3 min. čitanja

Jesu li ophodni brodovi iz Brodosplita klase Omiš zastarjeli, nesigurni u ratu i neučinkoviti u miru?

Jesu li ophodni brodovi iz Brodosplita klase Omiš zastarjeli, nesigurni u ratu i neučinkoviti u miru?
Foto: Brodosplit

Rat u Ukrajini pokazao je kako su obalno ophodni brodovi klase OOB-31 Omiš potpuno neusklađeni i anakroni s novom erom ratovanja, nemoguće ih je štititi i u matičnoj luci, pogotovo u ratnoj misiji, uz goleme potencijalne ljudske i materijalne gubitke, a u mirnodopskim su uvjetima neracionalni i neučinkoviti. Za MORH i nacionalne interese najbolje je, u pravosudnom postupku temeljem ugovora, povući se iz nedovršenog posla, smatra prometni stručnjak Željko Marušić u članku za autoportal.

S Brodosplitom je ugovoreno pet ophodnih brodova koje je MORH s Brodosplitom potpisao 2014., a trebali su biti dovršeni 2018. Isporučen je samo jedan (!), a i taj po lošijoj tehnološkoj specifikaciji od optimalne za takav tip vojnog plovila, što negativno utječe na maritimna i vojno-operativna svojstva te smanjuje pouzdanost i povećava troškove.

Foto: Brodosplit

Jedno od temeljnih pitanja koje postavlja Marušić je: Zašto smo 2014. uopće ugovarali takve vojne brodove, zastarjele već u trenutku ugovaranja?

Jučerašnja katastrofa ruskog desantnog broda Novočerkarsk, klase Ropuča, koji je u crnomorskoj luci u Feodosiji na Krimu završio u vatrenoj kugli, s dosad nepoznatim ljudskim i materijalnim gubicima, nakon što ga je pogodio navođeni raketni projektil, ispaljen, izvjesno, sa supermanevarskog lovca četvrte generacije Suhoj Su-27, s udaljenosti veće od 100 kilometara, pokazuje kakvu sudbinu u ozbiljnom ratnom sukobu može očekivati naš obalno ophodni brod klase OOB-31 Omiš.

Nemoguće ga je zaštititi od uništenja navođenim projektilima ili dronom

Ne samo u prvoj vojnoj misiji, nego i u luci, nemoguće ga je zaštititi od uništenja navođenim raketnim projektilom, ‘pametnom bombom’, dronom…

I dok desantni brod Novočerkarsk, po NATO klasifikaciji Ropucha class (poljski izraz za žabu krastaču), ima operativnu funkciju prebacivanja 10 tenkova i 340 vojnika ili 4 vojna kamiona i 313 vojnika ili 500 tona vojne opreme, dakle važnu logističku funkciju, dva i pol puta kraći (43,3 m) OOB-31 Omiš za vojne je operacije novog doba sasvim neprikladan i neučinkovit. Usto gotovo suicidalan, jer se ne bi vratio s prve ratne misije, uz neprocjenjive ljudske i materijalne gubitke, ako prethodno ne bi, poput Novočerkarska, bio uništen u luci.

Sjetimo se kako je lani usred Crnog mora završila raketna krstarica Moskva, mnogostruko bolje proturaketne i protubalističke zaštite od DB Novočerkarska i OOB Omiša.

Funkciju ophodnje akvatorija i čuvanje morskih granica RH, umjesto masivnim i rastrošnim ophodnim brodovima, možemo znatno učinkovitije, uz manje trošenje materijalnih i ljudskih resursa, obavljati kombinacijom manjih, bržih i teže uočljivih plovila i letjelica nove generacije, s posadom i bez posade te obalnih sustava, smatra ovaj prometni stručnjak. Dodaje da su ovakvi ophodni brodovi praktički jedino bi bili korisni u mirnodopske paradne svrhe, te da se najbolje povući iz nedovršenog posla s Brodosplitom.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Brodosplit najavio prodaju preostalih ophodnih brodova? “Sigurni smo da će postati vrhunski izvozni proizvod!”
Obalno ophodni brod ‘Omiš’ tehničkom je opremljenošću i plovnim karakteristikama znatno unaprijedio sposobnosti HRM-a i Obalne straže RH te doprinio jačanju pomorske sigurnosti, a time i učinkovitiji nadzor i zaštitu hrvatskih prava i interesa na moru, izvijestio je Brodosplit na svojim društvenim mrežama. Pripadnici HRM su na dosadašnjim zajedničkim vježbama
FOTO/VIDEO EKSKLUZIVNO Ušli smo u hale Brodosplita gdje se grade hrvatski vojni brodovi koje Banožić ne želi!
Splitsko brodogradilište gradit će seriju ophodnih brodova, objavio je službeno Brodosplit u kolovozu 2020. godine, nakon što je konačno dvije godine prije porinut i to poslije teških porođajnih muka Omiš, zasad jedini novi brod u Hrvatskoj ratnoj mornarici poslije (u to vrijeme) 16 godina. I gradnja je krenula,
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.