>
Jedno od otvorenih pitanja koje se pojavilo ovog ljeta je onečišćenje mora ispuštanjem fekalnih voda s brodova.
Poštuju li brodovi, brodice, jahte, cruiseri propise, jesu li luke i marine opremljene za prihvat takve vrste otpada, može li se uopće provesti nadzor i tko su najveći zagađivači? Na ta i brojna druga pitanja odgovore su u Temi dana HRT-a pokušali dati gosti Alen Rukavina, lučki kapetan iz Zadra, dr.sc. Žarko Koboević, pročelnik Pomorskoga odjela Sveučilišta u Dubrovniku te Tatjana Puljak, Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije.
Lučki kapetan Rukavina kaže kako su obveze svih sudionika pomorskoga prometa regulirane pomorskim zakonikom koji kaže da je zabranjeno ispuštanje svih oblika fekalija u Jadransko more.
– Zapovjednici brodova i jahti te voditelji brodica dužni su toga se pridržavati, rekao je. Ističe kako RH ima strože propise od onih međunarodnih.
– Bilo kakvo ispuštanje fekalnih voda unutar 12 milja od strane brodova u RH nije dozvoljeno, naglasio je. Kaže da su luke i marine spremne za prihvat fekalnoga otpada, bilo da same kupuju strojeve ili to rade njihovi koncesionari.
– Ali uvijek ima mjesta za napredak, poručuje.
Dr. Koboević smatra kako Hrvatska nema stvari pod kontrolom s obzirom na velik broj plovila koja se tijekom sezone nalaze u našem akvatoriju.
– U lukama za međunarodni promet još uvijek vlada dobra organiziranost i dovoljan broj koncesionara za prikupljanje fekalnih voda. Također, određen broj marina to dobro radi. Međutim, sve izvan toga, u malim mjestima gdje je odgovorna lokalna uprava te u nenaseljenim mjestima gdje se jedriličari okupljaju u većem broju te gdje prolaze izletnički brodovi i minicruiseri – ti dijelovi obale nisu pod nadzorom, kaže Koboević.
Tvrdi kako kruzeri ne mogu uzrokovati onečišćenje uskog morskog pojasa kojega mi koristimo za sport, rekreaciju i kupanje.
– Oni imaju crne tankove u kojima skupljaju svoje otpadne vode i ispuštaju ih na više od 12 milja od obale. To ne može stići do obale. Za ono što se događa uz obalu odgovorne su jahte, male brodice i minicruiseri, ističe.
Rukavina kaže da Lučka kapetanija provodi dvije vrste kontrola – planiranu i izvanrednu.
– Svojim mjesečnim planom obuhvaćamo kontrolu luka i akvatorija. Svakodnevno imamo ekipe na terenu koje to obilaze. Trudimo se da u svakom danu imamo dvije aktivne posade, objasnio je Rukavina.
Tatjana Puljak kaže kako se prema podacima ispitivanja kakvoće mora prošle godine naša zemlja nalazi u top 5 europskih zemalja.
– Možemo tvrditi da je naše more među najčišćima u Europi, poručila je dodavši da incidenti s fekalnim vodama nisu česta pojava kod nas.
– Nažalost ove smo godine zabilježili onečišćenje mora za kupanje na 5 točaka ispitivanja na području Kaštela. radilo se o kratkotrajnom onečišćenju tijekom kojeg smo svakodnevno uzorkovali more na tim lokacijama do prestanka onečišćenja, rekla je.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev