>
Važnu ulogu u turizmu Hrvatske imaju i autokampovi. Pored privatnog i hotelskog smještaja i oni posljednjih godina imaju povećan broj noćenja. Prošle je godine u kampovima ostvareno 91% noćenja u odnosu na rekordnu 2019., iako predsezone gotovo i nije bilo.
U pandemiji su se kampovi pokazali kao popularan oblik smještaja zbog mogućnosti distanciranja. Neke brojke govore kako je ove godine do sad najviše noćenja ostvareno upravo u kampovima – i to čak 45 %.
- To nas ne iznenađuje jer je hrvatski kamping vrlo značajan igrač u kontekstu hrvatskog turizma. Već duži niz godina ostvarujemo između 40 i 50 posto ukupnih rezultata. Kamping je doživio novu mladost. Nadamo se da će se to nastaviti i da će postati dugoročni trend - kazao je Adriano Palman, direktor Kamping udruženja Hrvatske.
- Prognoze za sljedeće godine također su povoljne te je stoga nužno nastaviti podizati njihovu kvalitetu, riješiti probleme radne snage i turističkog zemljišta - te nastaviti s intenzivnom promidžbom kampinga. Unatrag 10 godina krenuo je veliki investicijski val u hrvatske kampove i proces porasta kvalitete kampova - kaže Palman te dodaje kako su prema njemačkom ADAC-u hrvatski kampovi drugi u Europi po kvaliteti, odmah iza Nizozemske.
- U Hrvatskoj prvenstveno imamo velike kamping resore, gdje gosti imaju najraznovrsniju ponudu sadržaja i usluge. Drugi pravac razvoja koji je prisutan u Hrvatskoj je segment malih, obiteljskih kampova. Oni mogu biti pozicionirani na nekim vrlo atraktivnim prirodnim ili kulturnim lokacijama. Ulažu u kvalitetu i stvarno mogu biti 'šećer' na sveukupnu kamping ponudu. Treći pravac razvoja, koji može biti samostalan ili se može ukomponirati u ovu drugu priču, je 'glamping' – glamurozno kampiranje, inovativni vid kampiranja. On nam pomaže u kvalitetnijem pozicioniranju i privlačenju gostiju više i visoke kupovne moći - objašnjava.
Kvaliteta kampinga u Hrvatskoj, ističe, uglavnom je ravnomjerno raspoređena po regijama.
- U svakoj županiji može se pronaći bilo jednostavan kamp, bilo vrhunski, luksuzni kamp kojeg se ne bi posramila niti jedna zemlja u Europi. Posljednjih godina veliki porast u kvaliteti donijeli su kampovi na kontinentu.
Upravo je jedan kamp na kontinentu prvi u Hrvatskoj zaradio pet zvjezdica.
- Čak je 47 posto smještajnih kapaciteta hrvatskih kampova danas u kategoriji 4 ili 5 zvjezdica – prije 10 godina je to bilo tek 5 posto. Što je veća kategorija i kvaliteta kampa, veća je i ponuda sadržaja trgovačke i ugostiteljske ponude, sadržaja za slobodno vrijeme i animaciju, sanitarije su površinski veće, sam prostor kampa je kvalitetnije uređen, parcele su ograđene zelenilom, doživljaj pristupa je na drugoj razini – to je sve razlika od najobičnije livade gdje se može podignuti šator, pa da onih fenomenalnih slika kampova koje danas možemo vidjeti u Hrvatskoj, a koji su u kategoriji 5 zvjezdica - objašnjava Palman.
Problem s radnom snagom jednako je prisutan kao i u ostalim segmentima turizma.
- Radi se na uvozu radne snage iz drugih zemalja. Razgovara se s Vladom i apelira se da se pronađe neki zajednički modus i da se u Hrvatskoj valorizira rad u turizmu, kao i sve druge mjere koje postoje. Naša udruga, kao nacionalna strukovna udruga koja pokriva kampove, već se nekoliko godina aktivno bavi promocijom zanimanja u turizmu, ali u istom smo košu sa svima drugima i danas praktički nema kampa u Hrvatskoj koji je sto posto ispunio svoju planiranu kvotu radne snage.
Što se tiče cijena kampinga u odnosu na ostale segmente u Hrvatskoj, problematike su iste.
- U istoj priči smo kada govorimo o Zakonu o pomorskom dobru, turističkom zemljištu, fiskalnim i parafiskalnim davanjima, i slično. Ono gdje se kamping ističe je to da ima najveću otpornost u odnosu na krizu, kamping gosti su lojalni gosti. Preko 54% gostiju naših kampova je čak 6 ili više puta došlo u Hrvatsku. Također smo u kampingu prvi krenuli s masivnijim porastom kvalitete – mislim da to sada nosi svoje rezultate.
Prosječna dob kampista u Hrvatskoj je 46 godina, dodaje, iako se posljednjih godina to mijenja i dolazi sve više mlađih gostiju.
- 53% su to obiteljski odmori, a visoku edukaciju ima skoro preko 40% osoba. Interesantno je i da 96% gostiju kao primarni razlog dolaska navodi sunce i more – to je jedan segment na kojem mi moramo poraditi. 21% gostiju dolazi u kampove i zbog 'city breakova' ili kružnih putovanja, te 11% radi sportskih aktivnosti.
- Naša je prednost u odnosu na ostatak Europe to što su naši kampovi vjerojatno među najatraktivnijim prirodnim pozicijama u Europi. Obalni objekti su smješteni direktno na moru, što je jako velika prednost i nije čest slučaj kod drugih kampova u Europi – i toga smo svjesni. Naša udruga i kampovi pojedinačno već dugi niz godina vrše mnogo aktivnosti u edukaciju, te investicija u jačanju upravo tih faktora. Danas je već oko 15 objekata u potpunosti certificirano u pogledu održivosti.
- Od početka ove godine do danas smo u plusu 6% po broju noćenja u odnosu na 2019. Do kraja sezone ćemo ovisiti o 9. mjesecu i vremenu koje će tada biti. Ostajemo pozitivni i želimo vjerovati da ćemo prijeći rezultate 2019. No, i kod nas je to tek jedna strana medalje – rezultati u broju noćenja i ukupni financijski rezultati u kontekstu prihoda će biti bolji, ali inflatorni pritisak u kontekstu povećanja troškova poslovanja je u kampingu vrlo jak. Zbog toga nećemo biti toliko euforični. Trebali bi već sada svi krenuti u pripremu sljedeće sezone, sjesti zajedno struka s Vladom i reagirati adekvatnim mjerama i pravovremeno kako se ne bi iznenadili - zaključuje Palman za HRT.
I.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev