Skiperica uhvaćena u glisiranju uz ogradu s kupačima – Vlasnica agencije: “Uhvaćena je u usporavanju!”

Foto: Marko Maretić

MASLINICA/ŠOLTA – Nedozvoljeno glisiranje uz obalu ogroman je problem s kojim se susreću policija i lučka kapetanija jer zbog nedostatka ljudstva i brodovlja na ogromnu obalu koju ima Hrvatska, redovito pate oni najranjiviji – ronioci i kupači. Najnoviji slučaj stiže s otoka Šolte gdje je snimljena skiperica za koju se navodi da glisira tek nekoliko metara od ograde za kupače. 

Pomorski zakonik jasno kaže da gliseri i brodice na mlazni pogon (skuteri, jet ski, brodica na zračnom jastuku i sl.) mogu glisirati samo na udaljenosti većoj od 300 metara od obale i to na području na kojem istima nije zabranjeno glisirati. Problematičan prolaz je između punte u Maslinici na Šolti i otočića Saskinja, koji je širok svega 150 metara, stoga ovdje definitivno ne smije biti glisiranja.

Foto: Google Earth / Screenshot

Ronioc i stanovnik Maslinice Marko Maretić već neko vrijeme prati ovaj uski prolaz i kaže da strahuje za svoj život.

– Jučer sam recimo sjedio u kafiću, nisam htio ići ni roniti, jer bi se samo iživcira. Na tom mjestu smo ih izbrojali 17 kako glisiraju! Obično goste dovode iz Trogira. Ova mala (skiperica fotografiranog glisera) je nafrkala jer kad sam više puta vidio isti brod, znao sam da neće usporiti. Jer kad krenem na puntu s mobitelom, oni me najčešće vide, pa uspore. Za nju sam znao da neće jer već tri dana isti brod tamo glisira. Evo danas ću sjest na puntu i napravit ću sigurno set od desetak novih slika – kazuje ljut onim što vidi, a da nitko ne reagira.

Foto: Marko Maretić / Facebook / Screenshot

“Vezat ću konop za otok”

Uputio je i ozbiljne prijetnje gliserašima:

– Ja ću na onaj otočić vezat komad konopa, samo ću doli čučat i kad mu zavida sajla oko propele, onda će tek kasnit.

Na upozorenje da time dovodi u opasnost živote drugih ljudi, onih na brodu, odgovara:

– Ne dovodim, šta će mu bit. Stat će mu motor i neće se njima ništa dogodit. Spojit ću 2-3 konopa s broda ili ću uzet jedan od dvista metara – kaže.

Foto: Marko Maretić

“Ne kažem da nije glisirala… ona tu jest u brzini, ali usporavala je”

Kontaktirali smo i agenciju Gray line, u čijem je vlasništvu brod koji se dovodi u vezu s nedozvoljenim glisiranjem. Supruga vlasnika agencije, Andrea Pavković tvrdi da je njihova skiperica usporavala.

– Ne znam zašto nas ima na piku, jer jahtu koja je dvije minute iza nas glisirala, nije fotografirao, niti spomenuo. Skiperica na toj snimci nije glisirala, već usporavala – uvjerava nas.

Želite reći da ovo na fotografijama nije glisiranje i da je brzina plovidbe bila 5 Nm i manje od toga?

– Ne, ne kažem ja. Ona tu jest u brzini, ali je doslovce usporavala, a on samo čeka i stoji kad ćemo mi doći. Spominje i druge agencije s kojima mi nemamo veze i izderava se na skipericu. Mene je nazvao na telefon i izvrijeđao me kao psa – kazuje nam, prebacujući lopticu na glasnika koji je snimio fotografije. Na pitanje demantira li da je gliser nedozvoljeno glisirao uz samu ogradu za plivače, odgovara da ne demantira, već ponavlja opet da je baš skiperica bila u procesu usporavanja.

Jesu li vaši skiperi upoznati s Pomorskim zakonikom?

– Naravno da jesu kad svaki dan voze u Modru špilju i Krnjkaše i sto tura voze svakodnevno. To su skiperi koji rade godinama i koji znaju apsolutno sve – kaže, a na pitanje je li upozorila svoje skipere da ubuduće pripaze, kaže da je već sve raspravila sa svojim skiperima u Whatsapp grupi i prenijela im sve informacije.

– Nama je glavna sigurnost naših putnika od kojih živimo, primarno njihova zaštita i sigurnost, pa isto tako ne bi ugrožavali nikoga drugoga. I ako meni skiperica kojoj ni jedan muški kolega ne može vode dodati kad je iskustvo u pitanju, kaže da je u tom momentu usporavala – ja joj vjerujem – kaže nam Andrea Pavković u ime agecije Gray line.

Foto: Marko Maretić

Što se mora dogoditi da ljudi postanu svjesni opasnosti?

Maretić pak s druge strane kaže da istinski strahuje i pita se – što se mora dogoditi da ljudi postanu svjesni opasnosti?

– Ja ne razumijem te skipere. Ne razumijem što im to treba? Koriste situaciju što policija i lučka kapetanija nemaju brodova i normalno da ovdje u Maslinicu dođu jedan put tjedno. S policijom to govorim već dvi godine i tražimo da se tu zatvori plovni put. Tu je jako plitko i ljudi se kupaju, a gliseri nalijeću svega par metara ljudima od glave. Tu je takva situacija da to nije normalno – završava Maretić.

Zaključno u ovom slučaju nitko nam nije demantirao tvrdnju da je gliser u trenutku fotografiranja doista plovio brže od dozvoljene brzine. Maretić tvrdi da je plovio najmanje 20 čvorova, a vlasnica agencije je rekla da je usporavao – s koje na koju brzinu, nije nam rekla, no fotografije su tu, pa je na svakome da donese zaključak, na organima reda da pripaze na ovakve kritične točke na Jadranu, a na zakonodavcu da donese nove pravilnike.

Evo jednostavnog prijedloga: ugraditi uređaje koji automatski prate sva plovila na Jadranu što razvijaju velike brzine. Ako bi doista glisirao unutar 300 metara od obale, u kontrolnom centru koji bi pratio što se događa, aktivira se alarm i na adresu vlasnika plovila stigla bi primjerena kazna. Za ovakvo što ne bi čak bili potrebni ljudi, jer današnja tehnologija omogućava da se sve odvija automatski. Proračun bi se napunio, opravdanja bi bilo manje, a oni najranjiviji bi, što je najvažnije, bili sigurniji.

Jurica Gašpar