GRADNJA SPLITSKE SJEVERNE LUKE Stručnjak šokiran: “Iznose se grube neistine u studiji utjecaja na okoliš!”

Foto: Facebook

SPLIT – Istaknuti splitski krajobrazni arhitekt Parkova i nasada d.o.o. Igor Belamarić oštro je okarakterizirao u Facebook grupi “Sačuvajmo Stinice – Pijat” Studiju utjecaja na okoliš – Projekt rekonstrukcije i proširenja Sjeverne luke na lučkom području Vranjičko – solinskog bazena pod upravom Lučke uprave Split, ustvrdivši da se u njoj iznose grube neistine. Ubrzo je reagirao i predsjednik splitskih HDZ-ovaca i šef splitske Lučke uprave Vice Mihanović koji kaže da se pred Lučkom upravom nalazi realizacija još jednog ključnog projekta za gradsku luku, ali i cijeli Split.

Projekt kojim bi Split kamionski transport za otoke prebacio u Sjevernu luku je odlukom Vlade RH stavljen na Listu strateških projekata prije nešto više od godinu dana, a sam početak izgradnje luke u dužini od 905 metara, neslužbeno se doznaje, mogao bi početi krajem ljeta unatoč velikom poskupljenju građevinskog materijala, piše Dalmacija danas.

Mišljenja, prijedlozi i primjedbe na studiju koju je izradio splitski Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, mogli su se iznositi i upisati u knjige primjedbi do 07.12.2020. godine. Za Vicu Mihanovića, ravnatelja Lučke uprave Split, koja je inače “nositelj zahvata”, rasprava o studiji je gotova stvar.

– Nisam upoznat s mišljenjem gospodina Belamarića ni s njegovim djelovanjem. O studiji nije odlučivao jedan čovjek. Prošla je zakonsku proceduru i ona je usvojena u nadležnom ministarstvu. Cijeli taj postupak trajao je više od godinu dana. Zbog takvih razmišljanja stojimo tu di jesmo, dok Zadar, Rijeka, Šibenik grabe velikim koracima. Radi se o infrastrukturnom objektu koji će Splitu dati doprinos ekologiji i rasterećenju Gradske luke – kratko nam je komentirao Mihanović.

Igor Belamarić je u startu pojasnio zbog čega smatra da se radi o grubim neistinama te je priložio screenshot 247. stranice studije, a u komentarima je dodao kako mu se čini da izrađivači nisu bili na terenu:

– Prvi put se susrećem sa studijom utjecaja na okoliš za predviđenu novu luku Stinice. Ovdje se – što se tiče naše teme – iznose grube neistine. Izrađivači, naime, na svoju ruku mijenjaju državni dokument Kartu staništa RH.

Foto: Facebook

 

I to na više od 60 tisuća metara kvadratnih.

Nikakvog razloga u proteklih 30 godina nije bilo da se dogodi ono što jednostavno nazivaju “pretvorbom u antropogeno stanište”, niti su bušici, pašnjaci i travnjaci (brnistra koja izvorno stoji u državnom zapisu je izostavljena) mogli u nekom čudnom trenutku nestati.

To dokazuju snimke satelita GoogleEarth i, što je naravno još 100x jači dokaz – stvarno stanje na terenu.

Karta staništa obuhvaća prostor čitave RH i zato se zaustavlja u krupnom mjerilu. Na licu mjesta prisutno je još nekoliko stanišnih tipova, doduše fragmentarno, ali na svoj način vrijedno. Tršćaci (NKS A.4.1), pa halofitna vegetacija na plaži, sukcesijski početak sastojine crnog jasena itd.

Na osnovu terenskih istraživanja i rezultata, potkrijepljeno satelitskim snimkama, tvrdimo da je visok utjecaj čovjeka prisutan na tek 1/20 ukupne površine – kae Belamarić i objavljuje dio studije:

Na ovo se osvrnuo i Vice Mihanović, pa napisao:

Nakon uređenja Istočne obale i prvog ulaganja poslije Austro- Ugarske, pred Lučkom upravom se nalazi realizacija još jednog ključnog projekta za gradsku luku, ali i cijeli Split – rekonstrukcija i proširenje Sjeverne luke u dužini od 905 m.

Projekta kojim će Split čitavi kamionski transport za otoke prebaciti u Sjevernu luku i na taj način značajno rasteretiti gradsku luku, gdje su gužve postale jedan od najvećih splitskih problema u sezoni, za što smo već prezentirali rješenje izlaza iz luke kroz inicijativu “Dajmo ruke Splitu”. Važnost projekta za Split prepoznala je i Vlada RH, uvrstivši ga na listu strateških projekata, a vrijedan je 334 milijuna kuna te sufinanciran EU sredstvima.

Studiju utjecaja na okoliš izradio je građevinski fakultet po najvišim ekološkim kriterijima, uvažavajući specifičnosti ekosustava na Stinicama te je procedura u potpunosti ispoštovana, uključujući javnu raspravu.

Sada ususret početka radova na izgradnji nove gradske luke koje su strateškim ocijenili i Vlada RH i EU, nastupa krajobrazni arhitekt Parkova i nasada, gospodin Belamarić, koji se grubo obrušava na struku i sve sudionike izrade projekta, optužujući ih valjda za lažiranje podataka. Gospodin Belamarić možda smatra da grad kroz čiju luku prođe 5.6 milijuna putnika i 830 000 vozila kroz 1 prometnu traku uz višesatne čepove ne treba rasterećenje postojeće lučke infrastrukture.

Dok svjedočimo munjevitom razvoju i ulaganju gradova koji su nam nekada gledali u leđa, poput Šibenika i Zadra, koji mudro ulažu svaku kunu u lučko područje, u Splitu se uvijek nađe netko tko će, iz samo njemu znanih pobuda, popljuvati projekt koji su prepoznali Vlada RH i EU, izrađen po najvišim kriterijima struke i vrijedan četvrtinu gradskog proračuna. To je splitsko stanje uma koje koči razvoj grada, čak i ako se radi o projektu koji znači manje gužve u luci, manje kamiona u centru i bržu protočnost prometa uz neupitne ekološke benefite i Stinica i gradske luke.

Ali valjda tako mora biti, da se uvijek nađe netko tko će pitati zašto to radiš. Pitali su i kada smo počeli uređivati Istočnu obalu kojom se već sad ponosimo i koja Splitu daje štih Nice ili Monaca, nasuprot Bejruta s druge strane ceste. Mi ćemo im nastaviti odgovarati projektima na korist našeg grada uz jednostavno pitanje – a zašto ne??

D.G.