2 min. čitanja

DUBROVAČKA KARAKA Najslavniji srednjovjekovni trgovački brod

DUBROVAČKA KARAKA Najslavniji srednjovjekovni trgovački brod
Foto: DBKPRO / Youtube / Screenshot

DUBROVNIK – Dubrovnik Grad Republika, pozicioniran na istočnoj obali Jadrana, prema otvorenom moru, na idealnom je mjestu za razvoj pomorstva i trgovine. Vješti dubrovački pomorci plovili su na raznim brodovima, a za trgovinu najviše su koristili slavnu dubrovačku karaku.

O ranom razvoju i važnosti pomorstva govori se i u najvažnijoj dubrovačkoj knjizi, Dubrovačkom Statutu iz daleke 1272. godine, gdje je pomorstvu posvećena cijela sedma knjiga.

Teške okolnosti i osmanski prodori nisu zaustavili dubrovačke pomorce. Oni su vještim dogovorima s raznim stranama nastavili ploviti i trgovati u svim značajnijim lukama Italije, Francuske, Španjolske, Crnog mora, sjeverne Afrike, pa do obala zapadne Europe.

U 14.stoljeću domaći brodograditelji počeli su graditi Dubrovačku karaku. Bio je to izvanredan dubrovački brod, sagrađen od vrhunskog drveta, velike čvrstoće i trajnosti u odnosu na slične brodove u drugim zemljama. Dubrovačka karaka imala je obli trup, s uzdignutim pramcem i krmom. Bila je veća od karavele, ali nešto sporija i slabijih  maritimnih sposobnosti. Na pramčanom jarbolu imala je križno jedro, na glavnom dva križna, a na krmenom latinsko jedro. Bila je duga do 40 metara, široka 15, a visine boka 10 metara. Imala je gaz od 5 metara, nosivost 1250 tona, s oko sto članova posada i do 40 topova.

Kao transportni brod, mogla je za to vrijeme prevesti najveću količinu tereta i više od tisuću ljudi, no Dubrovčani su zabranili trgovanje robovima 1416. godine i od tada ih nisu prevozili, bez obzira što su svi drugi na tome dobro zarađivali.

U 16. stoljeću povećali su flotu na više od 180 brodova, nosivosti 36.000 kola, približno 57.000 tona s posadama od oko 250 domaćih kapetana i 5.000 mornara.

Dubrovčani su karaku usavršili, povećali i razvili karagun, koji su u raznim lukama zvali karakun, karakone ili argosy. Bio je to najveći i najugledniji trgovački brod na cijelom svijetu.

Karaka je bio najbolji brod tog vremena, biser dubrovačke i hrvatske pomorske tradicije koji i danas plovi kroz turističke replike.

Kratki film je izrađen od strane Lučke uprave Dubrovnik kroz europski projekt REMEMBER – Restoring the Memory of Adriatic ports sites. Maritime culture to foster Balanced tERritorial growth.

I.B.

PROČITAJTE JOŠ:

Tragom pomorske baštine 11: Jedrenjak Pelig, brod koji je bio zastupljen duž cijele jadranske obale
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.