>
  2 min. čitanja

Ante Pranić u Saboru: “Jadran i Hrvatska potpuno nespremni za havarije brodova”

Saborski zastupnik i gradonačelnik Vrgorca, Ante Pranić danas se u ime  Kluba nezavisne liste mladih u Hrvatskom saboru žestoko obrušio na propuste u konkretnoj zaštiti Jadranskog mora, zbog čega dolazi do sve učestalijeg zagađenja, a u slučaj onečišćenja velikih razmjera, kako kaže, uopće nismo spremni.

– Jadransko more je najveći prirodni resurs Hrvatske, jedan od gospodarskih identiteta Hrvatske i njegovo očuvanje je prioritetan zadatak.

Svjedoci smo kako naša država živi od valorizacije prirodnih ljepota Jadrana, te se trebamo posvetiti njegovoj zaštiti, jer o njemu ovise najvažnije privredne grane – turizam, pomorstvo i ribarstvo. Imamo godišnje preko 7000 isplovljavanja i uplovljavanja brodova koji prevoze 75 milijuna tona štetnih tvari, od kojih se 11 milijuna iskrca u hrvatskim lukama.

Najugroženija područja na Jadranu su plinska polja i područje uz sama polja u sjevernom Jadranu, sjecište pomorskih plovnih putova u području Kvarnera , potom otočje Dubrovačko-neretvanske županije, te nacionalni parkovi i parkovi prirode Mljet, Kornati, Krka, Brijuni, Lastovsko otočje, Telašćica. Također, svjedoci smo skore gradnje LNG terminala.

Bez obzira na te činjenice, kapaciteti zaštite od onečišćenja mora su nedostatni, a sustav i kapaciteti za ekološku zaštitu na otvorenome moru praktički ne postoje.

Postavlja se pitanje da li je Hrvatska kao pomorska zemlja uopće spremna i sposobna reagirati u slučaju zagađenja mora većeg opsega?

Ilustracija / Photo: Pixabay

Hrvatska nema svojih brodova koji bi bili spremni reagirati u ovakvim situacijama, već se uzda u “Marisu N”, specijalizirani brod namijenjen suzbijanju onečišćenja mora velikih razmjera koji je pak, stacioniran u Trstu. Tanker izgrađen 1980. godine dug je 70 metara, a širok 12 metara i pripada tzv. floti čistača. Radi se o tankeru koji se inače, kao i većina drugih iz te flote, koristi u komercijalne svrhe, no nakon dojave o zagađenju, može se angažirati na sprječavanju širenja i uklanjanju iznenadnih onečišćenja mora.

U slučaju velikih havarija na moru s obzirom na njegove maritimne sposobnosti, u idealnim meteorološkim uvjetima “Marisa N” bi na pozicije našeg dijela Jadrana doplovio za otprilike 20 sati. Istovremeno, onečišćenje mora može doživjeti veće razmjere.

Posebno teška situacija je s naplavinama otpada koji se nošen strujama i vjetrovima gomila na prirodnu barijeru Elafita, Mljeta, Lastova, Pelješca, Visa itd. Ovdje je riječ o teškom komunalnom otpadu. Osim toga Crna Gora, Albanija i Grčka kreću sa eksplatacijom u Jadranskom i Jonskom moru, a trenutne morske struje  mogu uzrokovati donijeti onečišćenja na našu obalu i otoke.

Danas smo uputili javni poziv Vladi RH s ciljem osiguravanja sredstava za nabavu vlastitog specijalnog broda za  suzbijanju onečišćenja mora velikih razmjera. Ako imamo novaca za nabavu novih službenih vozila u mnogim državnim službama vrijeme je za konačno osiguramo novac za brod koji će poboljšati zaštitu od onečišćenja Jadrana – poručuje saborski zastupnik Ante Pranić.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.