>
DUBROVNIK – U prostorima dubrovačkog Pomorskog muzeja održana je press tura i predstavljanje pilot projekta „Povijesno i geo-arheološko istraživanje lukobrana Kaše u kontekstu dubrovačkog Porta”.
– Approdi je projekt Interrega Adrion koja je financirana iz tog programa, vrijednost cijelog projekta je skoro 6 milijuna kuna, Durina darovnica je 765 tisuća kuna, a glavni partner je iz Italije, Sveučilište u Teramu, partneri su još iz Grčke, Albanije, Grad Venecija i DURA. Glavni rezultat je pilot akcija koju smo danas predstavili, a rađena su arheološka istraživanja na lukobranu Kaše. Važnost projekta je da se stvori neki novi turistički proizvod kao što je lukobran Kaše odnosno turistička tura ili u vidu da to bude online, dakle, da se ne eksploatira kao arheološko nalazište nego da se smisli kako na drugi način stvoriti novi turistički proizvod – izjavila je zaposlenica DURA-e, viša stručna suradnica Mia Hrnić, piše Dubrovački Vjesnik.
Pomorska arheologinja i voditeljica projekta Irena Radić Rossi predavanjem je iznijela rezultate istraživanja i podsjetila na povijest Kaša, apelirala je da prije sanacije lukobrana treba napraviti opsežna istraživanja, ali je napomenula kako lukobranu treba “pristupiti daleko pozornije nego dosad”.
– Bili smo zaduženi za realizaciju pilot projekta lukobran Kaše i još nekih manjih zadataka u okviru projekta. Projekt Approdi je europski projekt koji okuplja šest, sedam partnera i koji je usmjeren na proučavanje povijesnih luka kao eko turističkih destinacija i svaki taj projektni partner u okviru projekta odabrao je jedan pilot-projekt, bilo to arheologija, povijesno istraživanje, neka turistička promidžba ili tako nešto.
U tom cijelom izboru Dubrovnik se odlučio za istraživanje lukobrana Kaše i nakon što je projekt prošao, odabrali smo Institut za pomorsku baštinu Ars Nautica da realizira to što su napisali. Lukobran Kaše je zaštitni znak Dubrovnika od kraja 15. stoljeća otkada je napravljen i još je u funkciji iako je u jako lošem stanju. Napravili smo 2018. i 2019. arheološko istraživanje i to arheološko istraživanje iznenadilo nas je svojim rezultatima jer smo na onom dijelu prema obali pronašli jedan dio lukobrana za koji se nije znalo da postoji iako je kasnije pažljivim pregledom zračnih snimaka bilo vidljivo da tamo nešto ima, nije se tome nikada pridavalo veća pozornost. Tamo smo malo istraživali i otkrili glavu tog dijela lukobrana koji je vrlo vjerojatno dio koji je napravljen prije potresa, nastradao je u potresu i nakon toga nikada nije obnovljen.
Lukobran prije svega treba sanirati, to je činjenica, ali to nije zadatak ovog projekta, zadatak ovog projekta bio je samo ispitivanje potencijala koji Kaše imaju. Kaše stvarno imaju taj potencijal da se virtualno prikažu u nekakvom turističkom vodiču na tabletima ili negdje na prozoru Pomorskog muzeja gdje bi se na takav virtualan način prikazao njihov povijesni razvoj: izgradnja pojedinih dijelova, njihovo spajanje u jednu cjelinu, odbacivanje pojedinih dijelova Kaša i tako dalje. Znači, kad bi turist vidio jednu takvu animiranu scenu koja prikazuje kako su se Kaše razvijale kroz povijest, to bi bilo jako atraktivno. Vrijedno je da se u svakom slučaju počelo nešto raditi na Kašama jer sve što je do sada napravljeno bile su inženjerske studije koje su predlagale kako da se lukobran obnovi. Nikada nije bilo napravljeno pravo arheološko istraživanje i mislim da ono izrazito nedostaje.
Dubrovnik bez Kaša nije pravi Dubrovnik, poručila je Radić Rossi upozorivši još jednom kako su Kaše u jako lošem stanju te kako su oštećene i zbog činjenice da su napravljene u ravnoj, a ne u kosoj liniji kako bi trebalo zbog prirode valova.
I.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev