>
PULA – Brod-radionica Quarnero izgrađena je u Puli 1927. godine za Talijansku ratnu mornaricu, Regia Marina, a 1943. potopljena, napuštena, opljačkan i miniran u luci Gaeta. U mirnodopsko, ali i ratno vrijeme, bio je znatna logistička podrška brodovima Talijanske ratne mornarice. Često je bio u luci Gaeta, ali je tijekom godina bio baziran iu Augusti, Napulju, Messini, Palermu i Navarinu u Grčkoj.
Početkom 1943. godine Quarnaro se nalazio u Navarinu pod zapovjedništvom Pietra Milella, a 28. svibnja dobivena je naredba o povratku svih brodova u Italiju. Svi su isplovili osim malog i starog tegljača-minolovca RD 18 i – Quarnara. Problem je bio vrijeme za pripremu parnog stroja, piše Novi list.
Brod je isplovio tek poslijepodne, dok su grčki partizani palili vatre na uzvisinama kako bi signalizirali položaj broda-radionice eventualnim savezničkim brodovima u blizini. Pri izlasku iz uvale Quarnaro svojim je vrhovima otvorio vatru prema grčkim vatrama te zaplovio za Brindisi zajedno s tegljačem. Tegljač, koji je mogao ploviti brzinom manjom od deset čvorova, bio je na čelu, a Quarnaro, čija je brzina bila 14 čvorova i bio je jedini naoružani brod, plovio je u njegovoj brazdi. Za vrijeme plovidbe tegljač je počeo ploviti sve sporije, približio se »Quarnaru« i zatražio da netko zamijeni jedinog podčasnika-strojara koji je ozlijedio skočni zglob.
Zapovjednik Quarnara je, pomoću brodskih dizalica, prebacio svog strojara na tegljač, dok je ozlijeđen prebačen na brod gdje mu je pružena liječnička pomoć. Činilo se da će noćna plovidba proći bez problema, ali tegljač je udario o minu i potonuo s jednim članom posade. Ostalih osam brodolomaca, koji su završili u moru, Quarnaro nije mogao preuzeti, jer bi operacija zahtijevala paljenje reflektora, što nije bilo u skladu s ratnim pravilima. Quarnaro, koji nije želio riskirati da bude otkriven, punim brzinom je otplovio nakon što je bacio pojaseve za spašavanje. Uz to, zapovjedništvu u Brindiziju je javio položaj potonuća, što je omogućilo spašavanje svih brodolomaca.
Na dan kapitulacije Italije, 8. rujna 1943. godine, brod se nalazio, već duže vremena, u Gaeti, vezan unutar vojnog dijela luke. Zapovjednik, Pietro Milella, nalazio se službeno u Rimu, pa ga je mijenjao njegov zamjenik Aniello Guida. Tog dana u tim vodama su se nalazile korvete Gru, Gabbiano i Pellicano, podmornica Axum, brod-bolnica Toscana, motorne torpiljarke 55, 64 i 71, MAS 544 i nekoliko manjih pomoćnih brodova.
Kada je navečer maršal Badoglio preko radija objavio završetak rata, na brodovima je nastala euforija: mornari su se veselili, grlili. No, dolaskom noći euforija se smanjila: zapovjednici i posade su bili napušteni, bez ikakvih naredbi. Naređeno je da se podijeli oružje i poveća budnost straža. Naime, u luci je bilo nekoliko njemačkih motornih splavi, a na uzvisinama oko grada znatne njemačke snage.
Njemački kamioni su se počeli spuštati u grad, rano ujutro sljedećeg dana njemački zrakoplovi su napali grad, a Nijemci su se pojavili i na obali gdje je bio vezan Quarnaro. Nijemci su ušli u talijanska skladišta oružja bez otpora, jer su svi bili u protuavionskim skloništima.
Gotovo istovremeno Nijemci su pokušali zarobiti tri korvete, ali zahvaljujući reakciji posade sve tri su uspjele napustiti luku. Podmornica i Toscana također su isplovili. Quarnaro nije uspio isploviti jer je njegov parni stroj trostruke ekspanzije trebao više sati priprema.
Čim su mornari izašli iz skloništa počela je bitka protiv Nijemaca, osobnim naružanjem i ponekim mitraljezom, uz podršku posade i brodskog naoružanja Quarnara (Nijemci su otvorili vatru na brod). Borbe su trajale cijelu noć, au devet sati ujutro situacija je bila sljedeća: u talijanskim rukama bila je vojarna i – Quarnaro, a onda su Nijemci počeli napad automatskim oružjem i lakim topništvom. Oko podneva Nijemcima je u pomoć pristigla mehanizirana kolona te su počeli pregovori o prestanku borbi. Borbe su prestale tek oko 14 sati.
Oko 18 sati naređeno je da mornari, nakon što predaju oružje, dozvoli njemačkoj ophodnji da ostane na brodu, dok bi sad nastavila obavljati svoje redovne poslove održavanja broda. Naravno, njemačka ophodnja je prvom prilikom uhitila posadu.
Quarnaro, koji je bio u plitkim vodama i znatno oštećen, ne može biti samopotopljen od posade, pa je pao u ruke Nijemca. Brod je bio nekoliko dana napušten, pa je opljačkan od strane oslobođenih zatvorenika iz vojnog zatvora i civila koji su se pokušavali domoći hrane.
Vjerojatno tek 20. rujna mala ekipa njemačkih inženjera, u namjeri da pokuša spriječiti ulaz u luku, penje se na brod te minira vitalne dijelove uz podmetanje požara na više dijelova broda. Odrezali su konope, pa je brod otplutao, a nakon stotinjak metara podmetnuti eksploziv je eksplodirao, te se brod nagnuo na lijevu stranu i potonuo u plitko more. Cijela desna strana i most bili su iznad razine mora, a trup, nakon nekoliko sati požara, ostao je polupotopljen.
Podrtina broda Quarnaro izvađena je tek 1949. godine i izrezana…
Tip: brod-radionica/brod za prijevoz nafte
Vlasnik: Regia Marina
Brodogradilište: Cantiere Scoglio Ulivi, Pola
Kobilica: 21. 2. 1922.
Porinuće: 30. 7. 1924.
Isporuka: 8. 1. 1927.
Deplasman68
Dimenzije to7. : 114,8×14,8 m
Gaz: 6,1 m
Pogon: parni stroj trostruke ekspanzije, tri kotla
Snaga: 2.300 KS
Brzina: 12,0 čv
Naoružanje: 3 topa 102 mm; 2 mitraljeza
Brod se nalazio u luci Augusta uvečer 10. srpnja 1940. godine kada su luku napala tri zrakoplova Fairey Swordfish koja su torpedima potopila razarač Leone Pancaldo. Quarnaro, koji nije bio cilj izbačenih torpeda, prepoznat je kao – tanker, eksplozija torpeda, koji je eksplodirao na kopnu, uvjerila je britanske pilote da su potopili – tanker!
Danilo Prestint
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev