>
  4 min. čitanja

Kamping ponovno zaživio - Vrlo je značajan igrač u kontekstu hrvatskog turizma

Kamping ponovno zaživio - Vrlo je značajan igrač u kontekstu hrvatskog turizma
Foto: HTV Screenshot

Važnu ulogu u turizmu Hrvatske imaju i autokampovi. Pored privatnog i hotelskog smještaja i oni posljednjih godina imaju povećan broj noćenja. Prošle je godine u kampovima ostvareno 91% noćenja u odnosu na rekordnu 2019., iako predsezone gotovo i nije bilo.

U pandemiji su se kampovi pokazali kao popularan oblik smještaja zbog mogućnosti distanciranja. Neke brojke govore kako je ove godine do sad najviše noćenja ostvareno upravo u kampovima – i to čak 45 %.

- To nas ne iznenađuje jer je hrvatski kamping vrlo značajan igrač u kontekstu hrvatskog turizma. Već duži niz godina ostvarujemo između 40 i 50 posto ukupnih rezultata. Kamping je doživio novu mladost. Nadamo se da će se to nastaviti i da će postati dugoročni trend - kazao je Adriano Palman, direktor Kamping udruženja Hrvatske.

- Prognoze za sljedeće godine također su povoljne te je stoga nužno nastaviti podizati njihovu kvalitetu, riješiti probleme radne snage i turističkog zemljišta - te nastaviti s intenzivnom promidžbom kampinga. Unatrag 10 godina krenuo je veliki investicijski val u hrvatske kampove i proces porasta kvalitete kampova - kaže Palman te dodaje kako su prema njemačkom ADAC-u hrvatski kampovi drugi u Europi po kvaliteti, odmah iza Nizozemske.

'Glamping' - Inovativni vid kampiranja

- U Hrvatskoj prvenstveno imamo velike kamping resore, gdje gosti imaju najraznovrsniju ponudu sadržaja i usluge. Drugi pravac razvoja koji je prisutan u Hrvatskoj je segment malih, obiteljskih kampova. Oni mogu biti pozicionirani na nekim vrlo atraktivnim prirodnim ili kulturnim lokacijama. Ulažu u kvalitetu i stvarno mogu biti 'šećer' na sveukupnu kamping ponudu. Treći pravac razvoja, koji može biti samostalan ili se može ukomponirati u ovu drugu priču, je 'glamping' – glamurozno kampiranje, inovativni vid kampiranja. On nam pomaže u kvalitetnijem pozicioniranju i privlačenju gostiju više i visoke kupovne moći - objašnjava.

Kvaliteta kampinga u Hrvatskoj, ističe, uglavnom je ravnomjerno raspoređena po regijama.

- U svakoj županiji može se pronaći bilo jednostavan kamp, bilo vrhunski, luksuzni kamp kojeg se ne bi posramila niti jedna zemlja u Europi. Posljednjih godina veliki porast u kvaliteti donijeli su kampovi na kontinentu.

Upravo je jedan kamp na kontinentu prvi u Hrvatskoj zaradio pet zvjezdica.

- Čak je 47 posto smještajnih kapaciteta hrvatskih kampova danas u kategoriji 4 ili 5 zvjezdica – prije 10 godina je to bilo tek 5 posto. Što je veća kategorija i kvaliteta kampa, veća je i ponuda sadržaja trgovačke i ugostiteljske ponude, sadržaja za slobodno vrijeme i animaciju, sanitarije su površinski veće, sam prostor kampa je kvalitetnije uređen, parcele su ograđene zelenilom, doživljaj pristupa je na drugoj razini – to je sve razlika od najobičnije livade gdje se može podignuti šator, pa da onih fenomenalnih slika kampova koje danas možemo vidjeti u Hrvatskoj, a koji su u kategoriji 5 zvjezdica - objašnjava Palman.

Problem s radnom snagom jednako je prisutan kao i u ostalim segmentima turizma.

- Radi se na uvozu radne snage iz drugih zemalja. Razgovara se s Vladom i apelira se da se pronađe neki zajednički modus i da se u Hrvatskoj valorizira rad u turizmu, kao i sve druge mjere koje postoje. Naša udruga, kao nacionalna strukovna udruga koja pokriva kampove, već se nekoliko godina aktivno bavi promocijom zanimanja u turizmu, ali u istom smo košu sa svima drugima i danas praktički nema kampa u Hrvatskoj koji je sto posto ispunio svoju planiranu kvotu radne snage.

Što se tiče cijena kampinga u odnosu na ostale segmente u Hrvatskoj, problematike su iste.

- U istoj priči smo kada govorimo o Zakonu o pomorskom dobru, turističkom zemljištu, fiskalnim i parafiskalnim davanjima, i slično. Ono gdje se kamping ističe je to da ima najveću otpornost u odnosu na krizu, kamping gosti su lojalni gosti. Preko 54% gostiju naših kampova je čak 6 ili više puta došlo u Hrvatsku. Također smo u kampingu prvi krenuli s masivnijim porastom kvalitete – mislim da to sada nosi svoje rezultate.

Prosječna dob kampista u Hrvatskoj je 46 godina, dodaje, iako se posljednjih godina to mijenja i dolazi sve više mlađih gostiju.

- 53% su to obiteljski odmori, a visoku edukaciju ima skoro preko 40% osoba. Interesantno je i da 96% gostiju kao primarni razlog dolaska navodi sunce i more – to je jedan segment na kojem mi moramo poraditi. 21% gostiju dolazi u kampove i zbog 'city breakova' ili kružnih putovanja, te 11% radi sportskih aktivnosti.

Trend povratka prirodi, ekologiji, i održivom razvoju

- Naša je prednost u odnosu na ostatak Europe to što su naši kampovi vjerojatno među najatraktivnijim prirodnim pozicijama u Europi. Obalni objekti su smješteni direktno na moru, što je jako velika prednost i nije čest slučaj kod drugih kampova u Europi – i toga smo svjesni. Naša udruga i kampovi pojedinačno već dugi niz godina vrše mnogo aktivnosti u edukaciju, te investicija u jačanju upravo tih faktora. Danas je već oko 15 objekata u potpunosti certificirano u pogledu održivosti.

- Od početka ove godine do danas smo u plusu 6% po broju noćenja u odnosu na 2019. Do kraja sezone ćemo ovisiti o 9. mjesecu i vremenu koje će tada biti. Ostajemo pozitivni i želimo vjerovati da ćemo prijeći rezultate 2019. No, i kod nas je to tek jedna strana medalje – rezultati u broju noćenja i ukupni financijski rezultati u kontekstu prihoda će biti bolji, ali inflatorni pritisak u kontekstu povećanja troškova poslovanja je u kampingu vrlo jak. Zbog toga nećemo biti toliko euforični. Trebali bi već sada svi krenuti u pripremu sljedeće sezone, sjesti zajedno struka s Vladom i reagirati adekvatnim mjerama i pravovremeno kako se ne bi iznenadili - zaključuje Palman za HRT.

I.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.