>
Trenutno gotovo 600 brodova čeka na iskrcaj, odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. To je dvostruko više nego početkom godine.
Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hong Kongu i Shenzenu zbog čega drastično rastu cijene svih vrsta robe u Europi i Americi, a što je posljedica ogromnog porasta troškova transporta robe, piše Financial Times.
Najgore je u južnoj Kini gdje je proteklog tjedna luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Iako su vremenske neprilike česte u globalnom pomorskom prijevozu, u ovom trenutku to je samo dodatan problem s obzirom na post-pandemijsku krizu, prenosi Index.
Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u kolovozu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dva tjedna.
– Lanci opskrbe pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđenu razinu – rekao je Simon Heaney, analitičar pomorske konzultantske kuće Drewry.
– Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama – dodao je.
Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcaj i iskrcaj.
Probleme dodatno produbljuje i to što dio brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u cijelom lancu otpreme robe. Poremećaji u lancima opskrbe tako se odražavaju i na ranije spomenute cijene brodskog prijevoza.
Prosječna globalna cijena prijevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Freightosa.
Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih tvrtki na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prijevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u veljači 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.
Neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebice ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.
– Ulazimo u zimsko razdoblje na sjevernoj polutci što će donijeti uobičajene izazove – snijeg, vjetar i zatvaranje lučkih terminala. Ne znamo što se sve može dogoditi – kaže Lars Mikael Jensen, direktor globalne oceanske mreže u danskom Maersku, najvećem svjetskom kontejnerskom prijevozniku.
Jensen dodaje da ne može prosuditi je li najgore prošlo. U Europi brodovi dugo čekaju na ukrcaj i iskrcaj ispred luka u Hamburgu i Antwerpenu. S druge strane, plovila relativno brzo dolaze na vez u Rotterdamu i britanskom Felixstoweu, ali to ne znači da te luke nemaju problema.
Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Shenzenu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slijede Rotterdam (do šest dana) i Savannah (šest do sedam dana), a najgore je u Los Angelesu/Long Beachu (sedam do 12 dana).
Naime, zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih riječnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema tko odvesti. Krajem prošlog tjedna Felixstowe bila je najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga dio tereta za Britaniju preusmjerio u europske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.
Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsjednik Joe Biden zatražio povećanje kapaciteta od željezničkih i cestovnih prijevoznika te luka. Velike kompanije poput Walmarta i UPS-a najavile su da će se dodatno angažirati u bržoj otpremi robe.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
Poremećaji u pomorskom opskrbnom lancu nastavit će se i u 2022.
KRIZA S KONTEJNERIMA Coca-Cola najavila charter bulk carriera
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev