>
  3 min. čitanja

BBC: “Europa se mora osvijestiti, Pelješki most je primjer kako EU novci do zadnjeg vijka idu Kini!”

BBC: “Europa se mora osvijestiti, Pelješki most je primjer kako EU novci do zadnjeg vijka idu Kini!”
Foto: Hrvatske ceste / Screenshot

Milijarde dolara kineskog novca jačaju neka europska gospodarstva – ali neki od sklopljenih poslova imaju kvaku. Kritičari kažu da su to “dužničke zamke”, gdje Kina može birati što će se dogoditi ako se zajmovi ne otplate, piše u podužoj analizi BBC.

Kina inzistira da je pouzdan investicijski partner – ali se također suočava s optužbama za iskorištavanje radnika i štetu koju čine okolišu. To je jedan od onih trenutaka u kojima će se dogoditi katastrofa. U cijeloj Europi, dok su vlade zabrinute zbog ruske invazije na Ukrajinu nakon pandemije, Peking nastavlja – širi svoj portfelj. Voditi europske luke i rudnike – graditi ceste i mostove – ulagati tamo gdje drugi neće. Osim primjera Grčke, BBC navodi loš primjer Crne Gore i Srbije, te manje loš primjer Hrvatske.

Kineske dužničke zamke: Crna Gora i Srbija izvan orbite pravila i propisa EU

Ali zemlje moraju odvagnuti koristi – i rizike – potpisivanja ugovora s Kinom. Mnoge su vlade sve opreznije prema takozvanim “dužničkim zamkama”, gdje zajmodavci – poput kineske države – mogu izvući ekonomske ili političke ustupke ako zemlja primateljica ulaganja ne može vratiti.

Što se tiče kineskih dužničkih zamki, kritičari Pekinga ukazuju na još jedan veliki projekt u Europi. Kao i Srbija, ona je samo izvan orbite pravila i propisa EU – u Crnoj Gori.

Vožnja jedinom autocestom u zemlji je nadrealno iskustvo. Imamo praznu cestu za sebe, izuzev stada ovaca koje šetaju uokolo.  Dugo zamišljena ideja o brzoj cesti bila je potaknuti trgovinu u ovoj balkanskoj zemlji – povezivanjem luke Bar, na Jadranskom moru na jugu, do granice sa Srbijom, na sjeveru. No uzastopne europske studije izvedivosti zaključile su da bi to bilo previše složeno i preskupo.

Korak naprijed napravila je Kina s milijardu dolara, ali ne poklon Crnoj Gori, nego kredit za vraćanje.

Međutim, šest godina nakon početka građevinskih radova, izgrađeno je samo oko 41 km – što je čini jednom od najskupljih autocesta na svijetu.

Nakon vožnje preko mostova i kroz tunele isklesane u prirodi na izgrađenom dijelu, doslovno stižemo do kraja ceste. Projekt je opterećen optužbama za korupciju i mito – i već kasni dvije godine. Neki se pitaju hoće li ikada biti gotov.

U uvjetima sporazuma s Kinom stoji da će se, ako Crna Gora ne otplati rate kredita, svaka odluka o tome kolika bi šteta mogla biti dugovana biti donesena u Pekingu. Kina bi mogla zaplijeniti drugu imovinu – uključujući, potencijalno, luku Bar.

Hrvatska je primjer dobre praks suradnje Istoka i Zapada, ali…

Uz sve kritike upućene Kini, postoji jedan projekt koji neki drže kao primjer dobre građevinske prakse i učinkovite suradnje između Istoka i Zapada i nalazi se u Hrvatskoj.

Ovo je najveći hrvatski infrastrukturni projekt koji će spojiti poluotok Pelješac s hrvatskim kopnom. Trenutno, da bi došli do kopna, Hrvati na poluotoku moraju proći uzduž obale susjedne Bosne i Hercegovine.

Veći dio računa za novi most platila je EU – Hrvatska je članica – ali je izgrađen u Pekingu, do zadnjeg vijka. Vojska radnika koji grade, bojaju, metu i asfaltiraju sve su Kinezi.

Međutim, ovaj projekt nije oslobođen kontroverzi.

Natječaj kineske državne tvrtke The China Road and Bridge Corporation bio je 20% jeftiniji od najbližeg konkurenta. Europski su suparnici dosuđivali prekršaj – ali nisu mogli zaustaviti dogovor.

Za Branimira Vidmarovića, profesora na Sveučilištu u Puli u Hrvatskoj, Pelješki most je ilustracija gdje europske zemlje mogu pronaći ravnotežu između Istoka i Zapada i ne otuđiti SAD, najveće tržište na svijetu.

– Ako izuzmemo kritične tehnologije, ako surađujemo na fizičkim stvarima kao što su željeznice, infrastrukturni projekti, ne mislim da postoji problem u zadovoljavanju i EU, NATO-a, SAD-a i Kine – kaže.

No, Bidenova Bijela kuća, koja je naslijedila trgovinski rat s Kinom od Trumpove administracije, nije ublažila svoj stav prema Pekingu u mnogim područjima i pozvala je Europu da se okrene od kineskog financiranja i usluga.

Nadali smo se da ćemo razgovarati s vrhunskim, sadašnjim kineskim diplomatom kako bismo saznali više o razmišljanjima Pekinga iza njegovog širenja na Europu. Ali nitko od pet kineskih veleposlanika kojima smo se obratili nije bio dostupan.

Bilo unutar EU, poput Grčke i Hrvatske – ili na njezinoj periferiji, kao što su Srbija i Crna Gora – europske nacije morat će od slučaja do slučaja odvagnuti prednosti i nedostatke prihvaćajući kineske dogovore, smatra BBC.

Činjenica da je najbolji prijatelj predsjednika Xi Jinpinga Vladimir Putin – čovjek koji je Europu gurnuo u najveću sigurnosnu krizu od Drugog svjetskog rata – faktor je koji će zasjeniti svaku donesenu odluku.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.