>
RIJEKA - Hrvatska vlada planira iskoristiti dogovor s Ukrajinom oko prijevoza ukrajinskog žita kako bi proširila kapacitete luka u Vukovaru i Rijeci. Potvrdio je to Nacionalu potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te je dodao da u ovom trenutku još ne postoje informacije da bi novac za proširenje dviju luka mogao stići iz europskih fondova. Butković je ujedno otkrio da se manje količine ukrajinskog žita već neko vrijeme prevoze preko Hrvatske i da preko Luke Rijeka odlaze na druga tržišta.
Sve ovo Butković je izjavio nekoliko dana nakon što je hrvatsko diplomatsko izaslanstvo predvođeno ministrom vanjskih poslova Gordanom Grlićem Radmanom, bivšom predsjednicom Kolindom Grabar-Kitarović i bivšim ministrom vanjskih poslova Matom Granićem u Kijevu razgovaralo o prijedlogu da Hrvatska postane glavni koridor za prijevoz ukrajinskog žita. Riječ je o inicijativi koju je osobno pokrenuo premijer Andrej Plenković te je na njegov prijedlog u Kijev hrvatska delegacija s uglednim imenima hrvatske diplomacije i otišla, što pokazuje koliko je Plenkoviću stalo da sporazumi s Ukrajinom u konačnici i uspiju.
Visoki diplomatski izvor za Nacional je rekao:
- Kada je u pitanju prijevoz žita, jasno je da trenutno nemamo potrebne kapacitete, ali mislim da se uz pomoć Europske unije to može prilično brzo riješiti. Budući da je problem izvoza ukrajinskog žita, a ujedno i rast cijena na svjetskim tržištima, trenutno jedan od većih problema, očekujemo pomoć EU-a u smislu financiranja proširenja kapaciteta luka u Vukovaru i Rijeci.
No potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković u kratkom je razgovoru za Nacional rekao da on u ovome trenutku ne računa na europske novce te da je trenutni plan da hrvatska sama financira proširenje dviju luka. Butković je na ovu temu dodao:
- Naravno da trebamo obnoviti i željezničku infrastrukturu, ali to nam je ionako u planu i to ne možemo napraviti preko noći. Plan je da kompletnu obnovu završimo u razdoblju od otprilike 10 godina. Kada su u pitanju luke u Vukovaru i Rijeci, ja bih bio najsretniji kada bismo njihovo proširenje mogli financirati europskim novcem, ali ja trenutno nemam informacija da bi se to moglo dogoditi, pa na te novce i ne računam. Ako se u međuvremenu nešto promijeni i ako EU ipak odobri sredstva, onda ćemo lako preusmjeriti ta sredstva. No ponavljam da u ovom trenutku takvu informaciju nemam.
- Puno veći problem od prodora ukrajinskog žita na hrvatsko tržište jest to što bi se tranzitom preko Hrvatske olakšao proboj tog žita u Italiju, kamo izvozimo dvije trećine svog žita - kaže Nada Barišić iz Žitozajednice.
Procjene su da je od početka rata i Crnomorske inicijative o žitu, od ožujka 2022. do srpnja 2023., Ukrajina izvezla oko 30 milijuna tona žitarica u vrijednosti 700 milijuna dolara. Problem je što je ukupni prekrcajni kapacitet Luke Vukovar maksimalno 1,2 milijuna tona tereta godišnje – uključujući i, primjerice, kontejnere, u toj luci primjerice postoji samo jedan silos kapaciteta 10 tisuća tona.
A onda se postavlja i pitanje kako te ogromne količine žitarica dopremiti do luka u Rijeci, Zadru ili Splitu. Najveći kamioni mogu ukrcati maksimalno 45 tona tereta. Za prijevoz milijun tona to bi značilo 22 tisuće takvih kamiona. Druga opcija je željeznica. No iluzorno je misliti da bi se hrvatske željeznice, koje nisu u stanju organizirati ni koliko-toliko normalan putnički promet, bile u stanju nositi s tom količinom robe – i to po prugama koje su u lošem stanju i velikim dijelom neelektrificirane. Ove brojke predstavljaju ogroman izazov za Hrvatsku vladu, ako želi da dogovor iz Kijeva profunkcionira i na terenu jer je očito kako postoje ozbiljne prepreke za njegovo ostvarenje usprkos optimističnim najavama čelnih ljudi Vlade, piše Nacional.
I.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev