Izložba “Priče plavog horizonta – Jugolinija 75 godina”

Foto: Brod "Baška" na sidrištu 1979.g./Wikipedia

RIJEKA – U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci sutra u 19 sati otvara se izložba o povijesti jedne kompanije, koja je unatoč povijesnim mijenama koje su se dogodile u relativno kratkom vremenskom razdoblju, bila i ostala svjedokom napretka primorskog kraja i njegovih ljudi. 

Mora su oduvijek izazivala maštu pomoraca i putnika namjernika. Bilo da se radilo o velikim plovnim putovima, oceanima ili daleko manjim kao što je bazen Sredozemnog mora s pripadajućim morima. Jedno od tih je i malo površinom, ali veliko snagom, mističnošću i poviješću, Jadransko more. Svaki grad na Jadranskom moru, pa tako i Rijeka, imao je veće ili manje značenje u određenom povijesnom razdoblju.

Foto: Motorni brod Učka/Portal hrvatske tehničke baštine

Žitelji grada na Rječini odavna su se nastojali približiti moru i iskoristiti njegove prednosti bilo da se radilo o trgovcima, pomorcima ili brodograditeljima. Brodovi su isti ka’ i ljudi, kažu stihovi splitskog poete Tome Bebića.

Bili mali ili velik, drven ili željezni, svaki od njih ima dušu, svoj početak i kraj. Ljudi su ih od davnina rabili za osobne potrebe, koristeći se njima da prehrane obitelj, da se zabave, putuju, obavljaju trgovinu, otkrivaju nova prostranstva i nepoznate zemlje. U davnini su to bili mali neugledni čamci koji su služili tek za plovidbu od jedne do druge obale, a u kasnijim stoljećima sve su veći i veći, u službi mornarica, ratnih i trgovačkih, kako bi zadovoljili različite ljudske potrebe. Neki su pronosili slavu svojih graditelja i zapovjednika, ime im je ostalo trajno upisano u memoriju. Drugima je, pak, sudbina ostala nepoznata, zauvijek sakrivena u dubinama oceana.

Foto: Motorni brod Hrvatska, izgrađen u riječkom brodogradilištu 3. maj, 1969., Zbirka Croatia Line

Izložba naglašava sve velike trenutke koje je Jugolinija podarila gospodarstvu grada, ali se i prisjeća stradanja pomoraca koji su zauvijek ostali u dubinama mora na nesrećama Jugolinijinih brodova. Ova kompanija ostavila je utjecaja i na domaću brodogradnju. Mnogi od njenih brodova osvjetlali su obraz domaćim brodograditeljima, s posebnim naglaskom na riječki 3. maj koji je dao najveći doprinos izgradnji Jugolinije kao jednog od najvećih brodara svog vremena. No kako je to obično u životu sve ima svoj početak, uspon i kraj.

Jugolinija nije bila samo brodarska kompanija, bila je zamašnjak gospodarskog razvoja svog grada, a i to je segment na koji podsjeća ova izložba. Kao još jedan oblik sjećanja na Jugoliniju tu je i muzejska Zbirka Croatia Line čiji će dio prvi put biti predstavljen javnosti.

Izložba se otvara sutra u 19 sati u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci, a može se razgledati do 9. listopada.

 

J.K.