>
EU bi ove godine trebala uvesti rekordne količine ukapljenog prirodnog plina iz Rusije, unatoč proklamiranom cilju da prekine s uvozom ruskih fosilnih goriva do 2027. godine. U prvih sedam mjeseci ove godine Belgija i Španjolska bile su drugi i treći najveći kupci ruskog LNG-a, odmah iza Kine, pokazuje analiza nevladine organizacija Global Witness.
Ukupni uvoz plina u EU porastao je 40 posto između siječnja i srpnja u usporedbi s istim razdobljem 2021., prije ruske invazije na Ukrajinu, piše FT, a prenosi Poslovni. Skok je posljedica tzv. “efekta niske baze” jer EU nije uvozila značajne količine LNG-a prije rata u Ukrajini zbog ovisnosti o plinu koji se transportirao putem plinovoda direktno iz Rusije. Međutim, rast je puno veći od svjetskog prosjeka povećanja uvoza ruskog LNG-a, koji je u istom periodu iznosio 6 posto, napominje Global Witness.
Analiza se temelji na podacima analitičke tvrtke Kpler, koja je pokazala da EU uvozi oko 1,7 posto više ruskog LNG-a nego prošle godine, kada je uvoz dosegnuo rekordnu razinu. Za LNG je, računajući prosječne tržišne cijene, EU od siječnja do srpnja platila 5,29 milijardi eura. “Šokantno je da su zemlje u EU-u toliko radile da se ograde od ovisnosti o ruskom plinu iz plinovoda samo da bi ga zamijenile onim koji se prevozi brodovima. Nije važno dolazi li plin iz plinovoda ili s broda – to i dalje znači da europske tvrtke šalju milijarde Vladimiru Putinu”, rekao je Jonathan Noronha-Gant iz Global Witnessa.
Većina ruskog LNG-a dolazi iz Yamal LNG-a, u većinskom vlasništvu ruske tvrtke Novatek, dok ostale udjele drže francuski TotalEnergies, kineski CNPC i kineski državni fond. Kompanija je oslobođena plaćanja izvoznih carina, ali podliježe porezu na dohodak.
Osim milijardi eura prihoda koji idu Rusiji dok EU nastavlja pooštravati sankcije protiv Moskve, zbog količina uvezenog plina EU se nalazi u opasnosti od svake moguće iznenadne odluke Rusije o rezanju opskrbe. Viši analitičar u konzultantskoj tvrtki ICIS Alex Froley rekao je da “dugoročni kupci u Europi kažu da će nastaviti preuzimati ugovorene količine osim ako to ne zabrane političari”.
Dodao je da bi zabrana uvoza uzrokovala poremećaje u pomorskom prometu jer bi globalne trgovinske rute trebalo izmijeniti, “no u konačnici bi Europa mogla pronaći druge dobavljače, a Rusija druge kupce”.
Belgija uvozi velike količine ruskog LNG-a jer je njezina luka Zeebrugge jedna od rijetkih europskih točaka za prekrcaj LNG-a s ice-class tankera na ostale brodove za prijevoz LNG-a. Španjolska tvrtka Naturgy i francuski Total također imaju dugoročne ugovore za velike količine ruskog LNG-a, kažu analitičari.
Europski vrh poziva europske tvrtke da ne kupuju ruski LNG. Dužnosnici EU-a upozoravaju da bi iznenadna zabrana uvoza LNG-a iz Rusije izazvala energetsku krizu slične prošlogodišnjoj, kada su cijene plina dosegle rekorde od više od 300 eura po megavat satu.
A.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev