Iz Luke Dubrovnik najavljuju: "Ove godine se u Gradu očekuje gotovo 400 kruzera"
Tijekom 2020. godine, kruzing turizam u Dubrovniku, ali i ostatku svijeta, je u potpunosti izostao. Pandemijsko razdoblje zadalo je težak udarac turizmu, a pogotovo onom kruzerskom.
Iako je pandemija još vladala, u 2021. godini se turizam donekle počeo oporavljati, ali uz velike restrikcije, mjere i uvjete. Tako kruzerske kompanije nisu mogle prodati pune kapacitete jer je jedan dio broda morao biti prazan i služiti kao karantena, u slučaju ako bi se COVID proširio među putnicima, piše Dubrovački dnevnik.
Turisti doduše, nisu pretjerano ni hrlili na kruzere jer se bez negativnog PCR testa i/ili potvrde o cijepljenju nisu mogli ni ukrcati na kruzere. Neke kompanije su uvele tzv. 'bubble iskrcavanje' s broda, što je značilo da se grupe s brodova koje bi išle u obilazak grada nisu smjele odvajati. Tako se pripadnici grupe nisu smjeli izdvojiti i sami na primjer poći do butige ili popiti piće u kafiću nego su se morali držati skupa i obilaziti prostore, primjerice muzeje, gdje bi njihov dolazak bio unaprijed najavljen. No, od tog zamornog koncepta se odustalo već nakon mjesec i pol dana.
Stvari su se prošle godine, po pitanju kruzing turizma, počele vraćati u normalu, no ne u tolikoj mjeri da bi se sustigla rekordna turistička 2019. godina. No, prema najavama ova bi godina trebala biti još uspješnija.
- Približavamo se 2019. godini. Prošle godine smo imali oko 320 kruzera, a ove godine bi prema najavama u Luku Dubrovnik trebalo uploviti oko 350 kruzera - izjavio je predsjednik Uprave Luke Dubrovnik Željko Raguž.
Prema najavama, u grušku luku bi ove godine trebala uploviti 343 kruzera, dok bi ih na sidrištu ispred Grada trebalo biti 47, što ustvari znači kako bi u Dubrovnik ove godine trebalo uploviti 390 kruzera koji bi trebali dovesti 528 067 gostiju.
Naravno, teško je očekivati kako će kapaciteti svih kruzera koji stižu biti u potpunosti popunjeni, no radi se i dalje o vrlo impresivnoj brojci.
Inače, prvi kruzer koji je ove godine uplovio u Dubrovnik bila je Costa Deliziosa. Brod je u grušku luku uplovio 7. siječnja, no redovna uplovljavanja očekuju se od ožujka.
Raguž naglašava kako će se, uz toliki broj gostiju, i dalje uvoditi red i kako gužvi neće biti, sukladno smjernicama koje su predložene projektom 'Respect the City'. To praktično znači da će se izbjegavati scenariji u kojima su u gruškoj luci istovremeno više od dva velika broda na kružnim putovanjima te da će se i dalje voditi računa o rasporedu njihovih dolazaka, sukladno njihovim bruto tonažama i ostalim parametrima.
Ono što bi moglo doprinijeti dodatnom oporavku kruzing turizma jest odustajanje kompanija od napornih i strogih pandemijskih mjera koje bi ove godine trebale biti još fleksibilnije u odnosu na proteklo vrijeme.
Prije pandemije su se mogle čuti različite kritike na račun kruzerskih gostiju i uopće dolazaka kruzera. Govorilo se kako oni ne troše puno, a stvaraju gužve. No, danas se malo tko buni protiv kruzera u gradu. Raguž smatra kako su na promjenu takve percepcije utjecale smjernice uz koje se izbjegavaju gužve po Gradu i čepovi na ulazu na Stradun s Pila. Navodi kako kruzerski gosti nipošto nisu beznačajni.
- Gosti koji se ukrcavaju na kruzere su obično oni koji u sedam dana žele vidjeti sedam različitih destinacija. To nisu gosti koji se svake godine ukrcavaju na kruzere nego oni koji tako putuju povremeno, a onda se na nekoliko dana vraćaju u destinaciju koja im se svidjela tijekom putovanja kruzerom. Tamo gdje im se svidjelo, vratit će se i ostati dulje - govori Raguž.
Kako objašnjava, statistike pokazuju kako se 18 posto posjetitelja na kruzerima kasnije vrati u Dubrovnik.
- Ako Dubrovnik na brodovima posjeti milijun ljudi, to znači kako će se oko 180 tisuća ljudi tu vratiti na tri, četiri, pet ili više dana. Neki od njih će odsjesti u apartmanima, možda u vlasništvu onih koji se žale na kruzerske goste. Isto tako, gost s kruzera u prosjeku potroši 80 eura, što nije zanemarivo - kaže Raguž.
- Ne treba zazirati od kruzing turizma, ali treba paziti na mjeru i njime pametno gospodariti, kako bi lokalno stanovništvo bilo zadovoljno, a i kako bi gosti, pa i oni s kruzera, mogli doživjeti Grad na pravi način - zaključuje Raguž za Dubrovački dnevnik.
I.G.