>
Na današnji dan prije točno 10 godina svijet je ostao zgrožen jednom od najvećih tragedija u povijesti kruzing industrije. Te kobne večeri 13. siječnja 2012. godine moderni, obiteljski kruzer Costa Concordia sudario se stijenama i potonuo kod talijanske obale pri čemu su poginule 32 osobe.
Trebalo je to biti još jedno bezbrižno krstarenje Mediteranom, no tko bi pomislio da će u 21. stoljeću, 6 godina star brod u čiju izgradnju je uloženo 450 milijuna eura, doživjeti jednu od najvećih havarija u povijesti industrije krstarenja. I to zbog obične ljudske pogreške, odnosno krive procjene zaposlenika zapovjednog mosta.
Prema službenom planu putovanja, brod je trebao proći između talijanskog kopna i otoka Giglio, no kapetan Francesco Schettino naredio je da se brod približi otoku kako bi tradicionalno ‘pozdravio’ stanovnike i njihove goste, te omogućio svojim putnicima malo drugačije iskustvo. U trenutku kada je brod počeo skretati prema otoku Giglio brzinom od 15 čvorova, kapetan je bio na večeri s ljubavnicom.
Prema uputama brod se nije smio približiti obali na više od 450 metara, no kada se kapetan vratio na most shvatio je da su ga njegovi podređeni krivo shvatili, približivši se obali daleko više od dopuštenog. Nekoliko minuta kasnije, u 21:44 brod svojom lijevom stranom udara u podmorske stijene zbog čega dolazi do probijanja trupa. Kruzer ubrzo nakon toga ostaje bez struje i pogona, na brodu kreće panika.
Nekoliko minuta nakon sudara putnici su obaviješteni preko razglasa da je situacija pod kontrolom i da se prionulo rješavanju problema. No kako je more počelo nadirati u nekoliko odjeljaka odjednom, brod se počeo naginjati pa putnici hrle na palubu gdje su čamci za spašavanje.
U pokušaju da spriječi potonuće, kapetan Schettino pokušava preusmjeriti brod u plićak no kako su brodske pumpe otkazale, brod se počinje sve više naginjati. Tek sat vremena nakon što je more počelo nadirati u brod oglašava se alarm i naredba za hitnim napuštanjem broda.
Cijelo to vrijeme ni kapetan ni kompanija Costa Cruise lines, koja je obaviještena o nesreći, ne pozivaju nikoga u pomoć.
Dok su putnici, uglavnom obitelji s djecom, pokušavali izvući živu glavu s broda koji tone, većina brodskih časnika, uključujući i samog kapetana Schettina bježala je čamcima za spašavanje. Iako mu je po dolasku na obalu naređeno da se vrati na brod kojim upravlja, kapetan je to odbio.
U trenutku nesreće na brodu se nalazilo 4229 osoba. Živote je izgubilo njih 32, među kojima i 5 članova posade. Tijela su pronađena uglavnom na donjim palubama.
Zbog tragedije izazvane ljudskom greškom uhićeno je 6 osoba, a većina ih je dobila kazne manje od 2 godine. Krizni direktor Coste s kojim je kapetan Schettino bio u kontaktu tijekom nesreće dobio je zatvorsku kaznu od 2 godine i 10 mjeseci.
Najveća kazna dosuđena je kapetanu Francescu Schettinu, koji je za ubojstvo iz nehaja, izazivanje brodoloma i napuštanje plovila osuđen na 16 godina zatvora.
Putnicima i članovima obitelji poginulih isplaćene su višemilijunske odštete, a troškovi operacije spašavanja stajali su više od milijardu dolara.
Olupina Coste Concordije izvučena je tek u srpnju 2014. godine odakle je prebačena u Genovu, gdje je 2017. godine rastavljena u rezalištu. Među onima koji su organizirali i sudjelovali u jednom od najkompliciranijih odsukavanja u povijesti, bio je i naš kolumnist Davor Majkić koji u podužem tekstu otkrio skrivene detalje jedne od najvećih pomorskih tragedija u povijesti.
K.B.
PROČITAJTE JOŠ:
COSTA CONCORDIA Sudionik izvlačenja broda otkriva skrivene detalje pomorske tragedije
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev