>
Sindikat pomoraca Hrvatske objavio je dobitnike 60. jubilarne Plave vrpce Vjesnika. Za priznanje Plava vrpca Vjesnika 2024. nominirano je osam (8) poduhvata za spašavanje ljudi i imovine na moru – pet (5) u pojedinačnoj i tri (3) u momčadskoj konkurenciji.
Svečanost dodjele priznanja 60. Plave vrpce Vjesnika bit će održana u ponedjeljak, 2. prosinca u 18:30 sati u hotelu Radisson Blu u Splitu.
Dobitnik Plave vrpce Vjesnika 2024. u pojedinačnoj konkurenciji je upravitelj stroja Zvonimir Franić (48) iz Splita.
On je, ploveći na Jadrolinijinom brodu Lastovo, tog nesretnog 11. kolovoza 2024. u Malom Lošinju, skočio s rive u more gdje je pridržavao na površini teško ozlijeđenog prvog časnika palube s istog broda, koji se našao u moru nakon pada brodske rampe koja je usmrtila trojicu njihovih kolega. Pridržavao ga je pet – šest minuta, odnosno do dolaska Hitne pomoći i vatrogasaca, koji su ranjenika na nosilima za imobilizaciju podigli na kopno.
- Isplovili smo iz Zadra u 9 sati, prošli sve otoke po voznom redu, i vezali se u Malom Lošinju u 15 sati. Prethodno smo dogovorili da nakon pristajanja pregledamo brtvu pramčanih vrata broda. Otišao sam u kabinu presvući se, a onda sam čuo strašan udarac o obalu, tako da se cijeli brod zatresao. Odmah sam znao da je pala pramčana rampa. Pogledao sam s broda na obalu gdje sam vidio vođu palube kako leži i drži se za glavu te glasno zapomaže. Pomislio sam da se prilikom pada rampe odlomio komad rive te ga pogodio i ozlijedio. Ni na kraj pameti mi nije bilo da su se ljudi nalazili ispod rampe. Istrčao sam s broda na obalu, ali vođe palube više nije bilo na mjestu na kojem je nekoliko trenutaka ranije ležao i zapomagao. Izbezumljeno sam hodao okolo i dozivao kolege jer nisam znao o kome se sve radi i koliko ih je stradalo.
Neću pričati što sam sve vidio kod pramčane rampe. Jedan naš kolega, kormilar Sead Hadžialagić je gledao prema moru i govorio: 'U moru, u moru ...'. Došao sam do obalnog ruba te ugledao prvog časnika palube kako leži u moru te se s teškom mukom održava na površini. Čuo sam kako govori: 'Ajme meni, ne mogu više, potonut ću.' Bez razmišljanja sam skočio u more, doplivao do ozlijeđenog kolege udaljenog četiri – pet metara od obale. Pažljivo sam ga prihvatio, jer nisam znao ima li možda ozlijeđenu kičmu. Doplivao sam s njim do obale, kormilar Sead mi je dodao konop za koji sam se držao jednom rukom, a drugom rukom sam pridržavao ozlijeđenog kolegu. Lagano sam ga oslonio na svoje noge i razgovarao s njim. Pitao sam ga, osjeća li noge, boli li ga glava? Odgovorio mi je da osjeća noge, ali da ne može micati s njima te da ga boli u predjelu zdjelice. Zadobio je i ozljedu ramena. Trajalo je to pet – šest minuta, dok nisu došli vatrogasci i Hitna pomoć, ali za mene je to bila cijela vječnost. Po njihovom dolasku u more su spuštena plastična nosila za imobilizaciju, a jedna od tih pristiglih osoba je skočila u more te mi pomogla ozlijeđenog kolegu staviti na nosila i imobilizirati, a onda su ga vatrogasci podigli na obalu. Liječnici su utvrdili da je zadobio ozljede zdjelice i ramena, a helikopterom je prebačen u KBC Rijeka," ispričao je Franić. Još je dodao kako se posada Lastova jako dobro slagala, kao mala obitelj te vjeruje da se te veze neće nikad raskinuti.
U pojedinačnoj konkurenciji još su bili nominirani:
Dobitnici Plave vrpce Vjesnika 2024. u momčadskoj konkurenciji su zapovjednik Miljenko Konjevoda (64) iz Rijeke i prvi časnik palube Ivo Mišković (45) s Paga.
Oni su ploveći na produkt tankeru Atlas T, u vlasništvu Transocean Maritime Agency (TMA) te menadžmentu Thome Croatia d.o.o., predvodili posadu tog broda u akciji spašavanja 70 izbjeglica iz Afrike u Atlantskom oceanu, 50 milja od Mauritanije. "Plovili smo iz Abidjana u Obali Bjelokosti prema Las Palmasu na Kanarima kad smo spomenutog dana oko 11 sati, usprkos slaboj vidljivosti i valovima od dva metra, uočili čamac pun ljudi, koji su očajnički mahali rukama dajući nam na znanje da im je potrebna pomoć. Usmjerio sam brod prema tom plovilu dugačkom oko 12 metara, a odmah smo uspostavili vezu s MRCC Las Palmas te u koordinaciji s MRCC Rabat krenuli u akciju spašavanja tih ljudi u nevolji. Kako smo kasnije utvrdili radilo se o sedam žena i 63 muškarca iz Afrike, koji su na ovo po život opasno putovanje isplovili iz Tunisa s namjerom da dođu na Kanare. Prije nego smo mi naišli, ti su nesretnici četiri dana plutali bez pogona Atlantikom. Kretanje su usporavali olujnim sidrom. Pritom je nekoliko brodova prošlo pored njih, ali ni jedan se nije zaustavio," ispričao je iskusni zapovjednik Konjevoda.
On je 180 metara dugački tanker pažljivo približio krhkom plastičnom plovilu prepunom očajnih mladih ljudi, uzevši ga u zavjetrinu. Taj manevar otežavali su vjetar, valovi i jake oceanske struje. Akciju privlačenja čamca uz tanker te spašavanja izbjeglica u suradnji s Konjevodom provodio je prvi časnik palube Ivo Mišković.
"Atlas T je bio u balastu pa je nadvođe bilo visoko 12 metara, a to je kao četverokatnica. S broda smo prema čamcu bacili pandul, uteg s tankim konopom na koji je bio vezan deblji konop, koji su izbjeglice prihvatili te smo ih privukli i vezali uz lijevi bok broda. Spustili smo pilotske ljestve i brodsku skalu na kojoj su izbjeglice čekali članovi posade, spremni da im pomognu prilikom penjanja na palubu. Ti ljudi su bili iscrpljeni, pothlađeni i pod stresom, a odmah po začetku akcije njihovog prebacivanja na brod morao sam ih umiriti, odnosno uvjeriti da nema mjesta panici te da će svi doći na red da se popnu po tim ljestvama koje život znače. Naime, prijetila je opasnost da se pretrpano plovilo prevrne, ako svi ljudi u njemu pohrle prema ljestvama. Neki od njih su bili dosta iscrpljeni pa smo ih sigurnosti radi vezali konopom oko pasa dok su se penjali po 'boškaini'. Prvo smo mislili da ih je u čamcu tridesetak, a na kraju smo došli do brojke od 70 spašenih života. Taj najzahtjevniji dio akcije spašavanja je trajao dva i pol sata," kazao je Mišković. Na tankeru su izbjeglice brzo zbrinuli, dali im okrjepu, smjestili u prostor kormilarnice te omogućili da se otuširaju. Po nalogu MRCC Rabat izbjeglice su dan kasnije prekrcane na brodicu marokanskih vlasti ispred luke Dakhla.
U momčadskoj konkurenciji još su bili nominirani:
Napomena: U ove dvije povezane akcije spašavanja, za Plavu vrpcu Vjesnika 2024. nominirane su dvije posade, prva iz glisera (Pavela, Gardoš, Butković i Lenac) i druga broda Vid (Grubišić, Burazer i Brkić).
"Od dva motora na službenoj brodici, jedan nismo mogli pokrenuti, ali smo ipak isplovili, jer drugu opciju nismo imali. Kolega Neven Tomljanović je s prozora zgrade Lučke kapetanije Senj pomoću dvogleda motrio more te nas navodio prema osobama u nevolji. Javio nam je da milju od obale u valovima vidi dvije glave te da ne smije maknuti oko s dvogleda, jer bi ih mogao izgubiti iz vida. Kad smo došli do naznačene pozicije ugledali smo u moru dvije mlade žene koje smo podigli na brod. Bile su iznemogle, a ispričale su nam da su s dasaka za veslanje skočile u more, uvjerene da mogu doplivati do obale. Nastavili smo potragu za preostalih troje "daskaša", koje smo pronašli kod otočića Zečevo, dvije milje od Senja.To je bio nevjerojatan prizor, na 'supu' smo ugledali muškarca i ženu koji su se očajnički trudili održati ravnotežu, a njihova prestrašena, promrzla i uplakana osmogodišnja kćerka je klečala na tom plovilu za razonodu, koje svakoga čini nautičarem. Ukrcali smo ih u 'gumenjak', a kolega Šojat je djevojčici dao suhu majicu. Svega se nagledamo u akcijama spašavanja na moru, ali ovom prilikom me ražalostila činjenica da su se roditelji te djevojčice neprestano smješkali dok smo se vraćali u senjsku luku, kao da nisu bili svjesni da je ova njihova avantura mogla završiti tragično," rekao je Zrinski.
Članovi Odbora za dodjelu Plave vrpce Vjesnika su:
predsjednik, kap. Edo Šarunić, ravnatelj Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru Rijeka; kap. Dragomir Mucić, Sindikat pomoraca Hrvatske; kap. Mario Zorović, predsjednik Udruge hrvatskih posrednika pri zapošljavanju pomoraca (CROSMA); prof. dr. sc. Alen Jugović, redoviti profesor u trajnom zvanju Pomorskog fakulteta u Rijeci; doc.dr.sc. Igor Kegalj, dipl. ing., ravnatelj Pomorske škole Bakar; Mario Pavić, Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum; Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI d.d.; Vladimir Šetka, novinar Hrvatskog radija – Radio Zadar; kap. Željko Vuković, dobitnik Plave vrpce Vjesnika 2014. te Damir Herceg, tajnik Odbora.
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev