>
Saborski zastupnik i gradonačelnik Vrgorca, Ante Pranić danas se u ime Kluba nezavisne liste mladih u Hrvatskom saboru žestoko obrušio na propuste u konkretnoj zaštiti Jadranskog mora, zbog čega dolazi do sve učestalijeg zagađenja, a u slučaj onečišćenja velikih razmjera, kako kaže, uopće nismo spremni.
– Jadransko more je najveći prirodni resurs Hrvatske, jedan od gospodarskih identiteta Hrvatske i njegovo očuvanje je prioritetan zadatak.
Svjedoci smo kako naša država živi od valorizacije prirodnih ljepota Jadrana, te se trebamo posvetiti njegovoj zaštiti, jer o njemu ovise najvažnije privredne grane – turizam, pomorstvo i ribarstvo. Imamo godišnje preko 7000 isplovljavanja i uplovljavanja brodova koji prevoze 75 milijuna tona štetnih tvari, od kojih se 11 milijuna iskrca u hrvatskim lukama.
Najugroženija područja na Jadranu su plinska polja i područje uz sama polja u sjevernom Jadranu, sjecište pomorskih plovnih putova u području Kvarnera , potom otočje Dubrovačko-neretvanske županije, te nacionalni parkovi i parkovi prirode Mljet, Kornati, Krka, Brijuni, Lastovsko otočje, Telašćica. Također, svjedoci smo skore gradnje LNG terminala.
Bez obzira na te činjenice, kapaciteti zaštite od onečišćenja mora su nedostatni, a sustav i kapaciteti za ekološku zaštitu na otvorenome moru praktički ne postoje.
Postavlja se pitanje da li je Hrvatska kao pomorska zemlja uopće spremna i sposobna reagirati u slučaju zagađenja mora većeg opsega?
Hrvatska nema svojih brodova koji bi bili spremni reagirati u ovakvim situacijama, već se uzda u “Marisu N”, specijalizirani brod namijenjen suzbijanju onečišćenja mora velikih razmjera koji je pak, stacioniran u Trstu. Tanker izgrađen 1980. godine dug je 70 metara, a širok 12 metara i pripada tzv. floti čistača. Radi se o tankeru koji se inače, kao i većina drugih iz te flote, koristi u komercijalne svrhe, no nakon dojave o zagađenju, može se angažirati na sprječavanju širenja i uklanjanju iznenadnih onečišćenja mora.
U slučaju velikih havarija na moru s obzirom na njegove maritimne sposobnosti, u idealnim meteorološkim uvjetima “Marisa N” bi na pozicije našeg dijela Jadrana doplovio za otprilike 20 sati. Istovremeno, onečišćenje mora može doživjeti veće razmjere.
Posebno teška situacija je s naplavinama otpada koji se nošen strujama i vjetrovima gomila na prirodnu barijeru Elafita, Mljeta, Lastova, Pelješca, Visa itd. Ovdje je riječ o teškom komunalnom otpadu. Osim toga Crna Gora, Albanija i Grčka kreću sa eksplatacijom u Jadranskom i Jonskom moru, a trenutne morske struje mogu uzrokovati donijeti onečišćenja na našu obalu i otoke.
Danas smo uputili javni poziv Vladi RH s ciljem osiguravanja sredstava za nabavu vlastitog specijalnog broda za suzbijanju onečišćenja mora velikih razmjera. Ako imamo novaca za nabavu novih službenih vozila u mnogim državnim službama vrijeme je za konačno osiguramo novac za brod koji će poboljšati zaštitu od onečišćenja Jadrana – poručuje saborski zastupnik Ante Pranić.
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev