik podržati u tom procesu. Lenac se mora nastaviti ubrzano mijenjati jer ga tržište neće čekati – upozorava Pavelin.

Photo: Aljoša Pavelin

Lenac postao poželjno remontno brodogradilište

– Posebno me veseli što smo u ove 3 godine suradnju s Američkom ratnom mornaricom uspjeli podići na jednu višu razinu i pojačati u smislu broja projekata i opsega radova. To je rezultat napornog i kvalitetnog rada cijelog Lenčevog tima, na svim razinama. U tom bi smislu 2019. godina bi po broju projekata trebala biti najuspješnija do sada, a početkom 2020. bi se ponovo mogla otvoriti prilika za odrađivanje jednog većeg projekta. Nije neskromno reći da smo za US Navy postali “preferred shipyard” na Mediteranu i sad taj odnos treba nastaviti njegovati i razvijati.

Kuda idete nakon brodogradnje?

– Kad sam podnio ostavku, nisam imao plan B. Odluke donosim kad smatram da su potrebne, a ne kada se poslože sve okolnosti. U međuvremenu su se otvorile određene prilike, jedna od njih je dosta ozbiljna i primjerena mojim ambicijama i mogućnostima. Obostrana želja postoji pa ćemo uskoro vidjeti je li to dovoljno – zaključuje Aljoša Pavelin.

Jurica Gašpar

Vaš komentar
Pratite nas na facebooku: