>
MLJET – U Nacionalnom parku Mljet prometuju tri solarno-električna katamarana, djelo su inženjera i inovatora Tomislava Urode, koji objašnjava kako ovi katamarani funkcioniraju.
– Ti brodovi funkcioniraju odlično. To je jedan pravi inženjerski projekt od samog početka u koji je bio uključen široki tim inženjera i profesora s različitih znanstvenih institucija. Od 2018. oni plove unutar NP-a i kompletnu energiju dobivaju iz solarnih panela. Nemaju potrebu za nadopunjavanjem, iako imaju tu mogućnost, koja se može iskoristiti u slučaju možda većih energetskih zahtjeva za plovidbu ili lošijih dana – objašnjava Tomislav Uroda za N1.
Na upit što kad je vrijeme oblačno, Uroda je pojasnio da za te brodove u slučaju oblačnog vremena vrijedi to da imaju baterijsku banku u kojoj je pohranjena energija za plovidbu.
– Mi ih deklariramo kao brodove sa 100 nautičkih milja dnevne plovidbe, ako to prebacimo u vrijeme plovidbe, to vam je cijeli dan – objašnjava.
Otkrio je također da razvijaju četvrtu generaciju brodova, još naprednijih od onih koji plove Nacionalnim parkom Mljet. Katamarani koji plove NP-om Mljet izgrađeni su u Zagrebu, cestom su došli do Splita i onda doplovili do otoka Mljeta.
Razvojem ovakvih brodova, otvara se pitanje dovoljnog broja educiranih ljudi koji bi servisirali brodove. Uroda smatra da u Hrvatskoj nedostaje ljudi educiranih u svim zanimanjima općenito.
– Što se tiče servisiranja ovih brodova oni su u svom većem dijelu slični ili potpuno isti klasičnim brodovima, trup, mehanički dijelovi itd. Solarni katamarani imaju solarnu elektranu i to je nešto što treba uzeti u obzir kod servisiranja – otkrio je Uroda. Komentirao je i inicijativu koju je pokrenuo o jadranskoj floti od čak 21 zelenog katamarana. – Inicijativa je projekt na kojem radimo već dulji niz godina zajedno sa znanstvenim institucijama. Riječ je o električnim, brzim brodovima, njihove brzine idu do 95 čvorova, i to su brzi putnički brodovi za povezivanje otoka – pojašnjava Uroda.
Na upit koliko je realno da jedan ovakav brod kroz idućih pet godina zaplovi do otoka Visa, inženjer je odgovorio da to pitanje treba ići na jedan drugi nivo, potvrdivši da ovdje misli na državu.
– Mi smo dobili pisma interesa od drugih uprava, grad Dubrovnik, Korčula, Splitsko-dalmatinska županija, Šibensko-kninska žele da kod njih zaplove takvi brodovi. Inicijativa je predstavljena ministarstvima, vrlo dobro je prihvaćena i predlaže se za financiranje. Kad će to krenuti, meni je teško reći, netko tko upravlja sredstvima će reći, krećemo sad ili za godinu dana-dvije. Mi smo jasno dali do znanja da možemo krenuti odmah jer je projekt u razvoju, treba ga samo završiti i početi s brodovima – kazao je.
Z.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev