JESTE LI ZNALI? Najbolja poznavateljica života pomoraca je Finkinja, Jatta Molilanen

Ovog puta u rubrici “Jeste li znali”, Gordana Igrec donosi misterije ili jednostavno manje poznate stvari o nekim pomorcima i pomorskim pričama o

Gordana Igrec

Da – su 2014. godine obavljena na američkim mornarima pokusi provjere rezultata midfulness meditacije koja je jako dobra za rješavanje straha, napetosti i stresa. Onaj dio mornara koji je svakodnevno primjenjivao tu vrstu meditacije u simulacijama ratnih zbivanja na terenu pokazali su brži oporavak srčanog ritma, disanja i bolji san kao i izostanak straha od onog dijela mornara koji nisu bili upućeni na midfulness meditaciju.

Da – je kapetan Ivan Visin, mladi Hrvat rođen u Boki Kotorskoj 1806. godine ostvario jedan od najvećih potohvata svog vremena! Oplovio je svijet u sedam godina s malim jedrenjakom „Splendido“ s posadom od 11 mornara i časnika! Time je upisan u povijest hrvatskog pomorstva!

Da – je jedna od najstrašnijih „ambijentalnih katastrofa“ bila nesreća koja se dogodila 23.na 24. ožujka 1989.godine, a koju je izazvao udar tankera „Exxon Valdez“ o hrid na Aljasci. Od ukupno 150 tisuća tona nafte koliko je peruzeo iz aljaškog naftovoda, kroz osam pukotina nastalih udarom o hridi, iscurilo je 40 tisuća tona sirove nafte u jedno od najljepših mjesta na našem planetu. Za nesreću je bio okrivljen i suđen tada 43-godišnji kapetan Joseph Hazelwoood kojeg su optužili da je bio u pijanom stanju kada je tanker udario o hridi. Cijelo desetljeće je dokazivao svoju nevinost, da bi sud na kraju priznao: „kako kapetan ipak nije bio pijan“. To mu je, međutim, bila slaba utjeha nakon što su ga i tisak i sudstvo uzeli kao „žrtvenog jarca“ za jednu od najvećih eko tragedija na moru.

Photo: Pixabay

Da – je simbol borbe pomoraca za njihova prava honduraški pomorac Romel Salvadore Escalante. Njega su izvukli svog iscrpljenog iz mora punog morskih pasa, jer je jedne noći u znak prosvjeda na uvjete koji su vladali na grčkom brodu Hunter koji je plovio pod panamskom zastavom. Mornari su, naime, bili u dužničkom ropstvu kod lihvara, jer su stalno bili prisiljeni posuđivati novac od njih, jer im kompanija nije na vrijeme isplaćivala plaću kojom su kod kuće uzdržavali svoje obitelji. I danas mnogima poznata – situacija u svijetu mornara!

Da – je hrvatski parobrod „Radnik“ imao dva „umiranja“. U floti Jugoslavije plovio je do 1952.godine. Tada je predan rezalištu Brodospasa u Sv. Kaju, ali nije odmah izrezan. Netko se dosjetio da barem jednom njegovom dijelu – produživ život. Nadgrađe mu je skinuto, a trup je preuređen u teglenicu koja je nastavila ploviti pod oznakom MA 6. Služila je Brodospasu za prijevoz starog željeza nastalog rezanjem potopljenih brodova izvađenih diljem Jadrana! Konačno je, u istom brodogradilištu, u travnju 1961.godine i sam pretvoren u staro željezo!

Da – je Finkinja Jatta Molilanen simbol upornosti, sposobnosti i snage da se ostvare uspjesi i na poslovima koji se nerijetko drže isključivo – muškim. Jatta je govorila uz finski odlično i engleski i švedski jezik. Bila je niska, graciozna, bez vidljivih tragova godina na licu. Po završetku škole dobila je mjesto u brodarskoj kompaniji. Kao kurirka. Prije nego što su je radnici izabrali za vođu sindikata. Nemirna duha, uporna u istjerivanju pravde, nakon pet godina vođenja sindikata brodara Jatta je dobila otkaz u mjestu Kotki u Finskoj. Bilo je to 1975.godine. Na poziv ITF-ovog inspektora u Helsinkiju Laurija Heinonena došla je ubrzo raditi u Sindikat pomoraca Finske. Vodila je skrb o zapošljavanju pomoraca o kolektivnim ugovorima, nekada je istovremeno rješavala probleme na tri broda! Stekla je veliku popularnost i bila omiljena na malim ekranima. Uz to što je branila prava pomoraca Jatta je bila poznata i kao jazz pjevačica na zabavan za pomorce. 1996.godine Jatta je otišla u zasluženu mirovinu i posvetila se svojim unucima i slikarstvu. S pomorcima je provela više od 20 godina i ako je ijedna žena u potpunosti upoznala život pomoraca, bila je to Finkinja Jatta Moilanen.

Gordana Igrec