>
Potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić jučer je tijekom primopredaje drugog od pet dogovorenih obalno-ophodnih brodova, prvi put službeno najavio ozbiljnije ulaganje u Hrvatsku ratnu mornaricu.
- Ovaj brod je samo prvi iz serije koji ćemo isporučiti Hrvatskoj ratnoj mornarici. Ovo je tek početak modernizacije Hrvatske ratne mornarice. Upravo smo započeli proces nabave višenamjenskog broda tipa korvete. I taj ćemo projekt modernizacije uskoro predstaviti javnosti i očekujemo da će Hrvatska ratna mornarica ubrzo biti opremljena višenamjenskim brodom tipa korveta.
Anušić je podsjetio kako Hrvatska danas izdvaja 2 % BDP-a za obranu, te kako će se i dalje nastaviti snažiti i modernizirati Oružane snage RH.
Zapovjednik HRM-a Damir Dojkić otkrio je u svibnju 2024. za HRT kako bi mornarica prvu korvetu trebala dobiti najranije 2029. godine. Dodao je kako će prvi obalno-ophodni brod iz Brodosplita biti porinut u srpnju ove godine te da bi nakon ispitivanja u rujnu - u službu HRM-a trebao ući do kraja godine.
Dojkić je naglasio važnost moderniziranja ove komponente Hrvatske vojske te upozorio kako trenutno stanje mornarice na pripadnike ove grane stavlja povećan pritisak.
- U ovom trenutku, HRM, uz sva ograničenja koja su prije svega nametnuta nedostatkom suvremenih borbenih sustava i novih brodova - uspješno provodi sve dodijeljene zadaće, kako u nacionalnom području odgovornosti, tako i u međunarodnom okružju, rekao je.
Međutim, upozorava, "uz maksimalno angažiranje, kako osoblja, tako i tehnike".
- Veseli činjenica kako su danas tijekom svečane akademije, svi najviši dužnosnici, počevši od premijera, predsjednika i ministra obrane - naglasili nužnost opremanja HRM-a, kazao je.
Zapovjednik HRM-a Damir Dojkić u svibnju 2024. je najavio kako će nova korveta posjedovati puni spektar sposobnosti s naglaskom na protubrodsko, protuzračno i protupodmorničko djelovanje.
- Konkretno, s aspekta mornarice i što je definirano na razini Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske, radi se o višenamjenskoj korveti, brodu s punim spektrom sposobnosti za provedbu jedne operacije na moru. Težišno, protubrodska, protuzračna i protupodmornička djelovanja. Završen je proces izrade taktičke studije koja definira temeljne sposobnosti i značajke tog broda. U narednom periodu, očekuje nas izrada određenih dokumenata koji će se uputiti prema potencijalnim graditeljima i ponuditeljima, rekao je.
Upitan je li moguće da se korveta gradi u Hrvatskoj, odgovorio je kako nije siguran, ali da se svakako može dogovoriti da se dio broda gradi u Hrvatskoj.
- Nisam ekspert po tom pitanju. Međutim, postoje određena sumnje da su naša gradilišta sposobna izgraditi tako visokosofisticiran brod. Uvijek postoje mogućnosti u pregovorima i ugovaranju s ponuditeljem da se dio radova napravi u nekom od brodogradilišta RH što bi nesumnjivo bio velik benefit za hrvatsko gospodarstvo - dodao je.
Podsjetimo, još prije 4 godine su projektanti okupljeni u tvrtki Marine and Energy Solutions DIV, čiji je suvlasnik grupacija DIV samoborskog poduzetnika Tomislava Debeljaka, koji je i vlasnik splitskog Brodosplita, dovršili prošireni idejni projekt hrvatske korvete, koju nude HRM-u.
U idejnom projektu Brodosplita i DIV-a prikazana je korveta u punoj operativnoj funkciji i cijena takvog broda na tržištu EU kreće se između 400 i 500 milijuna eura, dok bi u slučaju domaće izgradnje, kao što je bio slučaj i s gradnjom OOB-a, ta cijena za HRM bila znatno povoljnija. Hrvatska korveta duga je 90,7 metara, širine je 13,2 metra, predviđeno je modularno opremanje s protubrodskim, protuzračnim i protupodmorničkim naoružanjem i senzorima.
Takav brod bio bi opremljen jednom presretačkom brzom brodicom, duljine do 13 metara, za spašavanje i intervencijske akcije, koja će se nalaziti u prostoru krme. Imao bi i dvije dizalice za utovar te je predviđeno smještanje jednog mornaričkog helikoptera, za koji je predviđen i hangar na palubi. Puna istisnina broda je 2100 tona, što je gotovo deset puta više nego Obalno-ophodni brod, trup broda građen je od čelika, a nadgrađe od aluminijske legure. Korveta je namijenjena zaštiti vanjskih granica RH, ali kako može ploviti na morima snage 5 do 6, jasno je da i zbog velike autonomije plovidbe od 3550 nautičkih milja može sigurno broditi i Sredozemljem, kao i oceanima.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev