>
VELA LUKA - Na gradilištu Pomorsko-putničkog terminala Vela Luka radovi se odvijaju prema dinamičkom planu te je do sada izvedeno 85% radova. Ravnatelj Županijske lučke uprave Vela Luka Boris Žuvela detaljno je objasnio što se točno gradi i koliko će ova nova luka rasteretiti Općinu Vela Luku, ali olakšati i cijelom otoku Korčuli.
Cilj projekta je, premještanjem luke iz centra Vela Luke u novi pomorsko-putnički terminal na prostoru ispred bivše tvornice “Jadranka”, povećati kapacitet u obalnom linijskom prometu, što će lokalnom stanovništvu omogućiti bolju dostupnost zapošljavanja, obrazovanja i drugih usluga tijekom cijele godine. Projektom se planira poboljšanje povezanosti za stanovnike otoka javnim prijevozom u kontekstu obavljanja svakodnevnih poslova (poboljšan pristup radnom mjestu, obrazovanju, medicinskoj skrbi i drugim javnim uslugama).
U tijeku su instalaterski radovi, ugradnja polera i bokobrana kao i priprema za izvođenje radova na završnoj obradi površina. Postavljene su sve kamene poklopnice i lučko svijetlo.
- Mislim da je ovo trenutno jedan od najvežih projekata kojeg financira Europska Unija, a ujedno i najveći u Durovačko-neretvanskoj županiji. Ukupna vrijednost projekta je 111 milijuna kuna, od čega 90 milijuna sufinanciraju fondovi EU. Za nas su to potpuno bespovratna sredstva.
S tim novcem izgradit će se tri trajektna pristaništa. Dva će biti za trajekte do 70 metara, a jedan za trajekte duge do 150 metara. Ukupna dužina obale je 550 metara – pojašnjava Boris Žuvela za Morski HR.
Luka će površinom biti veća od dosadašnje čak 4 i pol puta i imat će površinu od 18.000 m².
- Riva će biti opremljena svime za prihvat putnika i vozila, prema najmodernijim standardima. Sadašnje trajektno pristanište, za razliku od ovog novog, ima samo dva pristaništa i nedovoljno kapaciteta da prihvati sva vozila koja se mogu ukrcati na trajekte. Primjerice ljeti u popodnevnim satima znamo imati četverostruki prekrcaj, što ne zagušuje samo trajektnu luku, već Velu Luku kao mjesto – kaže Žuvela.
Nova trajektna luka se nalazi na području nekadašnje tvornice za preradu ribe Jadranka koja ne radi više od dva desetljeća. Prostori su zapušteni i devastirani, a u pravnoj zavrzlami oko vlasništva, nedavno je ovo atraktivno zemljište sa zgradama tvornice kupio Konzum.
No, kako u novoj luci nije planiran terminal, čini se da sve ovisi o volji privatnog ulagača.
- Nadam se da će se tamo napraviti prikladni komercijalni prostori koji će vrlo brzo biti u funkciji. Nekada je bilo zamišljeno da će se napraviti sadržaji terminala u prostoru tvornice, međutim to se nije dogodilo. Tako da je predviđeno da će se u sklopu trajektnog pristaništa postaviti montažni objekti za prodaju karata, čekaonicu, javni wc i za lučkog operatera. To bi trebalo zadovoljiti potrebe funkcionalnosti trajektnog pristaništa, no mislim da će se i u prostorima koje je Konzum kupio smjestiti i određeni terminalski prostori – kazao nam je na ovo Žuvela.
Po ugovoru, završetak građevinskih radova nove luke je 29. studeni 2022. godine, no završetak projekta je godinu kasnije.
- Taj period je ostao u slučaju da bude nekih nedostataka do tehničkog pregleda, kako bi se eventualno mogli otkloniti. Imamo određenih problema s kanalizacijom na koju luka nije spojena, jer Općina Vela Luka nije napravila kanalizaciju do terminala. Koliko imam informaciju, provedena je javna nabava, odabran izvođač i radovi bi trebali započeti sredinom rujna, a završiti do sredine ožujka 2023. godine. Tako da bude gotova i na vrijeme, trajektna luka neće moći dobiti dozvolu, dok se ne spoji na kanalizacijski sustav – pojašnjava nam.
Najnezgodniji dio je dolazak i odlazak iz luke, jer do mjesta, oko brodogradilišta Greben koje se nalazi između, ima oko 2 km.
- Kad smo pripremali projekt za natječaj putem EU fondova, trebalo se obavezati da će Općina organizirati linijski promet, pa će tako i biti od 2023. godine.
U blizini trajektne, gradit će se i ribarska luka, što je drugi projekt, koji se priprema.
- U nastavku će se graditi još 270 metara obale za potrebe ribara. To neće biti klasična ribarska luka, već također luka za javni promet. Namjera je da se to financira također iz Fondova EU, ovaj put za ribarstvo. Mi smo u fazi pripreme, odnosno građevinske dozvole.
Kad se izgradi nova, što će biti sa starom lukom?
- Županija Dubrovačko-neretvanska je u sklopu s ugovorom za marinu nautičkog turizma ugovorila i izgradnju lukobrana koji se naslanja na sadašnje trajektno pristanište, koje bi se na taj način trebalo produžiti. Ostatak pristaništa, pretpostavljam da će ostati u funkciji javne namjene, poput parkinga i slično, jer se sljedećih godina ne smije koristiti u komercijalne svrhe – kazao je Žuvela za Morski HR.
Jurica Gašpar
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev