>
  2 min. čitanja

Kad ‘vertikala’ zakaže: Neiskorišteni milijuni za unaprjeđenje javnog cestovnog prijevoza

Kad ‘vertikala’ zakaže: Neiskorišteni milijuni za unaprjeđenje javnog cestovnog prijevoza
Foto: AI ilustracija

Godinama nas uvjeravaju kako je 'vertikala vlasti' jamstvo efikasnosti, no primjer javnog cestovnog prijevoza u Dubrovačko-neretvanskoj županiji pokazuje upravo suprotno. HDZ-ova vlast od 2021. ne koristi više od 56 milijuna eura koji su joj svake godine na raspolaganju za unaprjeđenje prometnih usluga. Osiguravanje redovne, efikasne mreže javnog prijevoza u skladu s potrebama građana bit će jedan od prioriteta naše koalicije!

Mreža javnog autobusnog prijevoza u Dubrovačko-neretvanskoj županiji potpuno je neadekvatna i posve neusklađena s pomorskim linijama. Neprikladni vozni redovi prisiljavaju nas da koristimo automobile, a onda se prijevoznici žale da se njihovim neadekvatno raspoređenim linijama nitko ne vozi, da su neisplative i da ih treba dodatno subvencionirati. I tako u krug! Odlazak liječniku, javnom bilježniku, na sud ili u policiju javnim prijevozom u velikom dijelu naše Županije je nemoguća misija, koja se često pretvara u cjelodnevni ili čak višednevni “izlet” s brojnim dodatnim troškovima.

Na kvalitetnom javnom prijevozu počiva pravo na obrazovanje, zdravstvenu skrb i rad. Europska uredba 1370/2007 i Zakon o prijevozu u cestovnom prometu obvezuju županije organizirati javnu uslugu prijevoza (PSO – Public Service Obligation) prema stvarnim potrebama građana, planiranjem prometne mreže i njenim financiranjem kroz proračun. Vlada RH osigurala je za razdoblje 2021.-2027.  više od 56 milijuna eura godišnje za unaprjeđenje javnog cestovnog prijevoza. Međutim, kad ‘vertikala’ zakaže, milijuni za unaprjeđenje javnog cestovnog prijevoza ostaju neiskorišteni. HDZ-ova vlast u Dubrovačko-neretvanskoj županiji ne koristi sredstva koja su joj na raspolaganju, model PSO nije zaživio premda bi on za građane značio redovit, pouzdan i predvidiv prijevoz, bolju povezanost udaljenih i slabije naseljenih područja te niže troškove i pravedniju raspodjelu subvencija.

Županija je, doduše, 2022. uložila više od 30.000 eura u izradu „Analize postojeće mreže linija javnog županijskog autobusnog prijevoza uz nacrt prijedloga optimizacije“. No, ni rezultati analize ni prijedlog nove mreže nisu nikad predstavljeni javnosti, a nove usluge prijevoza nisu nikad zaživjele!

Javni prijevoz nije luksuz. On je temeljna infrastruktura koja utječe na pravo na obrazovanje, zdravstvenu skrb, rad i svakodnevni život. U 21. stoljeću, u europskoj zemlji, građani jedne županije ne bi smjeli biti taoci nelogičnih voznih redova i administrativne tromosti županijske vlasti.

Vrijeme je da se model organizacije javnog prijevoza preokrene u korist ljudi, a ne tržišta. Vrijeme je da se organizacijom mikroprijevoza povežu naselja na otocima i ruralnim dijelovima naše županije. Vrijeme je da naša županije počne ispunjavati svoje obveze i koristiti sredstva koja su joj na raspolaganju. Vrijeme je za val promjene s juga!

Sponzorirani sadržaj

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.